|
|
|
|---|---|
| Sonen köpte en Mercedes C180 -04 nyligen. AC:n funkade ok när vi köpte den. Hade möjlighet att toppfylla den via en kille på jobbet och då funkade den fortsatt väldigt bra. I en vecka, sedan började den plötsligt att endast spruta varmluft. Jag har testat att trycka lite på påfyllningsventilen och den skvallrar om att det finns rejält med tryck. Vad kan felet vara? | |
|
Kompressorn bygger kanske inte upp tryck, antingen för att den är dåligt, eller att tryckgivare är trasig. Skulle ju även kunna bero styrenhet, antar att den har klimatanläggning? Som vanligt blir det bara gissningar. Killen på jobbet som uppenbarligen håller på med kylanläggningar kanske kan kolla på den? MVH Christofer |
|
| Tack för svar. Kylkillen installerar luftvärmepumpar till oss, oklart om han kan bil-ac. Blir nog att lämna in. | |
|
Även om du har tryck (gas) i systemet, är det inte säkert att det är tillräckligt för att kompressorn skall slå till... Spontant skulle jag misstänka att det är för lite gas i systemet pga. läcka. Frågan är varför tidigare ägare inte hade fyllt på gas (eller om han gjort det och det senare läckt ut)? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det var ett rejält tryck och ac:n funkade innan jag toppade den, vilket jag gjorde mest för att jag hade möjligheten och då det är en äldre bil. | |
|
Hej, Jag vet inget om Merca, men AC-system kan ha diverse olika säkerhetsspärrar, bl a mot ett för högt systemtryck. I det här fallet talar det för att antingen detta överskridits eller att någon sensor inte spelar med. Om kompressorn inte alls går nu (vilket brukar kunna ses eller höras), har det säkert något att göra med mängden gas (totaltrycket) i systemet. Eller med en trycksensor. /Lennart |
|
|
Kolla att kondensorfläkten kickar igång, kolla att säkringar/reläer/kablar ser bra ut. Kylkillen jobbar med stationära vp (R407c/R410a) men han hade R134a till förfogande? Låter nästan som han toppade med fel gas? Mvh |
|
thekinglives |
Man "topfyller" väl inte ??? Man ska ju ha ett visst antal gram, vart kommer all denna "talibankonst" från? |
|
thekinglives: Det stämmer, skall vara ett visst antal gram köldmedel. Men det och vilken typ av köldmedel det skall vara förutsätter man att en som jobbar med kylanläggningar vet. MVH Christofer |
|
|
thekinglives. En Ac tappar x% årligen. På en bil som är från -04 är det vettigt att pytsa i lite gas om chansen ges. |
|
|
Robert Lundberg: Har du kollat med kylkillen vilken gas han använde? Synd att du inte verkar bo runt Stockholm, då hade jag kunnat kolla upp din bil. thekinglives: Inga problem att fylla en bil baserat på tryck och temp på utblås. Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har för mig att sätts det en felkod i ac systemet på en MB så går det inte ingång förrän den tagits bort. Trycksensorn är ju inget ovanligt fel. koppla in en dator och läsa av är det 0 och det är tryck i systemet är det fel på sensorn. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
thekinglives |
rob tj: verkar som det blev några problem med detta iallafall. |
|
Bilar har en reserv-utrymme uppemot 50% gasladdning som kan läcka ut innan ägaren/brukare börja märka att AC börja fungera dåligt. Det är för att systemet skall fungera i anständigt tid i ett antal år trots att typ 25 gram läcker per år eller så (en del av gasmängden diffunderar genom slangarna) Det går utmärkt att fylla med 'känsel' helst med påklistrade k-termoelemet, manometerställ och en viss gehör hur systemet fungerar vid låg pådrag, hög pådrag med lite högre motorvarv. Efter lite övning behöver man inte ens det då man fyller tills det fungerar och känna med fingarna och så lite till, en del bilar har tom. tittglas igen och då fyller man tills det är i princip bubbelfritt - ja, det blir inte fylld till enligt tänkt laddning men fordonet har förmodligen kört i flera år med rätt mycket för liten laddning innan användaren av fordonet ens märkte att det är ett problem, därför kan man mycket väl bara ladda till typ 75% av orginalladdningens vikt och det ändå fungerar med marginal i flera år om man inte har större läcka. Dock skall man pyssla med det när det är varmt ute - inte när det är 16 grader C... --- btw. Toyotan efter 14 år och snart 30000 mil började läcka i kondensorn - lite men väl synligt var olja kom fram på kondensorn och efter ett par dagar utan AC i värmen tidigare i år så var det med närmaste desperationens blick som en del av primus vintergas hamnade med flytande överföring i en annan P2000-flaska (arbeta säkert!!) och sedan med propan fylldes upp till samma tryck (när det svalnade igen) som en samstämmig flaska med tryckluft på burk med ren HCF134a, mätt vid samma temperatur (vilket gav ungefär 0.9 delar propan på 1 del primus Vintergas mätt på på vikt) Sedan sögs uträknad mängd över i gasform på lågtrycksidans nippel (vill inte ha olja och annat skit med som följer med campinggasolen - att ta det i gasform ger samma verkan som att destillera gasen) med kompressorn gående (fanns lite tryck kvar och därmed inte luft i systemet, men annars har jag vakumpump, flera faktiskt... fick värma flaskan lite i slutet med varmvatten i en termos för att koka ur det sista av gasen - det blir kallt som tusan och skall man få i allt så måste värma till ungefär jumen nivå - har AC nurrande på låg fläktfart så att det håller sig riktigt kall, lättare att få in gas då) En AC med mjuka slangar när man klämmer men ändå lite övertryck i sig kan betraktas som tom. kör man med gasolblandning så är fyllningsvikten 0.42 gånger av R134a fyllningsvikt - Viktigt - för 470 gram fyllningsvikt med R134a så är det 190 gram HC!! och inte en gram mer. Detta bör man har räknat ut innan och allt man har i flaskan skall sedan sugas in komplett - inget slattande och toppande, för då blir proportionerna fel mellan isobutanet och propanet (nu verkar det förvisso inte vara speciellt känsligt ändå för en on/off-kompressor men kan vara känsligt för en suggastryckstyrd AC antingen direkt via kompressorn eller med elektrisk tryckmätare på sugsidan och modulerat kompressorn elektriskt.) Redan vid 100 gram HC-blandning inmatad i systemet (på en maskin med 470 gram R134a) så var det full kyla även med hög fläkthastighet och för dom ytterligare 90-grammen som det fylldes (för att det skall motsvara 470 gram R134a i vätskevolym) var det knapp någon skillnad alls i 'förbättring' . Det är alltså stor reservvolym i en bil-AC Och det intressanta att det fungerar väldigt bra - bättre än jag mindes med R134a någonsin och kondensorfläkten går aldrig upp i fullvarv trots hög värmelast, vilket den gjorde titt som tätt tidigare i somras när den var fylld med original R134a (AC:n aldrig rörd tidigare) När man ser och känner detta så påtagligt så börja man ifrågasätta hela kylbranchens (inlobbade) krav med att tvinga igenom användningen av syntetiska köldmedel i fordon istället för att bygga det säkrare - särskilt nu när HFO1234yf inte är brandsäker alls och dessutom ger mycket giftiga brandgaser - det är inte gasen som tänder sig själv, det är oljan på varma delar som självantänder sig och sedan spelar det ingen roll om det är HC eller HFO1234yf finns i AC-systemet - ja utom i avseende att brandgaserna från det senare är väldigt giftiga och inget man vill ha in i kupén ens i små mängder... medans alla har säker haft näsan över en gasollåga i samband med grill och camping eller blåslampa och knappast behövt åka till akuten för det. Titta man på PT-chart så ser man också varför högfartsläget inte startar i första taget med HC - med den lägre trycket som HC-blandningen har vid hög temperatur gör att kompressorn går lättare och i teorin kostar det något mindre med motorkraft att pumpa om man kör samma evaporator-tryck i jämförelse med R134a. Nu fyllde jag upp systemet till full laddning - men hade jag hållit under 150 gram HC så håller jag mig under maxnivån på vitvaror utan placeringsrestriktioner eller rumsvolym eller ventilationskrav för utrustning inomhus. I bil så är det synnerligen välventilerat i alla kanter och en långsam läcka kommer aldrig ge några brännbara halter någonstans. Skall ta och fixa kondensorn - men nu funderar jag verkligen om man skall fylla systemet med R134a igen efter bytet eller om man ändå inte låter den bli fylld av HC igen då upplevelsen är bättre kyla med HC... stackare med HFO1234yf i sinas system kommer förmodligen märka ännu större skillnad i kylkapacitet om man byter till HC då HFO1234yf är inte speciellt bra termodynamiskt - faktiskt! (not, jag blandade gaserna själv - men annars är gasblandningarna närmast identiskt med vad man köpa färdigt hos de som säljer tex. Envirosafe och Duracool - men kom ihåg HC-blandning väger bara 0.42 ggr vikten av R134a - och därmed inte fyllas med mer än 0.42-del av vikten för R134a-laddningen. - väg in så att man har koll på mänderna så att det inte blir för mycket - vanlig hushållsvåg duger för att väga flaskorna före och efter!! - skriv och notera!!) |
|
|
Duo ventilerna kärvar |
|
thekinglives |
xxargs: alla besitter ju inte ovanämnda kunskaper, inte jag iallafall, det är nog du och saddams kusin "kemiske Ali" som kan detta ;) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.