AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.535

E32 vs E38

ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Hej alla ni.

Jag har en 750 fran -92, borjar fundera pa att skaffa en lite nyare, typ 96-98, sjalvklart en 750 da. Ar det stor skillnad pa bilarna, jag har bara akt E38 en kort svang. Sa jag undrar om man vinner mycket kansla, eller om det bara ar en design skillnad..?

Pontus
Har inte åkt någon av bilarna i fråga, men i den klassen kan man inte bara uppdatera designen och behålla eller vinna marknadsdelar. Ganska säker på att inget är samma på bilarna.

önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
E38 är väldigt fin. Det är inte enorm skillnad på bilarna men visst är E38 mkt bättre. E32 börjar snart
känna lite väl föråldrad.
li
1.959
liste
535i -89
Tvärtemot Alexandar tycker jag att det ÄR enorm skillnad på E32 och E38. Det är inget större fel på en välvårdad E32:a, men skillnaden mot en lika välskött E38 är milsvid. Design på in- och utsidan, ergonomi, detaljkvalitet etc skiljer rätt mycket. Och det SKA det göra. E32 kom -87 och E38 -94. Det "ruggiga" är att det är lika stor skillnad på E38 och E65, så frågan är om man någonsin vågar sätta sig i en E32 igen... ;) Skämt åsido, byter du till en -98 får du en helt annan bil. Och det är bara plussidan som ökar, i mitt tycke.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Med risk för att vara tjatig... Jag tycker att de E38 som är byggda efter "facelift" i Sep-98 är avsevärt mer attraktiva än de från innan detta datum. Det är en ganska markant skilland i många, många detaljer.

Själv suktar jag efter en 9.98+ E38 med VANOS V8:a som mer realistiskt alternativ till en E65 i ännu några år till.

Mvh Björn
balmgren

Det är inte speciellt mycket som skiljer mellan en 95:a och en 98B E38.
Jag monterade Facelift-99 paketet på min 96:a.
Blinkers fram, lyktramp fram, kromgrillen fram, klara glas bak, kromlisten bak.
Hela arbetet tog kanske 2timmar och kostade 5.000:-.

Men visst blir helheten stor, värt varje krona!

===========
V8-power
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Designmässigt är det stor skillnad. Körmässigt är skillnaden inte alls på något sätt enorm.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
BMW-Matte, Alexandar, ursäkta jag uttryckte mig oklart.

Vad jag menar med att "nya" E38 är mer attraktiv är i första hand från mekanisk synpunkt. Nästan all mekanik är på något sätt uppdaterad och förfinad över heal bilen. "Facelift" på E38 var mer en total uppdatering av hela bilen med en liten designtwist på topp än en rent kosmetisk uppdatering. Som ett litet men tydligt exempel är den vattenkylda generatorn framtagen i samarbete med Bosch som började monteras från "facelift".

Dessutom anser jag att skillnaden mellan M62 V8:an med VANOS som kom 9.98 jämfört med den utan är som natt och dag. Med VANOS har den klart bättre bottendrag men utan någon förnimbar skilland vid högre varv i mitt tycke.

Utseendemässigt tycker jag inte att skillnaden är så väldans stor och den är inte på något vis avgörande för mig.

Mvh Björn
li
1.959
liste
535i -89
Hajen frågade efter känslan och då tolkar jag det som att han menar den övergripande känslan. Och i mitt tycke känns allt - inklusive körkänslan - känns betydligt bättre på alla sätt och vis i E38.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Konstigt att E38 750i inte har 280 km/h mätare?

//Schnitzer
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Allting ska vara bättre i E38 än E32 annars skulle det inte gå så bra för BMW som företag.

//Schnitzer
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Klart att E38 är en mycket bättre bil än E32, det måste den ju vara eftersom den är flera år nyare. Men jag kan erkänna att jag är väldigt förtjust i E32, den kommer alltid vara någon speciellt för mig. Tidlös och sportigt elegant.
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Det var ju manga svar, och manga synpunkter.
Jag far saga att det lutar mer och mer emot en e38,
men da ar fragan, ska man behalla sin 750 eller inte.
De borjar bli ganska sa fa, iallafall om de ar i mkt gott skick. Kan vara kul att hasa fram en trevlig sommar dag om tio ar eller sa. For nog har min gammla Vinkeltolva en viss plats i hjartat.

Pontus
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Håller med dig, man ser inte många fina 750i E32 i bra skick nuförtiden. Behåll V12:an.

//Schnitzer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.