AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.900

vänster bakbroms ligger på men bara ibland

MB
53
MBBMW
116i -06
Som sagt, vänster bakbroms ligger på men bara ibland, det kan gå en vecka sen börjar det småskrika och nypa i skivan, varm så man kan steka ägg på fälgen men dagen efter är det inga problem alls, jag har hissat upp bilen flera ggr och test bromsat men klossarna går alltid tillbaka då, sitter det någon backventil någon stans som lever sitt eget live eller?
Hej,

Får jag gissa, går första misstanken mot handbromsen. Kärvande vajer eller mekanism inuti trumman.

Om det är färdbromsen som bråkar - det syns väl i så fall på både den blånade skivan och på den extra nedsmutsade fälgen - skulle det kunna handla om det numera väldigt ovanliga felet, att bromsslangens inre gummiskikt släppt och i vissa situationer fungerar som backventil.

Sen finns ju ABS-enheten också. Samma sak där. Ett fel på den, som visar sig på beskrivet sätt, vore kanske teoretiskt möjligt men i praktiken långsökt.

Handbromsen är alltså första val.

/Lennart
MB
53
MBBMW
116i -06
Ja jag misstänkte åxå handbromsen, jag har ju haft trasig ABS givare höger bak dock, om det kan ha med vänster skrikproblem att göra, givaren är bytt och det problemet ur världen så bromsproblemet kanske slutar av sig själv om det hade med ABS enheten att göra, annars får jag kolla handbromseriet, jag återkommer ..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag förutsätter att du gjort rent och fettat in alla anliggningsytor för beläggen så de glider fritt.

Jag tycker mer det låter som att det kan vara en kärvande (rostig) kolv i oket.
För ett antal år sedan gjorde jag ett gör-det-själ-tips som ligger under gör-det-själv uppe till vänster i menyn, som beskrev motsvarande problem som jag hade och då var det rostiga kolvar...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ja, en kärvande kolv i oket på en bakbroms ger sig inte alltid tillkänna, eftersom bakbromsarna oftast inte aktiveras i lika stor utsträckning som frambromsarna. Det går alltså att köra till synes problemfritt ända tills det vid något tillfälle görs en hård inbromsning, varefter bakbromsens belägg (kolv) ha svårt att dra sig tillbaka.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.