|
|
|
|---|---|
|
Har en Z3 2,0 -00 som läcker bensin periodvis. Då den stått några veckor i garaget droppar det rikligt med bensin under motorn. Bogserades till Bavaria i Uppsala som inte hittade något fel. Körde hem bilen utan läcka. Ställde in den i garaget. Två veckor senare backade jag ut den, då läckte den rikligt. Nu har den stått ute ett par veckor och läcker inte när jag startar motorn. Bränsleslangrna verkar ok. Någon som haft liknande problem? Hur löser jag det? /Bengt | |
|
Hej och välkommen, Jag antar att det finns ett system för tankventilation också på denna modell? Ett system som skall minimera avgivandet av bensinångor till omgivningen. De fall som jag känner till av fel på detta system har handlat om bränslebrist på grund av att systemet inte släpper IN luft i tanken, luft som skall ersätta förbrukad bensin. Oftast är det då kolkanistern som tätnat på grund av rost eller annat. Kanske har din bil råkat ut för något omvänt? Dvs att tanken, när den värms upp av omgivningen, inte kan avlufta genom kolkanistern, utan istället trycker ut bensin via någon svårupptäckt svag punkt i bränsleledningen? Du skulle lätt kunna testa idéen genom att lätta på tanklocket eller, som så många gjort, (tillfälligt) ta bort gummipackningen under locket. /Lennart |
|
|
Hitta en GDS hall med lyft, alt hissa upp bilen i garaget med domkraft och pallbock så du kan se/lukta var det läcker, när det läcker. Följ bensinledningarna från tanken hela vägen upp till insprutningen och leta rost och sprickor. Jag hade sprickor i gummislangen som går från insprutningen till metallröret under bilen på min gamla bil, men det märktes ganska tydligt på bensindoft i kupen. |
|
|
Hej Tackar för snabba svaret. Ska prova detta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.