|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har suttit och läst en hel del trådar här i forumet där komforten i E34 avhandlas. "Komforten i de senare E34:orna är mycket bättre än i de tidiga". Var ligger brytpunkten om det nu skiljer något? Läste även liknande ang. kvaliteten.. Hur ligger det till, egentligen? MvH Patrik 520i -85 (på jakt efter E34..kanske) | |
mackan325 |
Komforten får du bedöma sjäv, byggkvaliteten på en sen E34 däremot matchas inte av moderna bilar. Fantastisk känsla i hela bilen tycker jag. |
|
Instämmer helt i ovanstående angående byggkvalitet, verkligen suverän finish trots att min är 8 år snart:) Komforten kan ju också ha att göra med hur gamla bussningar, fjädrar och dämpare är i för skick. Ju nyare bil desto stabilare chassie? Mvh Asken |
|
|
Det är inte utan att man blir lite rädd för det här med E34:or, det verkar vara ett mera sektliknande förhållande mellan såna bilar och dess ägare... Men TROTS denna insikt så kan jag inte säga annat än att det är en kalas bil som man åker skönt i även om det är långt, det enda negativa med dom är som Asken säger, bussningar. Men det är juh utbytbart på dessa modeller =) Jag tycker du ska gå med i våran "sekt" och skaffa dig en E34:a Mvh // Henke Bleifuss |
|
|
Ja något är det som förändrats, men jag tror att den kommit lite succesivt. Varför är ju svårt att svara på. Jag har själv en 90:a och en 93:a (visserligen är 90:an sedan och 93:an touring) men det är skillnad komfortmässigt. Bägge bilarna verkar ha hyfsade bussningar/dämpare et.c. men 93:an känna bra bit behagligare. Ligger bättre på vägen, mer dämpad ljudbild, känns mycket "tightare". Provade när jag letade efter andrabil (90:an) ett antal 88-89:or och de känndes ännu "äldre" på något sätt, mer stor bil än sportig om man kan utrycka det så. Visst, bilen åldras ju vilket påverkar den, men jag tror inte det är hela sanningen, både mina bilar är vad jag kan bedömma chassimässigt och drivlinemässigt i hyfsat bra skick. Måste dock säga att 90:an ändå känns så pass bra att jag kan rekomendera den årsmodellen, men tror att ju senare destå bättre gäller i detta fall. (Har dock inte haft tillfället att testa senare än -93 så där har jag inte något att tillföra...). ------------------ Always Diesel |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag har provkört en 535-90 som jag la ett lägga bud på och denna vagn med otvivalaktigt miltal, var inte ett dugg bättre komfort i än min fräscha fd Volvo740-87 med 22.000 mil på mätaren.Visst var bilen betydligt roligare att köra och den hade inte vårdats ,så som sig bör, men maskinellt helt OK. Däremot efter att ha provkört och åkt i askens E34 518-95 så ligger det inte långt upp till E39ans komfort. Så visst beror det en del på hur bilen vårdats,men nyare är fräschare då konkurrenerna hela tiden måste kväsas med bättre komfort. MVH Hasso |
|
Funderar på om en ev. "brytpunkt" kan ha att göra med den största uppdateringen av e34 som gjordes, -91 gjorde ju de nya motorerna sitt intåg. Har prövat ganska många olika e34:or, både sena och tidiga, och tycker att de senare både i stort och smått överlag känns modernare och kvalitetsmässigt bättre. Förutom de nya motorerna har jag svårt att peka på enskilda detaljer, men tycker som sagt att hela bilen känns lite fräschare. Vad gäller komfort är jag väldigt nöjd, möjligtvis kunde den ta tex broskarvar något mjukare, annars helt ok. let the Best Machine Win! |
|
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Jag har svårt att tro att det skulle skilja något större på senare E34or. Möjligen förbättrades ljudisoleringen. Jag hade tidigare en 540 -93. Nu har jag en 520 -89. Gemensamt är en fantastisk ljudkomfort och en behaglig fjädringskomfort. Att vissa bilar är tightare än andra tror jag nästan uteslutande beror på slitage, och hur bilen underhållits. De avancerade hjulupphängningarna har mängder med bussningar som slits av användning och inte minst av åldern. Jag dristar mig till att påstå att en nyare E34 inte är nämnvärt bättre än en äldre, under betingelsen att båda har fräscha bussningar och friska leder. MEN självklart är det enklare att hitta en nyare E34 med fräscha bussningar. Därför tror jag nyare bilar anses ha bättre komfort än de äldre. Om jag själv jämför min -93 med -89, kan man bara konstatera att skillnaden är försumbar. SEDAN är det viktigt att tänka på att andra saker påverkar komforten. Exempelvis däck och hur bra balans fälgarna har. Är någon av rutorna bytt? I så fall är det rätt tjocklek. Det är inte ovanligt att man sätter i tunnare vindruta (=billigare) än den som satt från början, vilket ger mer vindbrus. mm. Varför inte prova själv? Det är oftast det bästa sättet. Och kör då inte bara en eller två exemplar! Minst 5 st anser jag att man bör prova, eftersom många bilar idag är slitna. Bästa chansen är att "gå" till en aukt firma och prova en -95/-96 lågmilare 518 eller 520/525. En sådan bil bör kunna fungera som en vettig referens. Mvh Mattias |
|
Carfanatic; Det ligger en hel del i det du säger, mycket har säkert att göra med slitagegraden på bilen. Men jag undrar ändå om det inte finns vissa skillnader:-). Har som sagt kört många e34:or, och tycker skillnaden har märkts på i stort sätt alla. Din 540; fanns det några stag/bussningar där som inte var i toppskick, eller hade du större fälgar/breda lågprofil? let the Best Machine Win! |
|
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
moonflower: På min 540 bytte jag casterstag och skrammelstag. Detta för att jag upplevde bilen lite spårkänslig. Hade dock originaldimension 225/60/15. Vidare bytte jag en bussning som håller växellådan. Bilen gick fint och stabilt även i hög fart. På min nuvarande 520 har jag 225/50/16, har jag för mig. Och den går jättefint, även om den är lite mer glapp än 540:n. Jag tycker inte att skillnaden i ljudnivå är märkbar. De är ungefär lika tysta. Vissa skillnader kan det säkert finnas, men flera stag och bussningar som jag kollat på var samma under hela modellens levnad, 88-95. |
|
Begagnatköp med guldstjärna, skriver Teknikens Världs begbilstestare. Kvalitet kan bl.a beskrivas med hur länge något behåller sin fräschör. Tror att jag svårligen skulle kunna hitta en fräschare och mer komfortabel 90:a till samma pengar. Beställ testen på; Länk Copy, en liten rackare i smörbyttan |
|
|
Carfanatic; Jo, det låter ju helt ok. Men jag blev lite nyfiken när du skrev att 520:n är lite mera glapp? Vad menade du då? Sedam kan jag tänka mig att 520:n är lite roligare och villigare i kurvorna pga lägre frontvikt, stämmer det eller är de likadana? Och hur mycket mindre soppa tar 520:n? let the Best Machine Win! |
|
|
Jag funderar på att byta min Saab 9000 Talladega mot en BMW 540 E34 nästa år. Det jag undrar över är hur ljudnivån är i bilen samt hur "sportig" den är? Jag läste att en 540 varvar ca 1800 varv i 120 km/h, då borde ju inte motorn störa iaf. Hur pass väl är väg- och däcksljud isolerade? Hur skiljer sig automatlådorna åt mellan årsmodellerna, var alla automater 5-växlade? Jag antar att 540n är högfartsstabil. Är det något problem att marscha 180-200 på bra (svensk) motorväg? Mindre är mer. |
|
|
Hej "-Per-" o välkommen! Jag tror att både 530 och 540 är någorlunda lika utväxlade med automaterna. Min varvar en 1600-1700 med i 90km/h och min ringa erfarenhet av 540iA säger att det är likadant där. Manuella bilar ligger nog på en 2100 ungefär i 90km/h har jag fått för mig. Jag är förvånad över hur tyst bilen ändå är (konstruktionen är ändå från -88), men med mina slitna 255:or så bullrar det en del. Med friktionsdäcken på så är bilen knäpptyst. -94:or och -95:or har den adaptiva automatlådan, -93:or har den konventionella. Samtliga är 5-växlade med lock-up. Högfartsstabil kan jag inte uttala mig om, men det finns säkert nån annan som kan...170km/h på rakan på Knutstorp gick iaf bra :-) Mvh Patrik ___ K-na BMWPower meet, Autumn Ed. Länk |
|
|
Tack för välkomnandet! Jag har funderat på både 530 och 535 (både sexan och åttan) istället för 540 men jag är rädd för att jag kommer tröttna på effekten. Jag har 185 hk och 270 Nm nu, och tycker inte det drar något vidare. Ska jag ha BMW ska det gå tyst och fort, ljudisoleringen i min bil är ett skämt. Ändå kostade inte 535an mycket mer än min bil 1990. 7-serien E32 är också ett alternativ, men den är ju betydligt mycket större och tyngre. Mindre är mer. |
|
Stigfinnaren |
M5 Stigfinnaren |
|
-Per-; Högfartstabiliteten är extremt bra för bra för Sverige farthållare eller stenhård disciplin gäller, körde toppfart "då varvar den ca 5150 varv på 6:an" mellan Lübeck och Hamburg förra året inga problem alls passagerarna uppmärksammade det inte ens mycket imponerande så 180-200 är inget problem utan det är vad den är konstruerad för. Ljudnivån är även den mycket bra tror inte du blir besviken jämförbar med modernare bilar som Audi A4-00, VW Passat-99 och Volvo V70-02 alla mycket nyare konstruktioner. Kan du tänka dig en automat så skulle jag inte hoppa över att kika på 740i E32 så mycket större är den inte 7cm ökning på axelavståndet 19cm på längden och knappt 10cm på bredden vikten ökas med 110kg jämfört med 540iA saknar min 7:a. Utväxlingen för en manuell 530i V8 är lika på 5:an som på 4:an på en automatväxlad, 6:an på en manuell 540i är något högre än automaten på 5:an 0,83 mot 0,79. Mvh Stephan ps Välkommen till forumet! |
|
|
e34 är fin-fin, speciellt en med stor motor. Är mycket nöjd med min som nu gått 23' mil och ändå är mycket bekväm och sitter ihop bra. Trots dåliga bussningar och lite glapp i styrväxeln går det utmärkt att köra 180 på autobahn. I tyskland kallas det "autobahnfest", dvs bilen skall hålla för att köra längre perioder i autobahnfart. Opel mfl bilar skramlar sönder av sådant. Komforeten är också bra i de farterna. I 90 hör man knappt något. Matthias |
|
|
Jo, en sjua kan jag absolut tänka mig, automat är för mig enda alternativet på en sådan bil. Anledningen till att jag skulle föredra 5-serien före 7-serien är att jag tror att man förlorar körkänsla och "kommunikation" med bilen/vägen. Nu har jag ju aldrig ens suttit i en E34 eller E32, så jag ska väl inte säga för mycket. :) Jag får fundera vidare och se om jag har fler frågor. Tack så länge! Mindre är mer. |
|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
De flesta är så positiva, så jag tänkte kritisera kvaliteten lite. Det är inte bara bussningar och leder som är problem. Jag har haft min i 4 år, och jag har nog haft lika mycket fel som en medelbil. Till bilens försvar: den har nu gått 23000 mil. En stor fördel är att den är så lättmekad, men jag trodde faktiskt att grejorna höll bättre. Mycket har jag gjort själv, så jag har hållit nere kostnaderna. När jag har följt inläggen i forumet har jag fått bekräftat att det finns en mängd standardfel, och en del har jag också haft. Det är klart, det beror mycket på hur mycket den tidigare ägaren har skött bilen, och bytt delar som ex verkstaden har hittat vid service. Det är ju inte som de flesta verkar tro att en fullservad bil innebär att alla slitdelar är utbytta. I slutändan är det ägaren som får bestämma om han är villig att betala mer än miniminivån som servicen omfattar. Det kan innebära att bromsar, stötdämpare, rost, dåliga avgasvärden samt övrig trasig utrustning inte är åtgärdade trots fullservad bok. Besiktningen är miniminivån, och inte serviceboken. Komfortmässigt har jag inte mycket att klaga på, mer än att lilla sexan är lite för klen och surrig för en touring (min årsmodell). Mvh Rolf Black shining beauty |
|
Hej igen! Jag har funderat och läst och läst och funderat. Med hjälp av www.7er.com och www.e34.de har jag kommit fram till att 7an inte har någon större fördel i ljudkomfort. Dessutom gör det kompaktare formatet att jag är mer sugen på 5-serien. Jag hoppas att jag har råd med åttan, lilla eller stora. Bäst vore ju 540, men plånboken kan ju säga ifrån. Jag har lite frågor om utrustning. Vad finns det för roliga och användbara finesser i 530/540? Finns det två versioner av färddatorn, lilla och stora, vad innehåller de? Finns det olika klimatanläggningar? Klima x2 står det i en del annonser, det är alltså en temperaturinställning för "höger sida" (passagerare) och en för förarsidan?! Originallarm, är det värt att leta efter? Originalstereo, vilka versioner finns den i? Shadowline, vad innebär det? Vad är lockup på automatlådan? Mycket tacksam för svar. Mindre är mer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.