AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.021

Bmw e60 2006 problem med PDC

Bj
29
Bjorol
BMW 525i -06
Jaguar Mk II 3,8 -63
Volvo 940 SE -95
PDC fungerar perfekt när det är hett utomhus och solen legat på någon timme men så fort det svalnar lite är det ”dött”.
3:e året i rad nu då fenomenet uppstår!
Vad det bero på?

Hej,

"Dött" förstår jag som att systemet larmar om att det inte fungerar. Eller menar du att inget alls händer när du lägger i backen alt aktiverar med pdc-knappen (förutsatt att denna unga bil är någorlunda lik min gamling)?

Att det finns någon termisk orsak tycks vara uppenbart. Frågan är ju bara var denna effekt sätter in. Glappkontakt, någon av sensorerna, högtalarna, en oxiderad säkring eller centralenheten? Hur som helst lär du inte komma undan en diagnos. Och återigen landar vi nog i INPA, som har den nödvändiga kapabiliteten. Dvs om du vill ratta själv. Annars blir det väl någon verkstad, men det alternativet hade jag själv inte valt. Antagligen inte du heller, eftersom du valt att leva med felet så länge.

Men en diagnos kall, och en varm, borde ganska lätt ringa in felet, tycker jag.

/Lennart
Bj
29
Bjorol
BMW 525i -06
Jaguar Mk II 3,8 -63
Volvo 940 SE -95
Tack för svar!
Helt dött kan ju inte systemet vara eftersom PDC Failure visas på displayen och knappen blinkar. Centralenheten ligger ju ”nerbäddad” i botten av reservhjulsbaljan så den borde inte kunna bli het.
Det är bara när det är omkring 30˚ varmt och solen skiner på bilens bakdel som PDC fungerar en stund.
Varmt blir det förstås oxå i säkringscentralen nära karossen till höger bak.
Ha en bra dag!

Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Däremot kan den bli blöt, om inte dräneringen funkar, att det ställer sej vatten i baljan.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.