AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
723

Hjälp! generatorn?

sh
820
shu!
525i -91
Hej, behöver lite experthjälp nu. Det är så att min bil började sjunga "vina" på låga varv igår, men då jag gasar försvinner det. Då det viner så fladdrar även varningslampan för batteriet. Är det generatorn som håller på att ge upp eller? Tycker det verkar så iaf. Hört talas om att det kan bero på att ett laddningsrelä är slut så den inte orkar ladda. Kan det stämma? Tacksam för tipps.

// Giv en olle! å gär`n rivar!
sh
820
shu!
525i -91
Ps. Mitt dämparfäste pajjade 10 minuter tidigare. Härlig dag :)

sh
820
shu!
525i -91
Nån som har några tips? skulle vilja få ett par innan BMW i luleå stänger för dagen.

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Kollat så att generatorremmen är spänd?

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Öppna huven och lyssna!

/Kristian BMWCS 5062

------------------------------
Länk
sh
820
shu!
525i -91
nofx16: nej jag har inte hunnit kolla, det var mörkt ute då det började leva om. Kan verkligen remmen ha den effekten?

Kristian Larsson: Har gjort det..och jag är nästan 100% säker på att det kom från generatorn.

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
shu!: Jepp. Om inte annat så är det säkerligen den som viner/visslar.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Är remmen slapp, suttit så länge du minns eller är den nybytt?
Hur gick det med dämparfästet?

/Kristian BMWCS 5062

Länk
sh
820
shu!
525i -91
Kristian Larsson: Vet inte om remmen är slapp eller nybytt för jag har bara ägt bilen i ca 600 mil. Ska dock ta och kolla upp det då jag kommer hem.

Dämparfästet lär det gå fint med, för jag har bytt på andra sidan..så nu vet jag hur jag ska göra. Enda prolemet är att det tar 2-3 dar innan jag får grejjorna.

Vad tror ni om relä teorin?

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Varför skulle generatorn börja sjunga för att ett relä ballat ur?

/Kristian BMWCS 5062

Länk
sh
820
shu!
525i -91
Kristian Larsson: Jag vet inte, fick bara höra av en kille att det kunde vara relät som spökar, kollade remmen igår och lyssnade lite. Jag är nu säker på att det kommer från generatorn och remmen var sträckt och såg fin ut.

Däremot så borde det väl sitta ett lager på utgående axeln, (är inte säker, har alldrig haft isär en generator)...och om det gör det så kan det vara lagret där som har skurit. Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En kombination av en sliten generator, lager, kollektor mm (det bana som kolen går imot, Du får nog göra en okulärbesiktning av generatorn,och se om det behöver renoveras eller bytas.Ett lager sitter som du säger.Lossa remmen och snurra generatorn förhand lyssna, känn efter glapp mm. Är det glapp i lagret så påverkas även laddning negativt pga att den flexar i bakkant och kolen går inte i de räta banorna på kollektorn som brukar kunna ha djupa fåror av kolen när de är utslitna.Är ju lämplig att ha sjyssta grejor nä det börjar bli kallt och generatorn får jobba fullt för jämnan.

MVH
Hasso

sh
820
shu!
525i -91
Ska ta isär generatorn idag, är det ett lager så ska det inte vara nåt större problem. Men dom dära "kolen" är dom svåra att byta själv eller ska man lämmna in den?

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Tänkte passa på att fråga angående laddspänningen.

Min bil laddar 13.6 Volt, vilket jag tycker verkar lite lågt. Vad brukar det ligga på när generatorn laddar för fullt. 13.6 mätte jag efter att ha kört en timme och motorn på 2000varv ungefär.

Det sitter 6st kraftdioder i generatorn som kan spöka. Avbrott i enstaka diod ger ngt sänkt spänning och ibland ökade störningar i t.ex bilstereon. Kortis i diod ger liknande fenomen och kan ge sjungande resonansljud i generatorn. Den blir även varmare än normalt. Reläet som man hör om rätt ofta är sen många år inget yttre laddningsrelä utan en elektronisk krets (spänningsregulator) inbyggd i generatorn. Ofta sammanbyggd med hållarna för kolen som ligger an mot släpringarna, relativt lätt att byta.
13,6-13,8V (mätt över batteriet) är OK laddningsspänning, mät gärna med lite belastning inkopplad, bakrutevärmare t.ex.

FP
sh
820
shu!
525i -91
Tackar..med det lät komplicerat. Är inte så bra då det gäller el grejjer dock. Klarade inte ens av att dra elen i min gammla puch dakota så :) ...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.