AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
636

Vilka vinterdäck är bäst för 3-serien?

Jag har en 328 Cab, E36, utan antisladdsystem. Jag vill köpa vinterdäck med optimalt väggrepp men är lite förvirrad. Jag får motsägelsefulla råd hela tiden. Dubbar eller dubbfria? Smala eller breda? Nokian WR eller Bridgestone Blizac?

Är tacksam för alla råd och erfarenheter.
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Hickan: Vill bara börja med att säga att jag inte är nån expert på området men följande har jag hört/lärt mig:

Dubb/dubbfritt:

* Beroende på vart i vårt land du bor i
Södra sverige - mycket is och lite snö.
Alltså är dubbdäck bättre. Resp. tvärt om.

* Beroende på var och hur du kör.
Mycket motorväg el. stadstrafik.
Deffinitivt tystar utan dubd förstås. Sen kan
man ju oxå tänka -ju högre fart man har desstu bättre
vill man ju få stopp på bilen. Alltså dubbdäck.

Smala/breda: * Helt beroende på vad du har för bil.
Till din 328 Cab ska 185-195/65-15
vara det optimala eng. BMW.
Bra med smala däck vid halt väglag
och snömodd.

abrikat: * Har hört och upplevt att de däck
som tillverkas i vinterländer oxå är
bäst på det. Men detta är kanske en
ren inbillning. Däckfabrikat av
kända märken ligger nog på en ganska
så lika nivå idag.

Rätta mig om jag har fel nån... man lär sig av sina misstag.

Mvh Jimmy
Kan varmt rekomendera michelin maxi ice odubbade.
Körde de på min e36:a gick tyst o fint med bra grepp på snö.
även nokian hakkapelita e bra vinterdäck.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Har också kört på Maxi ice och är mkt nöjd med dem!

Jens
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Bäst i förra årets tester blev Gislaved NF 3 som jag tycker själv har ett suveränt grepp. Kan rekommenderas.
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Rekommenderar dubbdäck 195/65-15 för optimalt grepp. Ok att komforten är lite bättre med dubbfritt men det är ju inte för komfortens skull man köper vinterdäck precis. Här får du dock säkert många andra synpunkter. Din egen prioritet är det väsentligaste: max säkerhet vid sämst tänkbara väglag, dvs is (dubb) eller en kompromiss för att få bättre komfort? Gislaved Nordfrost eller Good Year UG 500 har fått bäst kritik av dubbdäcken om jag minns rätt.
Mvh
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Jag har kört med Bridgestone Blizzak odubbade på 328:an en vinter och jag upplever greppet på snö som bra men när det är barmark så är dom för mjuka vilket har lett till att bakjulen är nästan helt utslitna, antispinn-lampan blinkar för det mesta även dä vägen är torr då man accelererar. Så jag ska leta upp några hårdare dubbfria vinterdäck bak till denna säsong.

Mvh Micke t
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Har kört hancock vinterdäck två vintrar. Var mkt skeptisk när jag köpte dom! Men första vintern fungerade dom ypperligt! Körde på Åresjön och hade underbart grepp! Snö men mest is. Förra året märktes det att dom var lite sämre än första året.
Men jag är jättenöjd med dom faktiskt! Alla dubbar är kvar och utsticket är det inget fel på! Dessutom väldigt billiga.
Dubbar rekommenderas iaf från mig! Om man inte bor söder om Göteborg eller nåt.

-Det är inte den höga farten som dödar utan de plötsliga stoppen

Esa
Här i mälardalen har man kanske nytta av dubbdäcken 1-2 veckor. Jag väljer alltså odubbat, dels för ljudets skull.

När jag köpte min 316 compact i början på året valde jag ett dubbfritt som BMW handlaren hade hemma (kommer tyvärr inte ihåg vad det var för märke). När halkan kom var det som att köra gamla regummerade puckar. Jag bytte ut dom mot Nokian Hakkapelita Q, helt suveräna odubbade däck.

Jag rekommenderar dock att man går ner i bredd 1-2 storlekar pga att vägverket försöker salta bort snön, lagom kul med slaskplaning.

Knutstorp 1.16.35
Gelleråsen 1.24.50
Kinnekulle 1.06.38
Anderstorp kort 1.06.44
lång 2.04.30
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Ett tips är att köpa nästa nr av Tekniken värld.
Där testar de både dubbade och odubbade vinterdäck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.