|
|
|
|---|---|
|
Hej har en F10 520i 2012 som jag tycker blir lite väl varm (vattentemperaturen) vid landsvägskörning. 110-130 km/h. Vattentempen går upp i 105-106 grader. Är det normalt? Termostaten är bytt i höstas då den var trasig. Oljan ser ut att ligga på ca 100 eller kanske liiite högre. Tacksam om någon med samma motor N20 kan kolla och svara eller någon som är kunnig och har svar :) Tack på förhand Håkan | |
|
Hej, Bortsett från ett eventuellt marginellt mätfel, är den nämnda temperaturen inte onormal. Kylsystemet jobbar under övertryck och du verkar i detta avseende ha en frisk bil. Här har du en med det omvända - och här verkliga - problemet: Länk /Lennart |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Den kylarvätsketemperaturen är faktiskt spot on. För nyare motorer som N20 och liknande har de gått ett steg längre och kör motorerna ännu varmare än tidigare. På min gamla underbara M20-motor ligger kylarvätskan på i runda slängar 80-85 grader C. På min E87 120i -06 med N46-motor sitter det numera en elektromekanisk termostat som möjliggör för just detta motorstyrsystem att definiera två olika arbetstemperaturer för motorn nämligen Normal (ca 100 grader C) och Hög Belastning (ca 80 grader C). I tråden som lenwib länkar till finns loggar och kurvor från min motor som visar hur motorstyrsystemet växlar mellan dessa två lägen under en 2-timmars bilfärd. För N20-motorer och liknande har de istället fyra lägen: 109 grader C = Economy Mode 106 grader C = Normal Mode 95 grader C = Medium Load Mode 80 grader C = High Load Mode Enda anledningen varför man gör detta (går så högt upp i temperatur) är för att få ned bränsleförbrukningen. När bilarna sväller över sina bakformar och blir som enorma fläsksvålar med hjul måste man hitta sätt att hålla bränsleförbrukningen på rimliga nivåer :-) |
|
Tack för snabba svar. Guld värt för en oerfaren. :) Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.