|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har lite planer på ny 5 serie och jämfört 530e 530d och 540i. Förmånsvärdet på 530e är oslagbart och säkert även driftskostnaden, men 200 kg batteri, inget bagageutrymme och en seg bensinfyra är rejält negativa parametrar. Provkört 530d och 540i och skillnaden i prestanda är marginell, 540 skönare ljud då den varvar ut, men högre förbrukning. 530d grymt bottendrag och låg förbrukning. Lutar trots att det ekonomiskt är mycket sämre mot en 530d Givetvis färgad av att åkt Tesla i många år vilket gör att jag har svårt för kompromissen som en laddhybrid utgör. Därför funderar jag på en sista fosilmissil - 530d. Håller ni med? | |
| Om du ändå ska gå för sista fossilmissilen, borde den inte vara bensindriven? Ska du spara pengar är väl 530e rätt val och vill du ha känslor är 540i det du söker. | |
|
Fosilmissil *hahaha* 540 skulle jag välja |
|
| För att hybriden ska vara ett relevant val för dig så är det också bra att veta om du kör bil till jobbet dagligen samt hur långt det är. Kan du ladda hemma och eller på jobbet? | |
| Vissa 530DX drar mer än man tror, min ligger på 0,91 blandad (50%/50%) | |
| Det är en del ja! Min egen bil (som är lite lättare och rwd) drar detsamma. Men jag har nog mer 75% motorväg/25% stad. | |
| 530d ger väl både ekonomi och oompf kan man säga, kraften och möjligheten att köra på under 0,6 (landsväg) tycker jag är en trevlig kombo. Tror säkert att 540 har en mysig motor men i vardagen så har man mer "nytta" av draget på låga varv som dieselsexorna har. Men som alltid, tycke och smak! | |
| Gamla sanningar stämmer inte alltid. Att dieselsexorna (620Nm) ger högre vridmoment stämmer fortfarande men bensinsexan (450Nm) ger max vridmoment redan vid 1380 rpm medans dieseln måste upp på 2000rpm för max vrid. | |
Transocean |
Av dom tre skulle jag ta 540i:n. Och inte ens titta på en trist diesel! Du skall ju ha en fossilmissil och inte en sparbössa.... |
|
Ok, visste inte att bensinsexan i 540 hade maxvridet så tidigt! Har aldrig kört en av sexorna med turbo, hade en 530 E61-08 tidigare och den behövde varvas. Trist diesel? Så jäkla tråkig är dom inte, visst låter en bensinare bättre men rätt mysigt orr i dieseln också. |
|
|
Själv provkörde jag igår en ny Mercedes 300 de kombi och blev glatt överraskad. Med sport plus inställt kändes den riktigt kul och mätaren i bilen visade hela 700 nm. Elmotorn måste ha hjälpt till och det även vid farter över 100 kmh. Gick minst lika bra som min med ppk. Bagaget var mindre då batteriet tar plats men det är ändå en kombi från början. Klart roligare motor än den 530e jsg körde när den kom och mer bagage. |
|
|
Antar att det är priset som är basen för jämförelsen. Rent prestanda mässing om du är ute efter en fossilmisil så är ju inte 530D riktigt på samma planhalva som 540i. Snarare 540D som isåfall skulle vara jämförbar men då sticker priset lite. |
|
|
Ferlin, du är inte ensam om att göra jämförelse bensin/diesel som det var förr. Då var bensin ”alltid” sugmotor och diesel alltid turbo. När många sa att de gillade dieselkaraktären så menade de ofta turbokaraktären. När alla bensinare idag har turbo och majoriteten av bilarna säljs med automat så är det ju något helt annat än förr. |
|
| Givetvis ska du ha en 540d! Fantastisk motor som är snabb som tusan och snål som fan. Vår drar blandad 0.72 med mycket stad i Göteborg. 540i är härlig men rejält törstig.. | |
| Till femserien borde egentligen 45e motorn komma. Så det finns två PHEV-val, dvs 530e och 545e. Den skulle fylla tomrummet för dem som ser ekonomin och fördelen med eldrift, men som inte vill köra 4-cylindrigt. | |
|
Snittar själv ca 0,85 med inte alltför mesig körning. Dock lite mer landsväg än stad. Förbrukningen borde vara snarlik. Tror att det går att kapa lite till om man kör lite försiktigare. Men vad skall man med effekten till om den inte används? |
|
|
Jag hade tagit 530d, men jag hade naturligtvis provkört båda för att få en känsla. Kanske 540n är lika snabb som några säger. Om så så hade jag nog tagit 540. jag tror du gör dig själv en otjänst om du funderar för mycket på skillnader i bränslekostnad när skillnaden i bränslekostnad mellan bensin och diesel utgör kanske 1-2-3% av den verkliga milkostnaden för bilarna. Vi pratar ju trots allt om en bil som kommer att kosta dig ca 10 000 kr i månaden i bara värdeminskning. Säg att du kör 3000 mil om året, 250 mil i månaden och bensinare kostar dig 1,5 kr mer per mil så blir skillnaden 375 kr/månad, jämfört med en värdeminskning på 40 kr mil... |
|
|
Ja om man inte kör extremt mkt är kostnaden i merförbrukning ganska försumbar. Nu var de ju inte riktigt TS fråga men den diesel som bäst matchar 440i är 440D och då tillkommer även en rmerkostnad för inköpspriset. |
|
|
530e är den enda modellen du kan kyla kupén med nu under sommarvärmen. Det är guld värt :) Både 530d och 540i är fina modeller. Handlar om hur mycket du kör och hur ofta du vill tanka. |
|
|
Man tröttnar på allt, har kört bensinsexorna i flera år nu i både m235i och 440i. Ta 540i om du inte kör mycket, snälla bara utan xdrive så att entusiasterna på andrahandsmarknaden har något att köpa:) 530d är riktigt bra och en ren drömbil för många.. |
|
|
Skillnaden i bränsleförbrukning påverkar ju andrahandsvärdet i stor utsträckning. Det finns idag (och sedan länge) ca 20 540i på Blocket. Det händer inte speciellt mycket med dem trots väldigt stora rabatter på bruttopriset. Däremot tror jag det finns endast ett par 540d. 540i var en besvikelse för mig. Väldigt törstig och inte speciellt mycket mera körglädje och inget speciellt ljud. Men självklart en fin bil. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.