AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
6.013

420i b48 erfarenheter?

Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Nån som har positiva/negativa erfarenheter av denna lite udd motor? Bilen jag kikat på har manuell låda.plus eller minus? Är ju i stort sett samma spis som i 428 förutom de snudda korvarna i 428, samt lite annat små saker. Med optimering blir det samma effekt i både 420/428..(285hk med bsr)
Jo
635
Jojje
Ha ha...snudda korvarna ska va smidda kolvarna 😂😂
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
GD Perfrmance hemsida ang garanti:" Tre motorer täcks inte av maskingarantin på grund av inbyggda svagheter från fabrik: N20 i BMW, B48 "

jag hade valt bort den motorn..
Jo
635
Jojje
Aj då..länk?
Jo
635
Jojje
Hittade sidan. Nu var det ju iofs bara Mini som var listad. Inte bmw med den motorn.
Jag är (nästan) helt säker på att 28i endast fanns med n20 och sedan blev 30i med b48. 20i fanns däremot med n20 och nu med b48. Kan ha fel, men tror inte det :)

Skulle säga att det förhåller sig såhär, typ:
20i n20 = pallar inte trimning. Vanligt.
20i b48 = tål mkt mer men fortfarande skör.
28i n20 = ingen mening att trimma
30i b48 = tål mycket stryk och går väldigt bra.

Mitt val blir 30i b48!
Jo
635
Jojje
Vad mer än kolvarna skiljer sig mellan b48 i 2.0 Och 3.0?
Också intresserad av skillnaderna mellan 2.0 och 3.0, trodde det var mer eller mindre samma motor? Inte kunnat hitta något på nätet som tyder på att b48 skulle ha problem.
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Det är stor skillnad.

Helt olika konstruktioner.

B48 an är en closed deck och Ma...har helt rätt den tål mycket mer effekt.

Båda är väl b48, dvs 4 cylindrar baserad på BMWs moduler?! Jag avser alltså b48 2.0i (2 liter, 135kW) och b48 3.0i (2 liter, 185kW).

Intresserad av vad detta baseras på:
"20i b48 = tål mkt mer men fortfarande skör.
30i b48 = tål mycket stryk och går väldigt bra."
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Sorry läste lite för hastigt trodde det var skillnaden mellan n20 och b48 som avsågs.

20i b48 har högre komp än vad 30i b48 har, så den inte tål laddtryck. Det är kolvarna som är skillnaden och du bränner hål i dom om du laddar på för hårt. Vill man trimma sin 30i ytterligare så kan man ta kolvar från i8 som har ännu lägre komp (9,5:1).
Ok, tack för info. Finns det fall att hänvisa till där det blivit problem efter trim (”den tål inte laddtryck”)? Flera firmor höjer ju ca 100hk i ”steg 1”, vilket ju är en relativt stor höjning, tål inte motorn detta menar du?
Transocean
@ Keiser
Problem? Inte vad jag vet. Kört 4000 mil med Mosselman-tuning utan problem. Den bänkades till 338 hk istället för 252 i origanalutförande. Elmotorn skall ge 68 hk så då ger trimmet 86 extra hästar på bensinaren. Kräver i för sig minst 98 oktan och mina 338 hk bänkades med 102 oktan i tanken.
Keiser

Trimmar du upp bilen så mkt du kan med mjukvara och kör runt i stan eller har det till vardags kommer det med största sannolikhet att gå problemfritt. Effekten på motorerna ligger högt och du varvar sällan 5000+ med full trottel (för max last) vid normala förhållanden, och gör du det så är det under mycket korta perioder (generellt). Problemen (finns flera dokumenterade fall, ska försöka komma ihåg att gräva fram senare) uppstår främst för folk som kör bana, streetrace eller autobahn mil efter mil när du ligger och plockar ut effekten och vridet frekvent eller under lång tid. Det är värmen som är boven i dramat - därav sänkt komp på effektstarkare motorer med högre maximalt laddtryck.

Du kan tanka högre oktan eller blanda egen soppa för att minska risken för knack men det botar ju inte problemet i sig. Bättre laddluftkylare får ner tempen något men ändå marginellt sett ur förbränningsperspektiv.

Jag som kör motocross stoppar ofta i högkompkolvar för att få mer mos i maskinen, och det går bra för jag har inte turbo. Får ställa tändningen lite bara. Skulle dock hojmotorn ändå rasa så är det en kostnad på kanske 10-20k beroende på hur mkt som pajjar. Jobbet gör jag själv på en helg. Inte samma med bil, iaf inte för mig :)
Ok, så ”vardagstrimmning” ok med 2.0i b48 men den är känsligare för mer ”extrem” behandling. För en del är ju just potentialen att enkelt/billigt höja effekten på instegsmodellen (520i) en fördel med just den motorn, var nyfiken om det hade lett till problem. Tack för informationen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.