AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.486

Vindrutetorkare fungerar inte, säkring går när bilen slås på, E36 1997

Da
3
David BMW 3 E36
Märke: BMW 3 (E36)
Gruppkod: BW012755
Modell: 316I/4
Cylindervolym: 1596
Motorkod: M43-B16
Effekt: 75kw
Färg: Mörk blå
Kaross: Sedan
Årsmodell: 1997
Växellådan: Manuell
Motor: 102hk
Lösning/Svar: WIP

Hej!

Bakgrund:
Vindrutetorkarna slutade fungera under körning, säkringen gick. Säkringen byttes tre gånger men har inte löst felet. Direkt när bilen slås på går säkringen.

Felsökning, Har testat:
-Byta säkring, har inte löst felet.

Felsökning, Ska testa:
-Fälla upp vindrutetorkarna och testa med ny säkring.
-Smörja vindrutetorkarens delar.
-Koppla bort motorn på något sätt för att se om säkringen går ändå.

Kunskaper:
-Låg. Har tidigare bytt säkringar, bälg, lampor, däck samt bakre ljuddämpare.
-Okunskap om hur en multimeter används samt fungerar.
-Facktermer ang bil är jag inte haj på, så beskriv gärna lite mer när ni refererar till delar osv, tack!

Frågor:
-I vilken ordning borde man felsöka vindrutetorkarna? 1 Säkring, 2 Motstånd och rengöring av vindrutetorkare, 3 Smörja vindrutetorkardelar armar och vad de heter, 4 Relä, 5 Koppla bort motorn och se om säkringen går, 6 Felsöka motorn med multimeter/annat, 7 Byta x del(ar)?
-Vilket smörjmedel går att smörja vindrutetorkarens delar? Länk Biltema universalsmörjmedel, Gripen Smörjmedel, Fulgentin polermedel, CRC låsolja.
Hej och välkommen,

Det behövs ett viktigt förtydligande:

Du skriver att säkringen går - "direkt när bilen slås på". Menar du då, att säkringen till torkarna går, fastän de inte är påslagna?

Eller menar du att säkringen förblir hel ända tills du slår på torkarna?

Som du lätt inser, blir felsökningen väldigt olika i de båda fallen.

/Lennart
Da
3
David BMW 3 E36
Märke: BMW 3 (E36)
Gruppkod: BW012755
Modell: 316I/4
Cylindervolym: 1596
Motorkod: M43-B16
Effekt: 75kw
Färg: Mörk blå
Kaross: Sedan
Årsmodell: 1997
Växellådan: Manuell
Motor: 102hk
Tackar, och bra observerat Lennart! Mycket korrekt så var det när vindrutetorkarna slogs på som säkringen gick två-tre gånger. När vindrutetorkarna låg som dem ska; mot vindrutan, det vanliga. Säkringen har alltså inte gått, varit intakt, när bilen varit i 1,2 och treans startläge.

Uppdatering:
Felsökning, Har testat:
-Fälla upp vindrutetorkarna och testa med ny säkring: Detta fungerade ett tag. VindruteTork 1an fungerade 1-5 gånger, sedan stannade torkarna. VTork 2an fungerade smidigare men hackade till kort i mitten av vridmomentet. VTork 3an fungerade nog mest smidigt av de tre lägena. Efter det första testet startade jag om bilen och på med VTork 1an igen, 1-2 gånger, och någon stans där dog säkringen. Jag tolkar och hoppas att detta betyder att VRTork motorn fungerar som den ska vilket känns som en lättnad.

Felsökning, Ska testa:
-Smörja vindrutetorkarens delar.
-Hitta och byta VRTork Relä. Blir att googla på mekonomen, biltema och bruksmanualen. Bil: BMW E36 Sedan 316i M43 1996/10
I all hast nu.

Eftersom torkarna orkar gå en lite längre tid när de (uppfällda) inte behöver jobba lika mycket som när de drar över rutan, ligger det nära till hands att de långa lagringarna mellan den underliggande mekaniken och torkararmarna ärgat. Inget ovanligt fel. Fast jag tycker att du tidigare, innan det blev tvärstopp, borde ha märkt att torkarna började gå trögt.

Nå, grundtipset är lagringarna.

/Lennart
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
En anlednintg kan vaa att du har ett litet fjutt-läckage i spolarvätskemotorn, som gör att den kortsluter när det kommer en droppe vatten i motorn, vilket kan ske ibland eller inte alls.

Jag hade exakt samma fel på min 850 nämligen för några år sedan. Tänk på att höljet är i plast och blir sprött lätt spricker på en gammal 1990-talare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.