|
|
|
|---|---|
|
Måste bestämma mig för vilka vinterdäck som skall på vagnen. Vilka är bäst i demension 225/40/18 /friktion!)? Tacksam för svar // Martin | |
| Inga! Tyvärr så är det så att för att vinterdäcken ska vara bra så ska dem vara relativt smala. Dem som är 18" är så klart bätre än sommardäck men dem blir inte lika bra som smalare däck. Själv bytter jag 255/17" mot 205/16" på vintern men det känns oxå lite för brett egentligen... | |
|
Annars kan du prova 17" med M typ dubbeleker, finns färdiga komplettpaket på solna till bra priser. De passar på b3:an ASken |
|
|
Beror på var man bor och färdas vill jag mena. Bor man där vägarna för det mästa är snöfria Tex. Stockholm suger det med dubbar för på blank asfalt blir de bara livsfarligt hala. Bor du (och färdas) däremot där snön hinner lägga sig i ett tjockt täcka är det bättre med smala dubbdäck. Själv kommer min dam vara skodd med 235/40x18 (fram) och 265/35x18 (bak) friktions däck i vinter. Det är ändå ingen terräng bil. Polaren hade heller inge problem förra vintern när han körde med liknande dim. Pirelli tillverkade mina däck, vet att det kan vara svårt att hitta liknande dim. hos någon annan tillverkare. Danne - H U M A N R A G E - Länk |
|
|
Hej Jag kommer också sko min "dam" (M-coupen) med 235-40/18 resp 265-35/18. Jag körde med dem förra vintern i Stockholm och det gick bra... jag kör också med Pirelli. Mycket bra däck med bra grepp..... // Micke |
|
|
Hej BeTre, Då att köpa breda/stora däck både är kostsamt ock inneffektivt, råder jag dej till att köpa 195/65-15, eller i allafall någonting ditåt. Billiga i inköp ( jag gav för testvinnaren nordfrost III 4000 kr för en uppsättning hos Gummihuset ). Underbara att köra på , tysta, vibrations-fria,bra komfort + otroligt bra grepp. Var skeptisk i början då 245/16 är orginal på sommardäcken & 235/15 (tror jag), på vinterdäcken |
|
|
15" passar inte på B3:an, knappt 16" heller tror jag (?). Jag skulle satsat på ett par 17" som asken sa. Mvh Anders S. |
|
|
Kom på en sak, Dina alpinafälgar är 9x18 bak med normalt 255:or, eller hur? Är det inte lite dumt att slänga på 225:or med tanke på att fälgen kan bli lite väl sårbar? Mvh Anders S. |
|
Crusty |
Är väl bara att hoppas att han inte tänker använda orginalfälgarna!!! Alldeles hemsk tanke! På vintern med allt salt???? |
|
Håller med, det är dom för fina för! Skall montera av mina inom kort, har sammalika som BeTre.... Mvh Anders S. |
|
|
Tack för alla svar. >>Jawen, tyvärr passar inte 15" ej heller 16" Och eftersom det inte skiljer så mycket i pris på 17" och 18" så får det bli ett par 18" på M3 (E46 kopia). Så ta det lugnt, inga original Alpinafälgar kommer användas under vintern. Fick tips att kolla in Auto Motor & Sport:s bilprogram klockan 1700 i eftermiddag (på VOX), de skulle tydligen testa vinterdäck i 18" dimension Kör lugnt // Martin |
|
|
Du Jawen, har du 195 däcken på din 750? Är bärigheten verkligen nog till en så tung bil? Jeppe |
|
|
Tjena Jesperado, bärigheten skulle det inte vara några problem med enligt däcksäljaren.Vet inte säkert ,men bärighet var nog viktigare förr, när x märkta däck var väldigt dyra. Med utvecklingen har det nog inte samma värde. Jag har kört en vinter med mina 195:or ock det var kanon. Hade även för 6-7 år sedan en Blysläde Mercedes 280 se som vägde ca 1900 kg, bilen hade när jag köpte den däck från 1981, som var x märkta. När jag köpte nya , köpte jag "vanliga" 195:or. jag har bara sett att dagens däck har fart-märkning, i alla fall till personbilar. M.v.H Jawen |
|
|
Det är inte helt ovanligt att större importerade bilar i stil med stora BMW, större Audi och Mercedes får anmärkning på för låg bärighet. Så det är värt att kontrollera när man köper däck. Jeppe |
|
| Till min 730 V8 är det rekomenderat 205/65-15 eller 225/60-15 på org fälgen? | |
|
Jösses... Själv åker man runt på 165/65-14 och är skitnöjd. Era bromsar är väl typ i den storleken?=) *badass toys for badass boys* |
|
JP |
Jag har åkt med Nordfrost i 16" på min 540, gillade inte dom däcken. Nu har jag 225/45 -17" Hakka II, dom fungerar riktigt bra! Och naturligtvis pratar jag om däck med dubbar. |
|
Det blev 225/40 18" Dunlop M2 på M3(E46)-kopia Nu sitter de på och det känns utmärkt. Kan rekomenderas! // Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.