AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.383

Keramisk lackbehandling

42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Tänkte göra en keramisk lackbehandling.

Vilken firma skulle ni rekommendera Ditec. Etc..

Går ju iofs att googla men vore väldigt intressant att höra era erfarenheter.

Resultatet är viktigare än priset.

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Tog ett lokalt företag, mycket nöjd. Kring 6 tror jag det kostade.

Crille
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
lokalt företag för mig, BMW betalade för min bil var försenad. Kvitto på 15.995:-. Jag trodde sånt här var "bluff" men det är nog det bästa jag varit med om. Galet fin i lacken och enkel att tvätta.
Karlskrona bilvård.

EB
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

pellepirat:
15995 spänn för en keramisk lackbehandling?...
Hmm, det är det absolut dyraste i lackbehandlingsväg jag har hört talas om iaf.

Brukar väl vara ca 7000kr i normala fall iaf.

Mest troligt gjordes mera grejor än bara en lackbehandling?
Typ invändig rekond, fälgputs, motortvätt etc etc.?

Mvh Janne.
42
785
428
Mkt tacksam för alla svar.

Blir Iofs hittills lite omständligt då jag bor i Östergötland.

Men vad jag hittills kan konstatera är att det verkar vara värt pengarna.

Är som pellepirat var fortfarande lite tveksam men börjar faktiskt fundera om det inte kanske är en bra idé med tanke på era svar.

Ang pris så var jag inne hos Platinum Cars och kollade.

Ungefär samma pris som pellepirats + några tusen... 6 års garanti.

Kan det vara värt pengarna?

pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
jag måste erkänna att jag har inte superkoll. Jag fick det av BMW som sagt, kvitto fanns i handboken. Jag ringde och fråga firman om jag behövde komma varje år och göra något underhåll. Han svarade att jag kan komma om ca 7 år igen. Trodde han skojade men det gjorde han inte. Det står 5 års garanti med ett visst schampoo...det var därför jag ringde. Det behövde jag inte ta så super seriöst, tvätta bilen "normalt" så håller den i 7 år.
Text nedan från deras sida.

"Ett extremt hårt och hydrofobiskt lackskydd som bildar ett glasliknande skydd över bilens lack, lackförsegling. Ett av de absolut bästa lackskydden världen har att erbjuda.
I denna behandling ingår även ett keramiskt lackskydd för bilens alla exteriöra plastdetaljer som skyddar dessa mot uv-ljus, blekning samt underlättar vid tvätt av fordonet.
Fälgar skyddas med anpassat keramiskt lackskydd som förhindrar möjligheten för bromsdamm och järnpartiklar att sätta sig på fälgen.
5 års garanti vid underhåll med Gyeons Sio2-schampoo var tredje månad"
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...en keramisk lackbehandling(finns lite olika varianter på temat och detta utvecklas också vartefter) är ett bra och "enkelt" sätt att försegla en lack på, men priset känner jag inte riktigt igen.

Jag har iofs aldrig gjort en keramisk lackbehandling på någon av mina fd eller nuvarande bilar.
Men jag vet att det är ett sätt att skydda lacken extremt bra..

Jag är såpass "snål" så att jag vaxar mina bilar ca två ggr/år istället...
Det räcker också bra och ger ett fullgott skydd förutsatt att man verkligen vaxar bilen seriöst 2 ggr/år då.

Mvh Janne.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Tydligen ska det räcka 3 år det jag köper för kring 6 före det är återbehandling. Dock har jag aldrig mina bilar i 3 år så det känns onödigt slänga ut typ 16 för nåt som håller i 7 år när jag har bilen i 2 år.

Crille
42
785
428
Kan hålla med dig Crille.

Har själv i modern tid aldrig behållit en bil längre än 3 år.

Men är faktiskt super nöjd med det jag har just nu och med tanke på pågående klimatbluff så kanske det är sista gången det går att få tag på något roligt utan att sälja boende båt och prostituera frugan😀

Dessutom är den svart...
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Tänker lite som du, skatten har dragit iväg på nya bilar. Sjukt. Över 6000 helår på en 320 XD. Men hoppas det vill gynna lite ”äldre” motorstarka bilar på andrahandsvärdet då ny kostar skjortan i skatt. Lite of topic...

Alla smårepor som en annars får på en svart bil uteblir med keramisk lackskydd. Grymt bra, har själv en saphire svart. Grymt fin i lacken.

Crille
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Har Ceramic Pro Gold på min solidsvarta GT. Efter snart fyra år: mycket bra.

/M

Mina bilar: Länk
Te
4
Teemu
118i M sport Shadow Edition 2019
Min bil blev behandlad med Drop Off. Riktigt nöjd med jobb och behandling. Var kampanj när jag gick mitt gjort, så hamnade på 3800kr istället för ordinarie 5800kr. 5 års garanti På det, men kräver en årlig tvätt/påfyllnad. Hade Ditec på bilen innan och även där krävdes återbehandlingar, för mig att det var 18 månader i intervall.
Tycker klart att det är värt det, men skulle inte ge 15000kr för det. Troligen inte ens 7000kr
Transocean
ÖÖhhh vad med att tvätta själv och sen vaxa? WTF 15 000 kr för en skönhetsbehandling på en bil som snart skall bytas mot en annan....då har ni säkert också 80000 kr för f d tjejens tuttar och bikinilinje :-)
Te
4
Teemu
118i M sport Shadow Edition 2019
Det är ju den man tvättar och vaxar själv. Prioriteringar... 😂
42
785
428
Tack för alla svar

Fick just ett erbjudande från bvs. Försegling proline för 3950 inkl. Interiör rengöring polering försegling , impregnering klädsel.

Låter misstänkt billigt ?

Någon som har erfarenhet eller tips?
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Jag la ditec på min bil men i efterhand så hade turtle wax sealant spray wax räckt, otrolig hållbarhet och glans av ett spraywax för 169kr.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Läs lite om Crystal Serum Ultra ifrån Gtechniq. Då pratar vi lång hållbarhet :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.