|
|
|
|---|---|
|
Hej Bmw är sjukt dåliga på att dokumentera hur saker funkar. Tex står det... Efficient Dynamics med Bromsenergiåtervinning laddar ju batteriet när man motorbromsar eller rullar med gasen uppsläppt. Nåväl, men vad innebär det egentligen???? Om det ska funka att ladda batteriet när jag motorbromsar krävs det två saker : 1. Batteriet får nu inte vara fullt för då förstörs ju batteriet av överladdning. Alltså måste ju ett batteri i en Bmw med EDS bara vara delvis fulladdat till skillnad mot en vanlig bil där batteriövervakningen försöker hålla batteriet fulladdat. Så med EDS vid vilken nivå försöker BMS hålla batteriet. Ett batteri klarar ju dessutom mindre laddström om det är nära fullt kg att det är tex 80%. 2. Om generatorn bromsar bilen motsvarande 3 hk (inte speciellt mycket) så ger den i runda slängar 2400 watt 200 A. Är det vad man trycker in i batteriet när bromskraftregenereingen jobbar max, det är ju sjukt tufft för batteriet, vad ligger egentligen laddströmmen på när man bromsar? En tesla bromsar ju 60.000 watt men den här ju en helt annan batteribank som kan absorbera 90.000 watt laddning. På ett 100 Ah AGM ska man väl aldrig överstiga 30 A 300 watt laddström? | |
|
Moderna BMW laddar bara batteriet när datorn "anser" att det behövs - dvs. generatorn ligger inte och pumpar i ström hela tiden som förr i tiden. Det gör att motståndet från generatorn minskar och då minskar även soppaförbrukningen - dock i ganska små mått, men många bäckar små... När du motorbromsar passar systemet på att alltid ladda batteriet och då får det lite extra "gratis" ström som gör att bilens system slipper ödsla onödig energi på att trycka i detta lilla i ett senare skede...återigen i väldigt liten omfattning totalt men...många bäckar små... ;) Batteriet suger i sig strömmen och så länge du inte har stora Ampere-tal eller för höga Volt-tal, tar det inte skada. De sista procenten i batteriets laddning innan det är fulladdat kan ta flera dygn att suga i sig för batteriet även om du har en bra laddare....upp till ca 80% går dock ganska snabbt - kanske några timmar eller så om laddaren är väldimensionerad. Med vänlig hälsning Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag upplever en tydlig skillnad i hur mycket/kraftigt bilen motorbromsar på samma ställe men vid olika tillfällen. Jag har tolkat detta som att ibland laddar bilen batteriet mer än vid andra tillfällen. | |
|
När batteriet är dåligt laddat kan det suga i sig mer ström = då kan du säkert känna att generatorn laddar mer och därmed ger större motstånd. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bara för att generatorn ger 100A betyder inte det att batteriet laddas med 100A - man får inte glömma alla förbrukare i bilen. Ett bilbatteri är aldrig (helt) fulladdat när man kör. Dels tar starten, dels dras det hela tiden ström ur batteriet när inte generatorn laddar... Med Carly kan man se hur mkt ström generatorn ger för tillfället. Nåt som nog vore mer intressant (har inte hittat det) vore hur mkt ström som går i och ur batteriet. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
I vår Volvo sitter 180 A generator och i 535an sitter 230 A generator. Med så feta generatorer är det ju inga problem att hålla batteriet nära fulladdat hela tiden även om man har normalt mycket förbrukare påslagna. 230 A är mycket. Om man då kommer till en korsning och bromsar försiktigt vill ju Efficient Dynamics dra på generatorn för fullt för anända den vid motorbromsningen och på så sätt ta vara på energin genom att ladda upp batteriet. För det ska ha en chans att funka måste ju BMS systemet se till att inte ladda batteriet fullt som på en vanlig bil vid normal körning, för annars finns ju ingen kapacitet kvar i batteriet att ladda upp när man bromsar. |
|
|
Det stämmer att det inte är som på en "vanlig bil". Generatorn laddar inte hela tiden. Så det handlar mer om att generatorn ska börja ladda än att den ska dra på för fullt. Det syns tydligt på batterispänningen om generatorn laddar eller inte. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Ja, precis som du säger laddas inte batteriet under normal körning, först när man bromsar eller frirullar drar laddningen igång för att återvinna energin och då undrar jag hur lågt det kan gå. Det enda jag hittar i BMWs dokumentation är att BMS systemet garanterar att batteriets laddning aldrig blir så låg att man inte ska kunna starta bilen, blir det på tok för lågt så laddas bilen även om man inte bromsar eller frirullar. Det jag undrade var, vad innebär det i absoluta mått, hur långt ned släpper BMS systemet ned batteriets laddning innan den tvångsstartas, 90%, 75%, 50% ? Är det olika på vintern tex så den håller batteriet mer laddat för att kunna kallstarta men på sommaren håller bilen batteriet mer urladdat för att kunna spara mer vid inbromsning osv? |
|
|
Intressant fråga,då jag använder Dieselvärmaren frekvent under den kalla delen av året. Det är sällan bilen säger nej till Dieselvärmaren,trots köld. Åkte ner till norra Baden-Wurttemberg under slutet av April,med en 12V driven kylväska i baksätet,kunde TYDLIGT höra att fläktvarvtalet ökade varje gång jag släppte gaspedalen... Dessa återkommande strömtillskott skulle nog kunna vara skadliga för konventionella Blybatterier,därför sitter det AGM batterier i från Dingolfin ? |
|
|
Känner inte till gränsvärdena, många parametrar som spelar in. Det är garanterat temperaturkompensering. Har däremot gjort en del observationer på min bil, med S1CDA (bromskraftåtervinning). Ligger man och matar motorväg på sommaren kan spänningen sjunka ner mot 11,8V in den börjar ladda. Vid kortkörning är det sällan spänningen sjunker under 12,2V. Direkt när man lägger i backen börjar den ladda. Upplever det mer som en "vanlig bil" när det är kallt, laddar mer för jämnan då än bara vid retardation. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Ja AGM-batterier är mer tåliga. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
AGM-batterier är tåligare men framförallt har de egenskapen att de snabbare kan ge mycket ström och att de snabbare kan laddas upp igen. De är således mer lämpade för bilar med start/stop-teknik. Exakta parametrar för när IBS-systemet börjar ladda batteriet är säkerligen styrt av ett antal parametrar som temperatur, laddningsstatus, motorvarv, batteriets kvarvarande kapacitet (batterier åldras och blir sämre och sämre på att ta emot och ge ström) etc. etc...kan även finnas vissa adaptiva parametrar där bilen beräknar/lagrar körprofil mm. Tror iofs att BMW (och andra biltillverkare) inte anser att exakta parametrar är något som den enskilde bilisten behöver eller ska bry sig om - numer är det ju vanligt att man rationaliserar bort vissa saker i displayen för att inte "störa/oroa" föraren - numer finns ju sällan/aldrig batterispänning, oljetryck eller ens motortemperatur (och om den finns är visningen inte linjär utan ligger i "mitten" ("normaltemperatur") mellan typ 60 och 100 grader C). Oljesticka finns inte heller på många bilar nu för tiden... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Visst Johan B. Men ibland vore det bra om det fanns information någonstans. Ta exemplet med Sverige ovan när IBS systemet låter batteriet droppa till 11.8 volt under körning. Tänk om man parkerar då och mäter upp batteriet. Är det 11.8 volt efter en långkörning tror man det ju är det sopslut och behöver bytas ut snarast. Det är därför jag frågar eftersom mitt batteri rullar 16.000 mil och jag undrar hur bra det är. Jag funderar på att köra batteritesten i ISTA få se om det ger någon bra information. För övrigt är det väl ett måste att ha ett 105 Ah 950 Ampere AGM i min bil för ett vanligt batteri skulle bli skräp på nolltid. |
|
|
AGM-batterier håller normalt sett en högre spänning vid en specifik procentuellt laddningsstatus kontra normala "våta" batterier - i runda slängar 0,2V eller lite högre...så ett fulladdat AGM-batteri i vila ska ge ca 13,0V vid 20 grader C. Motsvarande värde för ett vått batteri är ca 12,7-12,8V. Men spänningen säger bara en del av batteriets status. För att få mer kött på benen bör du köra en batteridiagnos med speciella mätinstrument avsedda för ändamålet. Med en bra laddare kan man återväcka ett trött batteri - jag har gjort det på Mercan - i vintras kändes batteriet lite trött när det var ordentligt kallt och jag mätte det - då visade mätningen på att batteriet var fulladdat men hade så låg kapacitet kvar att man borde byta det. Laddade upp det ett antal gånger med min stora C-tek-laddare och därefter visade batterimätningen att batteriet var "friskt" och hade återtagit ca 10% kapacitet... Nu känns batteriet helt normalt och jag tänkte göra en mätning igen snart för att få svart på vitt hur det mår. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Japp Johan B och det är det som gör mig så fundersam. På Vartas sida som gör original AGM batteriet som sitter i min bil står det precis som du säger att 13.0 volt är batteriet fulladdat till 100% Det står också att vid 12.2 volt är det bara 25% kvar i batteriet och det måste laddas omedelbart för att inte skadas. Ändå kör IBS systemet ner batteriet till 12.2 volt ibland vid Efficient Dynamics och tydligen ännu lägre för andra, känns ju inte helt bra för batteriet. |
|
|
Det jag har lagt märke till är att systemspänningen i cigarettuttagen ökar lite då jag släpper på gasen. Jag har en liten spänningsmätare med en diodstege på ca 0,5 volt per steg. Ibland då jag skiftar mellan gaspådrag och motorbroms så kan spänningen skifta med ca 0,5 V. Men det har jag bara sett då batteriet är väl laddat. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Det är väldig skillnad på vilospänning och spänning under last. 11,8V när man kör säger inget om laddstatusen (i %) på batteriet. Spänningen sjunker när man belastar batteriet, ju mer ström man tar ut desto större blir spänningsfallet. (Bl a elektrisk vattenpump, fläkt, lampor.) Hastighet måste vara en parameter som IBS använder, när man håller motorvägsfart så kommer det ju efter bli en kraftig retardation, där batteriet laddas, därför kan spänningen gå ner lite lägre. Och laddningen startar ju automatisk när man lägger i backen för att batteriet ska laddas när man parkerar. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Superbra svar där Sverige. Det har du ju rätt i att det är under belastning det är 11.8 volt. Tänkte inte på att det inte var i vila det var så låg spänning. |
|
|
Och laddsystemet är så pass intelligent att det inte laddar ett batteri som är fulladdat. Generatorn laddar endast när spänningen endera underskrider eller ej överskrider ett visst värde. Så har det varit sen stenåldern. |
|
|
Jo, men sedan "stenåldern" har generatorn alltid haft som mål att hålla batteriet fulladdat. Nu är det nya tider, nu gäller det inte längre, nu kan generatorn låta battereit ladda ur medans man åker motorväg för den gissar på att när man senare svänger av motorvägen kommer man att motorbromsa och då kan den passa på att ladda upp batteriet då istället för att spara bränsle. Det hade ju varit fint om BMW hade beskrivit detta lite så hade man ju tex inte behövt undra avrför batteriet laddas ur när man åker motorväg. Det hela förutsätter ju också att man har ny typ av elektronik i bilarna, tex funkar det ju inte om man har extraljus med halogen, när det droppar till 11.8 volt kommer de lysa som gula apelsiner. Man måste tex ha reglerade LEDljus för att det ska funka bra. Det kan ju även gälla sådant som tex extra föstärkare till stereon och övrig elektronik. Min kompressokylbox tex tror ju tex det är fara och färde när det går ned till 11.8 volt på motorvägen och den stänger av sig för den tror batteriet är nära slut. Den har ju ingen aning att det är IBS systemet som stängt av laddningen för det tänker ladda senare istället. Den är för intelligent för att fungera ihop med den intelligenta IBS laddningen. Nu får jag sätta en DC-DC spänningshöjare imellan bilen och boxen för det ska funka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.