|
|
|
|---|---|
|
Hej Panelen Har en 335 årsmodell 2007 När bilen blir varm efter cirka 1 mils körning tänds motorlampan och går hackigt Fram tills dess går den bra Har bytt samtliga tändspolar och tändstift utan resultat Det satt Bosch har monterat samma märke igen Får den stå och bli kall så går den igen ca 1 mil Hoppas någon i fotumet kan hjälpa mig Bilen har gått ca 15000 mil Med vänlig hälsning, Lasse58 | |
|
När du får motorlampa lagras det garanterat en felkod i bilens dator. Läs ut felkod via ODB så får du troligen veta vad felet är. Finns det många gamla felkoder? Rensa kör bilen till du får motorlampa och läs ut igen så får du bara de aktuella koderna. Skriv gärna felkod här i tråden så kan vi hjälpa dig bättre. /DJ |
|
|
Tack DJ Återkommer När jag tog ut felkoder förra gången fick jag felkod på tändspolar men dom är bytade nu. Samma fel fortfarande Jag ska göra som du skriver och hör av mig igen (kan ta någon vecka) Med vänlig hälsning, Lasse |
|
|
Ok, bytt tändstiften också? Är det fräsch soppa i bilen (tänker att den kan ha stått avställd och fått kondensvatten i tanken eller så) /DJ |
|
|
Hej, "Tappar kraft" utan att det påtagligt beror på misständningar får mig att tänka "otillräcklig bränsletillförsel". Miltalet skulle kunna peka på bränslepumpen. En pump som håller på att ge sig, verkar kunna göra det på många olika sätt. Ett problem är dock att en dålig pump inte sätter någon felkod. Men egentligen borde det synas som någon felkod för adaptionsvärdena. Nå, bara ett tips. Men kanske tänker jag fel i värmen... ;) /Lennart |
|
|
Att den tappar kraft och går hackigt beror förmodligen på s.k. Limp mode. När ECU identifierar ett fel tar den bort allt turbotryck! Fetar på bränsleblandningen och om det är fel på en specifik cylinder stängs den cylindern. Så att bilen tappar kraft och går dåligt kan bero på precis vad som helst. Men visst högtryckspump, spridare och tändspolar är ju högst misstänkta på en n54. Men felkoderna leda betydligt mer rätt än att vi gissar blint. /DJ |
|
|
Tack för era svar DJ bytade först samtliga tändspolar felet var kvar så jag bytte även tändstift Men däremot så kanske inte soppan är så fräsch ska prova det också Med vänlig hälsning, Lasse |
|
| Vattenpumpen? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.