AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.874

Byta bromsok utan att behöva lufta?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Finns det någon fiffig metod så man slipper luftningen? Sett att vissa sätter på någon typ av klämma på slangen. Men räcker verkligen det?

Sist jag bytte ok bytte jag den bara rakt av vilket gjorde att jag va tvungen att lufta om hela systemet. Det är så trångt där bilen står nu att jag knappast kommer åt att ens lufta 1 av kretsarna.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, du måste lufta efter bytet!

Och man bör lufta hela systemet när man håller på...då byter du även bromsvätskan och kan lugnt köra vidare i två år till.

Om du har manuell bil, passa på och lufta kopplingen också så får du bort ev. luft och gammal vätska i den kretsen också!

Däremot finns det några knep som gör att man minimerar mängden vätska som rinner ut vid ok-bytet.
1. Skruva av locket till bromsvätskebehållaren och lägg en latexhandske över öppningen (räcker med ett "lager" gummi) och skruva på locket igen för att få det lufttätt.
2. Pressa ner bromsen hårt och lås fast den i nedtryckt läge med en planka mot stolen (eller speciella verktyg som fungerar nästan som en "omvänd" snabbtving mot stolen). Det gör att huvudbromscylindern passerar läget som tillåter bromsvätskan att rinna ner från behållaren ut i systemet.

Vill man vara extra säker kan man använda båda sätten...

Klämma på bromsslangarna är oftast inte så effektivt då moderna bromsslangar är armerade och väldigt hårda - risken är att man klämmer sönder armeringen och/eller gummit - inget jag rekommenderar.

Mvh
Johan B

Mvh

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Lufta är ett måste, brukar göra som Johan B beskriver i alternativ 2.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ja slangarna är ju stenhårda så därför min funderingen om en klämma verkligen räcker till.

Men i alternativ 2, hur hårt måste man trycka ner bromsen egentligen? Vill ju helst inte pressa den i botten eftersom de inte lär vara så bra för huvudcylindern.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.