AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
786

kolla ac ordentligt eller pruta

ri
52
rille
730i 92
316i 92
hej ett tips till alla som är intresserade av att ta hem en 8+ årig bmw med ac. kola den noggrannt för de är ofta kass eller så sjunger de på sista versen. du ska höra att ac:n går igång när du står på tomgång med var vaksam på att den kanske stänger av med en gång. då saknar systemet tryck = kass. har kontakter i jönköping som byter kondensor och olja samt fyller systemet för dryga 5000 inkl jobb och mtrl. vet någon var man kan fixa det billigare är jag tacksam för tips.

lycklig är den e32:a som får full gas!
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

När jag köpte min AC så var den "tom". Dock kände säljaren en kille som jobbade på ABB ventilation som fyllde på AC:n för 500 kr.

Anledningen till att AC:n var tom, var att bilen varit avställd hela vintern och trots att den läcksöktes innan, så hade AC:n tappat trycket.

Så, mitt tips. Leta efter nån ventilationsfirma i närheten, och be dem fylla på AC:n, för det är bra mkt billigare än att göra det på BMW.

/Edvard
ri
52
rille
730i 92
316i 92
tack bumper för ditt svar men mitt problem är att kondensorn läcker. över huvudtaget måste väl något med ac:n läcka för systemet är ju slutet och ska därmed inte förbruka något kylmedel annars.

lycklig är den e32:a som får full gas!
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Det ska inte läcka kylskåpet hemma läcker ju inte. Det vore ju samma sak eller???
Ho
108
Holken

525i Touring M-sport -06
Enligt kunnigt folk kan en klimator-
anläggning läcka när bilen står en längre tid
vid kraftig kyla , o-ringarna till anslutningarna
kan då krympa och köldmediet försvinner (man
tycker ju att detta borde hända när anläggningen
går men så är tydligen inte fallet) .

Jag ger mig aldrig !!!!! .
Kylskåpet hemma åker inte runt i 150 km/h, skiftar inte mellan -30 och +50 grader eller skakar i ett skitigt motorrum; kanske därför det inte läcker så mycket...? (ALLA kylanläggningar läcker, mer eller mindre)
Jag håller i detta fallet med om vad bumper skrivit om sina erfarenheter. Vår bil (fars) står avställd över vintern och den brukar tarva en påfyllning efter det. Vi har fyllt den ett par gånger nu och varje gång läcksöker vi men hittar ingenting. Inte det minsta faktiskt. Så faktum är, ac:n kan läcka om bilen står still länge.

För övrigt, fyll inte ac:n på BMW, det går precis lika bra att göra det hos någon firma som pysslar med kylanläggningar. Dom vet dessutom för det mesta mer om anläggningen eftersom dom jobbar med det som specialitet. ac-anläggningar skiljer sig principiellt inte alls från varandra mekaniskt sett.

/Mvh Zhivago
Preben:
Kylskåpet hemma har en HELHERMETISK kompressor.
Det finna alltså ingen axeltätning där det kan läcka.
Så enkelt var det!
MVH Fredrik
snakeplisken
Menar ni att ac`n kan börja läcka om man ställer av bilen under vintern
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.