|
|
|
|---|---|
|
Det knackar i motorns övre/främre del.. börjar vid 1500 rpm och går sedan i takt med varvtalet.. liknar ett plåtigt skaller.. men.. motorn vibrerar i takt med ljudet, så en plåt skapar inte såna vibrationer(?).. tänkte att det kanske kunde vara nån plåt innanför ventilkåpan, hörde att det skulle finnas stänkplåtar där inne..? Läste nånstans här på forumet också att det kanske kunde vara en sliten kam..? men då ska det inte låta från övre/främre delen av motorn..? Eller kan det kanske vara nåt med ventilerna..? Har inte en aning längre.. börjar bara bli frustrerad av att inte hitta anledningen.. :( --------------------- .. vassast på ön.. ;) | |
|
Varför skulle det inte kunna vara en sliten kam? Lyft på ventilkåpan och kolla om du ser nå´t suspekt. /Kristian BMWCS 5062 ------------------------------ Länk |
|
|
Tack ska ta mig en liten titt däri :) --------------------- .. vassast på ön.. ;) |
|
Crusty |
Hur långt har bilen gått? Det kan ju vara Kamaxeln som kristian beskriver! |
|
Importerad.. så, på mätaren står det 11.700 nu.. 11.300 när jag köpte den.. men.. den kan ju ha gått mer.. Har förstått att man inte gärna vill byta en kam.. både dyrt och jobbigt..? :/ --------------------- .. vassast på ön.. ;) |
|
|
Kan även nämna att jag var inne på en auktoriserad BMW verkstad o lät dom lyssna på ljudet.. och killen sa att det lät som en plåt som låg och vibrerade.. inget med ventilerna eller så.. nån skyddsplåt el. dyl. men jag har kollat avgassystemets plåtar och även de få plåtar jag ser i motorrummet.. För ett tag sedan var jag även inne på en Mekonomen verkstad och killen där sa att det var knepigt att vi inte kunde hitta ljudet, men att det inte var något farligt.. men fan.. vill ju inte åka omkring med ett "ofarligt oväsen" i motorn.. :) --------------------- .. vassast på ön.. ;) |
|
Crusty |
E det ärliga mil på mätaren ska kamen hålla ett bra tag till om du sköter service! Det enda o göra är att lyfta på skiten istället! Ska nog inte lita allför mycket på nån verkstadsman som säger att det inte är någe farligt om han inte ens vet vad det är som låter! |
|
Det kan ju vara kamkedjan som rasslar. Ganska vanligt på is modellen. En kompis hade samma problem som du beskriver på sin. Prova att byta kamkedjesträckaren. Tror inte att den är så fruktansvärt dyr. Lycka till. |
|
|
Tackar.. ska ta o kolla upp det på bmw imorgon dag :) --------------------- .. vassast på ön.. ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.