|
|
|
|---|---|
|
Försöker hitta belägg som passar min bmw 320d touring 2010. Söker man på reg.nummer hittar man ett gäng med olika storlekar även inom samma märke? Hur vet man vad som passar om man inte skruvar lös dom och mäter? | |
| Man ringer bmw och frågar vad man har för bromsar. | |
|
kolla på chasi nummer via Länk OE nummer fungerar på diverse sidor som autoexperten, Mekonomen osv. |
|
| Hej. Och tack för länken. Det finns dock 2 ST. Att välja på. En som heter 102a och en som heter 100a förstår inte skillnaden? Frågade om belägg på Laitis idag och då frågade dom om jag ska ha belägg med överkast eller inte. Hur vet man det? | |
| Överlast ska det stå. | |
|
Är det belägg runt om du behöver? Vilken månad är bilen tillverkad? Skulle lägga min slant på att du har 312x24 och 300x20 skivor. Jag har precis bytt skivor och belägg runt om, och har dessa. |
|
| Hej. Ja det är både fram och bak. Min bil är tillverkad 2010/07. | |
|
Då är det dessa OEM-nr som du ska använda dig av. 34 11 6 780 711 34 21 6 774 692 Titta gärna i utlandet då priserna betydligt bättre, speciellt på skivor och belägg. Brukar oftast köpa ifrån Autodoc eller Autoparts. Ibland ebay beroende på vad man hittar just då. Annars rekommenderar jag dig att kontakta schmiedmann. Dom plockar fram det du vill ha. Dom har även tillgång till Bmw originaldelar om det skulle behövas sånt. Är man medlem i Bimmers of sweden får man även 10% rabatt. Skippa mekonomen eller autoexperten, det är bara löjligt dyrt där. |
|
|
Ok Tack. Nr. Finns en hel del märken av bromsbelägg om man tittar på utländska sidor. Vilka märken är bäst? Är det nån som sticker ut? Vill ha bra grejor och gärna mer att bromsa med men det kanske inte beror på beläggen utan mera på bromsokens storlek och skivor. Vore bra också med nått belägg som skulle damma mindre. |
|
|
Ate, Brembo, Bosch, Jurid, Textar, Ferodo, Zimmermann, Hella-Pagid, och TRW är exempel på OEM-leverantörer till diverse biltillverkare (inklusive BMW i de flesta av de namnen) och de håller alla högsta kvalitet. Vill du ha belägg som dammar minimalt är det "keramiska" belägg som gäller. Ate och TRW har sådana i sitt sortiment. Fördelarna är utöver att de dammar minimalt att de håller länge, skivorna slits väldigt lite och de är tysta. De har dock några nackdelar - vissa säger att de behöver lite värme för att bita riktigt och de har inte så aggressiv verkan mot skivorna och kan ha problem att slipa bort rost om den har bitit sig fast på djupet på skivorna. Jag har Ate ceramic på bakaxeln på F31:an och de dammar väldigt lite. Har inte kört så långt ännu så jag kan uttala mig om dem fullt ut, men än så länge verkar de bra. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hej. Ok. Lät kanske inte så positivt med keramiska belägg i alla fall inte fram där första prio är effektiv bromsverkan. Så ingen skillnad i de där märkerna du nämner i egenskaper? En annan egenskap som är viktig är att de inte lever om. Gärna så ljudlös som möjligt. | |
|
Köper du av de märkena jag räknade upp och väljer "OEM-kvalitet" (vissa märken, t ex. Ferodo har "budgetversioner" också), får du bromsar som motsvarar de du redan har. Ett problem med dessa OEM-bromsar är att de flesta ger duktigt med kolsvart bromsdamm...TRW har jag testat på en Santa fe och de ger också rätt mycket damm men det är lite mer brunaktigt/ljusare än t ex. BMW original, men skillnaden är inte jättestor... En variant som jag kraftigt överväger till F31:an är Ferodo DS Performance, som är ett "sport-belägg" som tål lite mer värme än vanliga belägg (de har även rena bankörnings-/racebelägg i olika steg) som jag hade på E46:an. De beläggen dammar faktiskt lite mindre och dammet är gråare/ljusare än det kolsvarta som blir från OEM-belägg. Dessutom biter de snabbare och tål hårdare bromsning, enda nackdelen är väl kanske priset - kostar drygt 2000 kr för framaxeln innan ev. rabatter. En del säger att de är lite tuffare mot skivorna och det kanske stämmer, men troligen inte jättemycket mer slitage än med OEM och inte i närheten av riktiga race-belägg. Jag märkte ingen jätteskillnad på E46:an i alla fall. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok. Tror jag beställer ATE:s belägg lite dyrare men man kan väll inbilla sig att dom är lite bättre då. Frodos blir i dyraste laget. Tack Johan B och er andra för att ni tog er tid att besvara mina funderingar.. /Väll mött Svepit |
|
| Textar Epad (keramiska belägg) lirar bra på min E90, har kört något år med dom nu iallafall (dock endast över somrarna). Blir lite fint ljusbrunt damm från dessa men inte så mycket har i övrigt inte märkt någon övrig för eller nackdel med att byta från originalbelägg. Kostade dubbelt mot vanliga Textar-belägg dock. Intressant att TRW har keramiska belägg nu också. Jämförde bara ATE Ceramic och Textar Epad när jag köpte och då var ATE Ceramic lite dyrare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.