AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
850

Hjälp mig med köptips till en 540 e39!

he
23
hermanssonb
320i Cab -96
Funderar på att byta upp mig till en 540 e39. Vad ska man tänka på?. Förnuftet säger att jag ska köpa en 528 men en 540 är ju roligare......
Jag har precis köpt en 540iA Touring. Framför allt kolla så alla servicar är gjorda. För har inte V8 fått sin service så är den kanske inte vad borde. Sen kolla det man brukar göra och lysna så det inte låter illa någonstans. olla att alla funktioner funkar... för det kan bli kostsammt om inte en elstol eller något dyligt inte funkar. Men blir det köp så får du en underbar bil... det räker ju att vrida om nyckeln och lyssna på 8.
Gubbracer
Köp bilen där du får Europlusgaranti! Min har kostat ca 40' i garantireparationer. Inget roligt om man skulle pröjsa det själv. Fast det är ju en underbar bil och den är värd vartenda öre!! ;)
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Efter köp; oavsett om bilen är nyservad eller inte, töm motorn på olja och plocka ned oljetråget för att kontrolera att alla bultar till oljepumpen sitter där de ska. Vanligt att de vibrerar loss på V8:a. Vill det sig riktigt illa och den lossnar skär motorn. Onödigt när det är en sån enkel grej att kolla.
Danne

- H U M A N R A G E -
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Länk
Läs den här jag guidar en A genom djungeln av bilar. Han kör numer Ådi allvägars men det var nog frugan som bestämde i hans hem:)
Klarar ekonomin av en 540 köp den, känslan kan inte värderas i pengar eller vad säger 540ägarna?:)
PS Oljepumpen gäller bara M60 motorer, dvs E34 och tidiga 38:or, E39 fick M62 motorn och är försoknad från detta.
Asken
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Vilken tur för alla e39 ägare!:)

- H U M A N R A G E -
Länk
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Glöm inte att kolla att det inte är rost vid tanklocket tydligen vanligt.
Annars kan jag bara hålla med Asken och andra underbar bil att köra, men man måste vara medveten om att det kan bli en dyr affär.
he
23
hermanssonb
320i Cab -96
Tack för tipsen! Låter som att det kan kosta lite och att man får vara beredd på en del höga driftskostnader men det hade jag räknat med. Får se vad som händer....
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Provkör och du är fast:)
Asken
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Jo nog e man fast alltid, bara frugan som inte är lika fast. Kanske har att göra med att hon inte ser mig lika mycket nu som innan 540 :))

/Sleeperix
Kr
64
KristianG
540iA Sedan -97
Min fru har en 540 –97 , som vi köpte i mars i år 9900mil Äkta mil.
30augusti var det dags för Inspektion 1 10400mil.
Det kostade 5616 kr hos Bilcentralen (Segeltorp)men då hade dom även bytt bromsolja!
Hon hade även beställt 4-hjulsinställning tyvärr blev det ej gjort
då länkarmar och kulleder var slitet i bak.

Bilcentralen gjorde även en diagnos och fann att det var avbrott i termostat.
Dom ville ha 3699 kr för bägge länkarmarna, 2600 kr för bägge kullederna, 2000 kr för
termostat & 2406 kr för 4-hjulsmätning.
Sedan var jag tvungen att boka ny tid i oktober dom hade ingen annan tid.

Vilken enorm service dom ringde ej oss och fråga om man skulle boka en ny tid
eller byta något utan det fick vi veta när vi skulle hämta bilen.

Ringde då till Sjölin & Hagström Motor fick då ett pris på 6000kr
för länk/kul/4-hjulsmätning. Termostaten gick på en extra försäkring
som jag hade, självrisk 500kr. Dom gjorde jobbet 10 september.

Sedan körde hustru bilen en dryg månad 3 oktober då var det
dags igen, övre slanginfästningen i kylaren gick tvärt av.
Det gick ej på hennes extraförsäkring så det kostade 5500kr.

Sugen fortfarande?
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
540-E39 är en UNDERBAR bil att köra, men du får räkna med att slanta upp pengar lite då och då, tyvärr så finns det en massa fel på bilen som gör att man blir lite små irriterad på den.

Orkar inte börja nämna fel eftersom listan skulle bli OTROLGT lång.

Så om du inte har högvis med pengar över eller kunskap att skruva själv så avråder jag dig att köpa en BMW 540.

Själv så tycker jag att den är helt kanon, men det kanske beror på att jag är en BMW fantast som handlar mot bättre vetande ??? (ha ha ha)

Undrar just hur många BMW fantaster som blir pissed off nu ?

* BMW SAME *
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Pajala- Absolut inte pissed off, men jag å andra sidan har märkt att om man håller efter bilen (fixar till ett litet problem NÄR det uppstår och inte väntar tills du har tjugo) så blir det inte så. Så gör jag i alla fall med min och det funkar bra. Problem skapar problem och vise versa. Vore ändå intressant att höra några av dina problem, för min har i stort sätt varit problemfri. Nu har jag visserligen en e34 men jag förmodar ändå att du menar maskinellt och där är ju inte skillnaden atmosphärisk.
Danne

- H U M A N R A G E -
Länk
he
23
hermanssonb
320i Cab -96
Man blir ju mer och mer tveksam. Kulor saknas inte men man vill ju inte ha problem hela tiden. Kan ju tyvärr inte skruva själv så det blir ju till att lämna bort den och det kostar ju på. Det får man i och för sig räkna med när det gäller en 540. Känns som mycket att väga för och emot. Är lite villrådig just nu.
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Att bilen kan kosta stora pengar i reperation är inget konstigt i sig, betänk att ny priset på 540 är runt 500000kr. Jag såg det som så att jag tänker äga min bil i flera år, och med tanke på att jag fick ett väldigt bra pris på bilen så har jag mer pengar att lägga på ev rep. Jag har budgeterat för service o rep. 15000-20000 om året. Mycket? tycker inte det, bättre att budgetera för mycket än för lite. Men som Asken säger känslan kan inte värderas i pengar.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Är en 540 jätte mycket dyrare att reparera en sig en 528?

- H U M A N R A G E -
Länk
Pe
11
PetriV
540i -97
Tjena!
Varför inte köpa en 540 som gått i Sverige ett par år och som ägts av någon pedant. De flesta typfelen borde vara avhjälpta vid detta laget (bakhjulslager, bakaxelbussningar, ventilkåpspackningar, knarrande gummilister mm). Är bilen dessutom servad på BMW, så kan man vara säker på att det inte finns några större fel.

Mvh Petri
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.