AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.067

vax efter omlack?

Vad e normalt att vänta efter en omlack, innan man går på med vax eller polish?
Förstår att man inte ska ditec:a bilen direkt, men
de ja tänker på är som sagt e en vanlig handvaxning av bilen.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Man skall vänta minst en månad efter lack innan man kan diteca, vaxa eller polisha. Detta för att lackens lösningsmedel skall hinna dunsta och lacken härda. Detta enligt en lackerare jag frågade för många år sedan. Blev det 328:an i Malmö?:)
Asken
Enbart vax är ingen fara att göra efter omlack för det stänger inte porerna i lacken på det sättet en försegling gör.

Men vänta iaf 24 timmar så att lacken hinner härda.

/Per
Asken: Nja inte 328:an på bmw.
Allt är dock inte riktigt klart än, men när de e det så ska den dyka upp i galleriet. Om allt går som de ska
så blir affären av imorgon.
Allså en annan fråga till dig som e ett allvetande orakel, om man tänkte göra ett extra oljebyte o inte vill köpa castrol slx på bmw för 159 kr litern,
är de okej om man använder sig av mobil1 med samma viskositet?

När jag pratade med Lahega om min bil rekomenderade de mig att vänta 100 dgr innan jag vaxade...

//Calle
100 dagar!!!!!!!!!!!
hehe så länge kan ja inte vänta för o putsa pärlan heller. Vaddå så de e okej o tvätta med vaxschampo men att vaxa e förbjudet på 100 dagar?
låter lite absurt faktiskt.

Det är skitsnack! Kompisen är lackerare och de har fått dessa restriktioner. Vaxa på dagen lacker är inga problem för det täpper inte porerna! Lacken kan fortfarande andas så att lösningsmedlen kan dunsta. Det är endast förseglingar som täpper igen porerna.

Du kan vaxa bäst du vill men du behöver ju inte putsa som en galning med trasan.

En maskinvaxning är Ingen fara!

/Per
Finns de nån lackerare här i forumet som kan ge mig ett rakt svar? Kan man gå på med vax på huven lite försikitgt? eller ska man vänta en månad?
e de oki o tvätta bilen med ett bilschampoo med vax tilsats?

st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
Hämtade min bil från lackring idag. Lackeraren sa åt mig att ej bearbeta de lackerade ytorna på två veckor. Dvs ej svampa eller ta ngt medel eller så.
Skölja av med vatten var ingen fara sa han.
Skall dit igen om två veckor fö han skulle polera en sak åt mig då.
Skall fråga mer ingående då.
Stimpen: tackar så väldigt mycket för svaret. Hämta lixom bara bilen på bmw o dom kunde inte svara på min fråga. Får tvätta o vaxa allt utom huven idag då.

Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Jobbade på en lackfirma innan. Polerade nylackade bilar samma dag de kom ut ur boxen... Med maskin alltså!! Kan ju bero på att lackeraren gjorde misstag (dammkorn, rinningar, blev matt etc) och jag vet inte om det är nyttigt eller inte, men han sa aldrig nåt om att det var "skadligt" att vaxa en nylackad bil. Kan dock tänka mig att man bör vänta nån vecka eller två för att vara mer säker innan man går på med vax.
/Kidde

V8:an saknad... och snart blir det V6:a istället:o(
Intressant, trodde de var strängt förbjudet.
Ja tänkte iaf tvätta med vaxschampoo efter 2 veckor, samt prova o hand vaxa efter en månad. Hoppas inte de kommer snö/salt ut på vägarna innnan dess.
Denna omlacken får ja säga är väldigt bra gjord, hittar inga dammkorn eller så. Perfekt helt enkelt.

Visa användare
150
Mikko Luiro
728i -84 (E23)
Enligt de instruktioner iaf VW ger ska lacken vara minst sex veckor gammal innan man lägger på ett förseglande vax på ytan. Detta p.g.a. att lacken kan avge lösningsmedel som måste ges möjlighet att dunsta. Visst KAN man lägga på ett s.k. snabbvax innan det men frågan är bara till vilke nytta? Inte hinner lacken oxidera nåt på de veckorna... Sen är ju lacken på en ny bil förmodligen minst några veckor gammal redan när du hämtar ut den.

Att gå lös på en nylackad del med polermaskin är sällan en bra idé såvida man inte har finkänsla i fingertopparna, det är det mycket få rekondare som har ens efter lång erfarenhet. Har aldrig sett en billackerare lyckas med konststycket att polera bort rinningar och dylikt från en färsk lackyta utan att åstadkomma rejäla polerrosor!

M.v.h. Mikko
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Mikko det går!

Skalman ;)

Ma
21
Mattias.A
525IA Touring -92
325I -92
MB Sl-320 -97
tacka försäkrinsbolagen för det! tack vare att bilarna blir delackerade alltså kanske bara en liten del av en framskärm tex så måste billackeraren polera direkt efter lack det hör till vardagen nu för tiden.
Visa användare
150
Mikko Luiro
728i -84 (E23)
Men bra blir det inte!

M.v.h. Mikko
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.