|
|
|
|---|---|
|
Hej, E90 325i 2005, 18,000mil. Efter full service inkl. oljebyte så började en/fler ventillyftare att ticka. Uppstod cirka 40mil efter service. Bekräftat att det är ventillyftarna då ljudet försvinner efter att jag genomför rutinen för att lufta ventillyftarna. Ser inte ut som att det finns några vettig alternativ till att laga detta, då det mer eller mindre verkar vara billigare att byta motor än att betala för jobbet. Internet säger att det inte spelar så stor roll att de tickar, det skadar ingenting utan är mest störande, tydligen. Kör jag bilen varje dag så är det lugnt, lite smårasslande vid uppstart men försvinner efter 5 minuter av körande. Står bilen längre än en vecka så tickat det HÖGT, och man måste köra rutinen för luftning för att få bort det (nåja, har inte testat att "köra bort det" när det låter så högt). Jag har en teori att eftersom det uppstod i samband med oljebytet så kanske jag kan få bort det genom att byta olja igen, antingen till en tunnare eller tjockare. Problemet är att jag inte vet vad för olja som användes innan oljebytet, då det utfördes på firma. Nu hade jag i BMW original 5W-30 LL04. Google gör mig inte klokare då hälften säger tjockare och hälften säger tunnare. Vissa säger att det löste det genom att blanda i typ 10W-40, och vissa säger att Castrol 0W-30 löste det. Tips? Tunnare eller tjockare? | |
|
Vissa oljor kan få en del motorer att ticka och låta mer utan att det är någon teknisk "fara" mer än ljudet. T ex. Castrol Magnatech är en sådan olja som många upplever som "ljudlig" i många motorer. Var det BMW:s egen olja (brandad Shell-olja av GTL-typ (gas to liquid)), eller annan olja som var BMW-LL04-klassad? Om det senare, vilken olja mer exakt? Om du stör dig på ljudet, skulle jag först prova med en lite tjockare olja av god kvalitet med lite högre halt med ester-olja i, viskositet t ex. 0W40 eller 5W40. T ex. Valvoline Synpower brukar vara en olja som får många motorer att gå tystare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Denna mer exakt: Original BMW TwinPower Turbo LL-04 5W-30 Länk Många har pekat på Castrol EDGE TITANIUM FST 0W-30, går den under samma kategori som du har tipsat om, eller skulle du rekommendera Valvoline Synpower framför den? |
|
|
Castrololjan du hänvisar till har jag ingen uppfattning om, så där vågar jag inte uttala mig. Valvoline Synpower brukar ha en tystande effekt, och det finns kanske två huvudalternativ: Valvoline SynPower Xtreme MST C3 5w-40, som inte har mycket estertillsats men har en bra och tjock PAO-basolja. Valvoline Synpower Xtreme XL-III C3 5W-30, som har en hel del estertillsats och ligger väldigt nära 5W40 i viskositet. Även Mobil1 5W30 ESP verkar vara en "tyst" olja av mycket god kvalitet och hög halt Ester-tillsats. Själv använder jag Aral SuperTronic 0W40 i båda bilarna, vilket är en ren PAO-basolja. Den ligger dock ganska nära gränsen för 0W30 i viskositet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kör aral 0w 40 i min n52 har väl hört den ticka några gånger under dessa år men då är det för jag bara startat å flyttat bilen. Kör du korta sträckor är det nog normalt på dessa | |
|
Jättetack för svaren, jag har nog lite att gå på här så får jag prova mig fram. Började med att suga ur en liter och ha i STP Oil treatment för att tjocka till det lite, får vi se om det hjälper. Om inte så tömmer jag allt och byter till Castrol EDGE TITANIUM FST 0W-30 som jag har liggandes. Funkar inte det så kör vi på Valvoline Synpower Xtreme XL-III C3 5W-30. Funkar inte det så ger jag upp livet.. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.