|
|
|
|---|---|
|
Hej hej, har nu haft min M3:a (M3 coupé 1996) i 2 veckor och tyvärr har jag konstaterat att den ibland bara "dör". Igår lyckades jag komma fram till exakt vad jag gör när den bara dör. T.ex när jag kommer åkandes mot ett rödlyse och ska stanna -> närmar mig rödlyset och växlar ner till 2:ans växel och motorbromsar -> när den motorbromsat ett tag trycker jag ner kopplingen (bilen rullar fortfarande) -> då stiger varvtalet något för att sedan gå ner så pass lågt att den stryper sig själv. I övrigt har jag inga som helst problem med t.ex ojämn tomgång och den dör aldrig vid andra tillfällen än just det ovan beskrivna. Ringde till BMW och de sa att det kunde vara fel på någon givare. De tyckte jag skulle komma in med bilen så att en tekniker får följa med när jag kör. Men jag är nu väldigt intresserad av om någon haft liknande problem / upplevelser och ev. felsökningar som man kan göra själv. ps. sökte på tidigare inlägg i ämnet, men hittade bara detta -> Länk ds. /Fred. | |
|
Min bil har haft liknande, då jag haft direktfilter och haft batteriet bortkopplat. Det verkar då som att motostyrningen måste lära om sig i ett par dagar med direktfiltret. Då kan det hända att motorn dör om jag trycker ner kopplingen och inte ger lite mellan gas när jag kommer till en korsning. Söker DeTomaso pantera Support Your Local Big Red Machine! |
|
|
Jag har nu beställt tid hos "Stefan Vikarby Bilservice". Hittar inte han något fel får jag åka till BMW och be dom att koppla upp bilen mot deras dator för att leta fel. En annan fråga jag kom på till er som har M3:or E36 - vad ligger era bilar på för varvtal när bilen står på tomgång? /Fred. |
|
| ca 7-800 varv när den är kall ligger den på 1100 varv | |
|
Sliver: Vad var felet ? Har liknande problem med min. Jag har öppet filter och ny LMM. Men den lägger av vid rödljus och om jag kopplar ur + släppt gas vid höga hastigheter. Kopplar jag ur LMM går den perfekt |
|
pg_ice |
jomenvisst: styrboxen tror nog att det inte sitter nån LMM även fast det gör det. du måste koppla ur batteriet och koppla in det på nytt med LMMen inkopplad. då som först läses nya värden in. testa det och återkom |
|
Är det inget som BMW gör när dom byter LMMèn ? Jag fick höra av en annan BMW verkstad i en annan stad att det kanske också skulle kunna hjälpa med Ny mjukvara i någon box med 3 bokstäver som jag ej kommer ihåg nu. |
|
| börja med att skaffa en original luftbox o släng bort svamptrattarna, så mår nog motorn bättre. | |
|
Har varit med om samma fel vid 2 olika tillfällen. Du kan ju kolla följande om du vill utesluta... 1. Vatten där styrboxen sitter monterad men jag tror mer på nästa.... 2. Dålig bränslepump. Detta låter kul =) men ryck ur baksätet. Plocka med dig en gummiklubba och när du märker att bilen börjar dö, klipp då till i plåten där bak ungefär över där pumpen är monterad. Börjar bilen då gå bättre för en stund har du en dålig bränslepump. Du behöver ju inte testa detta på motorvägen ;-) Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Varför lägger den inte av med LMM urkopplad då om det är bränslepump ? Kan det inte var tomgångsmotor då ? |
|
|
Kopplar du ur LMM går den på ett "nödprogram" eller vad man ska kalla det. Gör ingen märkbar skillnad till att börja med men själv testade jag bara på tomgång... Hur som helst är det ett enkelt sätt att testa detta på. Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Mitt fel var att bilen fick för mycket luft. När jag pluggade intagningshålen lite grann från spoiler och grill, då försvann problemen. Dessa var riktade rakt mot det öppna filtret. Teori är att när bilen rullar så trycks luft in i insugningsröret och stör luftmängdmäteren som sitter helt öppen. Det funkat i alla fall ! Nu får jag bygga tak över luftintagshålen. Bensinförbrukningen gick också ner från 0,79 till 0,72 l/milen ( 3 mil, 90-100 km/t,snittförbrukning) |
|
|
Absolut inte för att vara otrevlig på något vis men jag tänkte man kunde reda ut det här med att folk säger att "den måste lära om sig" för det ställer jag mig lite frågande till. Däremot så stämmer nog det att luften måste vara laminär och inte turbulent när den passerar lmm. Det sitter två steg av ledskenor för att rikta luften precis innan lmm så det kan nog vara klokt att inte ha lmm allt för nära luftintaget.. Styrboxen har ju ett förprogramerat look upp table för alla givare/sensorer där det ett visst motstånd i tex lmm motsvarar ett visst luftflöde. Detta luftflöde tillsammans med den referesarea röret lmm sitter i ger en luftmängd. Denna luftmängd tillsammans med temperatur ger den mänd syre som kommer in i motorn vid det aktuella tillfället, Sen ser bara styrboxen till att pytsa in 14,7 gånger mer bränsle (lambda=1) uträknat via molmassa ocksåvidare..Självklart finns det 100 olika kompenseringar för alla olika typer av driftsfall utöver detta men det är teorin iaf. Detta gå självklar att räkna ut via tryck och temperatur oxå vilket sker när man kopplar ur lmm. Jag ser ser inte vart i detta ECUn ska lära sig eller adaptera sig..möjligvis att styrningen till tomgångsmotorn har en sorts regulator av typen P, PI, PD eller PID tex. där eventuellt några parametrar som förstärkning och eller dämpning skulle kunna adaptera sig. Detta skulle isf endast påverka tomgången under en mycket kort stund för att sedan vara stabil men det tvilar jag på då det hade krävt en online optimeringsslinga. Dom parametrarna lär garanterat vara givna om det ens ligger en sån regulator bakom tomgångsmotorn. Jag kan ju självklart ha missat nått och vara ute och cykla här! Men jag föredrar att se saker teoretiskt och inte bara gissa på lite hokus pokus innanför ecu plåten. det sitter bara några motstånd ihoplödda så så smart är den boxen inte tyvärr..den är dock duktig på att kika i tabeller : ) Rätta mig gärna då jag försöker lista ut om min oroliga tomgång beror på någon givare eller bara av att jag har trimkammar, jag har dock inte dom symptom som beskrivs här med motor som dör vid gassläpp Väl mött! |
|
|
*Jomenvisst* Intressant om du verkligen lyckats förse motorn med för mycket luft... =) En mappning på det skulle teoretiskt ge mer effekt i så fall... Troligtvis "skojade" nog luftflödet lite med LMM genom att bli mer turbulent som sagt... Fint att du löste det iaf... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
| Jag fick det problemet på min M coupe att den dog när jag fick på ett kolfiber insug och det visade sig att ena slangen under hade lossnat... så har du inte testat med startgas runt motorn så kanske det vore nått. | |
|
Testa: Blir det sämre vid högre hastighet, tex motorväg. Frikoppla och släpp gas, dör bilen ? Testa då att: Strypa lufttillförsel rejält från framspoiler och grlll till det öppet filtret. (jag hade öppet filter) Mitt problemet löstes då !! Justera luftmängd sedan. |
|
| kan mycket väl vara som nån sa fukt i elen.. eller dålig jordning. o så kan det vara en kam eller vevaxelgivare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.