AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.038

Sportdisplayer baserar värden på vad?

jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
Hej, funderar lite på vilken information displayen baserar sin data på?
Varvtal och pedalläge eller räknar den ut det på luftmassa och bränsle?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror helt enkelt den räknar fram värdet baserat på gasmängd och varvtal. Den vet maxeffekten på alla givna varvtal och om du trycker ned gaspedalen 50% så tar den maxeffekten multiplicerat med maxeffekten för det varvtalet.

Dvs, om du trimmar eller modifierar bilen så tror jag inte den förstår det och ger korrekt värde. Det känns som mer sofistikerade lösningar som anpassar för trim eller modifieringar inte ligger i BMW's intresse så då gör de enklast möjliga lösning som fungerar.
jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
Jo det var också min tanke, vet i gamla T7 system på Saab så arbetade den med luftmängden som passerade LMM som referens när den räknade ut vridet.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur mäter den luftmängden som passerar? Mäter in lambdasonden innehållet i luften som passerar, inte mängden.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
LMM sitter ju vid luftfilttret och mäter mängden luft som går in i motorn. Du kan ju räkna på det på en besinare som jobbar mot Lambda 1.0

Funkar inte på en diesel som går på luftlverskott. Enklare då att räkna på bränslevolym.
jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
Nja inte riktigt, att använda pedal och varvtal som referens så utgår den alltid från de konstanter som finns i systemet.

Det jag menar med luftmassemätare är att man generellt sätt använder luftmassemätare på bilarna för att ha koll på hur mycket luft som motorn drar och därefter anpassa bränslet därefter, begärd luftmassa från styrsystemet påverkas av lufttemperaturen då man utgår från en gaskonstant (syreinnehåll vid viss temperatur).

Så om bilen använder luften som motorn vill ha/får som referens tillsammans med konstanter så borde den kunna beräkna ut värdet. Hur som, det är mer invecklat och detta var inget man kunde se som "standard" utan fanns som möjlighet att få fram i färddatorn med hjälp av rätt verktyg. Det var bara en lång parentes

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det var nog jag som blandade ihop lambda och luftmassemätaren i tanken och det bidrog till förvirringen för mig själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.