AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
386

Ställa av 528i e28

Di
5
DieKuche
528i -85
Funderar på att ställa av min 528i -85 över vintern, den är ju inte den ideala vinterbilen allra helst som jag inte riktigt har råd med vinterdäck. Har förstått att det finns två skolor när det gäller avställning: antingen låter man bilen stå still eller så ska man köra och värma igenom bilen ordentligt varje/varannan månad. Är det någon som har erfarenhet och tycker att det ena sättet är bättre än det andra? Alla tips och kommentarer är välkomna.

Håkan :-)
P.s tack för tipsen ang. min styrservo som råmade som en galen ko. 1 liter LHM-olja gjorde susen.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Kan inte tänka mig att det är speciellt hälsosamt för bilen om den får står still i ett halvår utan att startas eller något. Skulle rekomendera att du startar bilen och kör den varm en lite runda ungefär en gång varannan vecka, för att den ska må bra. Försök undvika att köra på saltade vägar, och tvätta/blås av med högtryck efter varje tur. Men ta det för F*N lungt! 528+hal väg+sommardäck=diket om man inte fegar rejält ;-)

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
>>> nofx16 <<<

Då blir det kul med M535i:an jag ska köpa ! :)

har 2 på G ena hade inga vinterdäck ! sen har jag typ inte råd med det för den är 20.000 dyrare men i nyskick
då blir det kul ;)

Länk

KÖPES: Länk
Jag har köpt 528:n för att ha som vinterbil, ska bli intressant att se hur det går :D

Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Gör som jag.....köp E34 istället för E28:a till vinterbil den är mycket tyngre i bakänden och släpper därför inte så lätt.Förra vintern körde jag av vägen med min 520i dock utan skador på bilen eller mig :) fast vad hjälpte det förresten för ett par månader sennare så kom det en hare ut som jag väjde för lite och kom ut på gruset vid sidan av assvalten och bilen gick ner i diket och i en sten,sen var det bara att sälja ut troligtviss sveriges i orginal skick finaste E28:a till löjliga 3500:- och köpa en ny bil,denna gång blev det en lite nyare och säkrare 5-serie fast jag gick ju misste om körglädjen som fanns i dom gamla E28:orna :)

Funderar dock starkt på att köpa en 2002tii och renovera upp till toppskick efter att hjälpt min morbror med hans 2002tii :)
(var tvungen att skriva av mig lite bara)
Mvh Ricke
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
MalteK: PÅ med ordentliga (smala+fula) vintersulor och sandsäckar i skuffen, så ska du se att det löser sig! ;-)

Ricke: Tvivlar på att din E28 var finare än den 520i min granne har. Hans fru kör endast med bilen på ett par soliga sommardagar, resten av året står den i varmgarage, och har så gjort sedan 1986 när han köpte den. Ska försöka fixa ett par foton på den så ska du få se ;-)Ska försöka köpa bilen av honom, om han ska sälja den någon gång...

Mvh
Kalle
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Använder min 528 som vinterbil, fungerar kanon.

//Ticco

www.ticco.com
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Riktiga grabbar kör 528 på vintern.. Hur går det med din Ticco har du fått i 3.5 spisen???

mvh Johan

LTK, Kung i Alingsås
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Tjena killen!

Nej, den ska i till våren om planerna håller.
Har haft fullt upp med iS'n.

//Ticco

www.ticco.com
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En gång i tiden så ställde jag av en 528i-82 och då startade jag den ca en gång i månaden och väntade tills oljetempen var normal.Jag bytte oxå olja+filter innan avställningen..
Kan vara bra att låta den rulla emellanåt en sväng runt kvarteret oxå under tiden(OM du har den försäkrad måste jag väl tillägga) så att oljan får skvalpa runt i bakaxel o låda oxå + lite motionering av bromsar..Bilen fick inga bestående men av denna avställning..

Numera så gasar jag året runt med båda mina pärlor :)

Mvh Janne
Di
5
DieKuche
528i -85
Räcker det att man kör i parkeringsgaraget? 5 våningar som man kan ragga runt lite i. Kanske inte så lyckat att halka ut i Södermalms vintertrafik med ganska så slitna sommardäck ... kan bli en anings spännande menar jag :-)

mvh Håkan
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Håkan: Huvudsaken är att du varmkör bilen och att den får röra på sig....x antal rundor i garaget kan nog göra susen :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.