AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.927

Ännu en brinnande BMW

Sida 3 av 3
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Och den verkar vara avsedd för den Nordamerikanska marknaden...
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Detta är ett otäckt fel som det är väldigt svårt att säga när det kan inträffa i drifttid. Bmw har säkert ett hum om hur fort felet kan uppstå men det finns risk att även en inspekterad egr-kylare som just då är ok kan börja läcka internt senare. Ser med förskräckelse att bmw antyder utfall i storleksordningen 10 %, det är högt och förklarar sannolikt varför de beter sig som de gör med kampanjen. Detta kostar bmw enormt med pengar och de söker damage control. Eftersom resultatet av ett fel är så pass allvarligt så vete sjutton om jag inte krävt byte av kylare även om den klarat deras inspektion (den är ok just då men sen då?).
Ytterligare en f11 va?
Länk
mi
225
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Ja man vill ju få kylaren bytt. För ev framtida fel. Kul å åka runt med en 3 månaders i bilen om den börjar brinna.
Ska ut på en långtur i veckan, har byte först veckan efter. Bara rullat 4500 mil så 100 mil borde den fixa, men helt klart tankar hur fn man ska göra. Vågar man köra bilen...
thekinglives
men för böveln.....om ni är så "rädda" att detta ska ske? varför kopplar ni inte bort den? finns delar på ebay för 500kr som pluggar både kylarvattnet samt avgaserna.
Mjukvarumässigt fixar väl alla "chiptrimmare" detta..
mi
225
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Men snälla...
Hur kan BMW:s ledning uppträda så tafatt i detta ärende?

Begriper dom inte, att ju fler bilar som fattar eld, att detta är en katastrof för varumärket?

Är det ren och skär typisk tysk arrogans eller är det bristande handlingskraft?

Och ovanpå detta har vi skandalen med kamkedjor som inte håller måttet trots att företaget heter Bayerische MOTOREN Werke! Är dom stolta över att dom producerar skit?

BMW:s ledning tycks endast bestå av en samling kortsiktiga idioter.
thekinglives
mikboi: var i all välmening.

Detta är femöresingenjörernas lek med våra folkvalda.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Ny artikel i DN nu på eftermiddagen om en 520d som brunnit upp. Två år gammal.
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Här är länken:
Länk
84
235
84jr0
523iA Touring M-sport -11
Tesla hörde att BMW börjar brinna så de kliver in och säger hold my beer... Länk

He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Det är naturligtvis tråkigt att en bil börjar brinna efter en krock, men då är det orsakat av utomstående orsaker.
BMW'n kan brinna bara genom att de körs, tycker att jämförelsen haltar.....
84
235
84jr0
523iA Touring M-sport -11
Skrev ovanstående med glimten i ögat så klart :)

Är EGR kylaren de byter till uppgraderad på något vis eller kommer man få byta framöver också?
En bekants X5 4.0D -17 (9.500mil) brann förra veckan. Kan det fortfarande vara Egr-kylaren som orsakar brand?

Mvh
Min 520D 2017 fick bärgas för några veckor sedan. Den bara hostade och la av under färd, lastad med hela familjen och slalomskidorna. Det var den där ventilen (EGR eller om den heter något annat nu) men dessutom hade felet orsakat ett hål på insugsröret (!). Jag vet inte hur effektiva moderna motorer är men förr i tiden trycktes det nog ut en del bränsle/luft-blandning i insuget innan insugsventilerna hann stänga, och det kan ju inte vara bra ur brandsynpunkt om det dessutom är hål i insuget. Bara en tanke...

Sen fick jag snabb hjälp av försäkringsbolaget och en eloge till Bavaria Vällingby som har riktigt bra kundservice måste jag säga. Synd att de inte säljer nya bilar.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Det brann en F30 i Stockholm i helgen som säkert en del redan känner till. En av personerna fick mest troligt panik i samband med branden, hoppade över ett täcke och dog av sina skador. En otroligt tragisk händelse.

Jag fick idag ett brev där BMW vill uppdatera motorstyrboxen för att kunna förutse och förhindra en eventuell överhettning av insuget med antändning som följd.

Nu vill jag vara väldigt tydlig med att jag inte vet om det är just detta fel som orsakade bilbranden. Det får utredningen visa.
Men uppenbarligen har de åtgärder som utförts inte löst problemet.

Jag har själv gjort rent från EGR till insug och inuti portar. När man öppnar upp allt så är det väldigt lätt att förstå att något sånt här kan hända. egrkylaren är svår att rengöra men jag litar inte på BMW och kommer själv byta ut den mot en ny i förebyggande syfte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.