AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.447

Vibrationer vid gaspådrag BMW F11

Gu
5
GustavGustav
525D 3,0 2011 Touring
Har googlat och googlat men blir inte klok på det.

Har en f11 525D med 3,0 liters sexan optimerad till ca 300hk och 600nm. Problemet jag har är att den ger ifrån sig ett morrande/vibrerande missljud när man trycker på hårt. Varvtalet där detta händer uppfattar jag ligger på ca 2500 till 3500. Det är inget som direkt känns i bilen men det låter nästan som om ett avgasrör som ligger emot någon metalldel av karossen (men detta har jag naturligtvis kollat).

Den har gått knappt 16000 mil och går annars felfritt. Tror inte att det skulle vara momentomvandlaren eller lådan i sig men vad vet jag. Funderar på om det kan vara hardyskivorna eftersom det bara uppkommer vid i princip maximalt effektuttag.

Har ZF filter och olja för ett byte som ska bli av inom ett par veckor när jag har tid.

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Välkommen!
kom vibrationerna efter optimeringen? Kan vara så att man har lagt för mycket vrid och lirar det int ebra ihop med lådan, hände nämligen en bekant med samma motor
Gu
5
GustavGustav
525D 3,0 2011 Touring
Tack!

Kan det vara så alltså? Det uppkom efter optimeringen men jag tänkte att det är väl klart att det inte känts tidigare eftersom effekten varit lägre. Den har verklige ett brutalt vrid!
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Låter så då jag känner igen det du beskriver. Kontakta dom sm har optimerat den och säg att det hände efter och be dem testa skruva ner vridet lite.

Gu
5
GustavGustav
525D 3,0 2011 Touring
Ska se vad dom säger. Har också upplevt att motorn liksom slår av på kraften vid jämnt men hårt gaspådrag kring 2000 varv. Precis som en slags vridmomentsspärr som går in och stryper motorn.

Hör med firman och återkommer :)

Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Hej. Kör själv med ppk sen i vintras och mätaren i bilen visar hela 640 nm när jag drar på vid segkörning. Har garanti på det men kostade visserligen dryga 13000 kr men då med ny större intercoller och nytt styrkort.

Kan du inte backa optimeringen och testa hur bilen låter då?
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Zf8a-lådan har momentspärr/torque limiters på 3an och 6ans växel. Gör den samma sak på de växlarna? Då borde du ju kunna utesluta om de är vridet eller ej.

Har du xdrive? Fördelningslådan brukar vibrera vid gaspådrag om den börjar bli dålig.
Gu
5
GustavGustav
525D 3,0 2011 Touring
Tvivlar inte på om jag har 640nm då den rör på sig ordentligt. Enligt andra med optimerade 530is går denna snäppet bättre.

Det där med torque limit på 3an lät spännande! Kan absolut vara på den växeln jag upplever att den stryper motorn ganska bordust.

Känns bara väldigt märkligt att det skulle uppstå vibrationer från lådan vid för mycket effekt. Det som borde hända är ju slirning eller i värsta fall ett rejält haveri. Lovar att återkomma oavsett hur.

Gu
5
GustavGustav
525D 3,0 2011 Touring
Och nej, ingen X-drive.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.