AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.218

Exportera BMW turbo, obesiktigad?

Hej,

Jag har en bmw turbo som jag fått en köpare på från Finland.
Den är obesiktigad, avställd.

Han vill hämta den i helgen och jag är lite nojig.

Hur låter detta i era öron, han kommer och gör en europabetalning (eller vad det nu heter?) och hämtar bilen. Han ska tydligen fixa tillfälliga finska skyltar så han kan köra den hem och lämna kvar mina plåtar.

Jag skickar in ägarbyte med export i kryssat tillsammans med mina plåtar och ett intyg från tullen att han har tagit in bilen i Finland.

Någon fälla med detta? Han har en kusin i Sverige, är det smartare att göra ägarbytet till honom när han kommer så slipper jag ev strul som kan bli? Vet inte om kusinen går med på det senaste.

Hoppas någon vet :)
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Kusinen låter bäst om köparen får kusinen att gå med på att vara mellanhand. Jag har själv sålt en E60 till Polen via köparens komps som bodde i Sverige och var svensk medborgare. Då slapp jag vara involverad i exporthanteringen. Bilen försvann ut registret på några dagar.

Jag har även sålt en Triumph till Danmark där köparen fick åka hem på mina svenska skyltar och sedan fick jag skyltarna i retur via posten inom några dagar. Det kändes tryggt eftersom köparen vågade betala halva köpeskillingen i förskott till mig innan vi möttes upp i Helsingborg. Därefter kunde jag göra ägarbytet som export.

Det viktigast är ju i alla fall att säkra betalningen innan du släpper iväg bilen.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Jag har exporterat till Norge. Det gick bra, men det tog lite tid, en del byråkrati.

Du får gå in på transportstyrelsen och se hur det skall gå till. I princip måste det finnas av transportstyrelsen godkända dokument som de kan avregistrera bilen med. Sedan måste det finnas 'gröna plåtar' som man kan åka in i landet med. Du skall plocka av de gamla har jag för mig.

etc...

Kolla trp-styrelsen noga.

Matthias
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jag sålde precis en gammal Porsche till Norge, funkade hur smidigt som helst. Kruxet är om bilen är avställd etc, för enligt TP så gäller inte exportskyltarna norrmannen hade med sig i Sverige. Lär va likadant till Finland. Så det är klart lite risky om bilen ska köras långt innan gränsen.

I mitt fall så plockade vi av skyltarna, norrmannen körde på sina röda skyltar. Vid gränsen skickade han en bild o jag ställde av bilen i appen bara. Ingen mer kostnad för mig o 1v senare blev bilen avreggad när jag skickat in tullpappret från gränsen.
Sålde min e-39 till Finland, inga problem. Han körde med mina Svenska plåtar till gränsen och postade dom hem till mig. Iofs han norrlänning och jag norrlänning så kanske lite godtrogna. Nåväl några dagar senare så hade jag mina plåtar i posten.

Synd att min e-39 skulle gå till yttre vidderna men den började rosta kopiöst.

:( saknar den.

Om du inte får ett intyg från Tullen i Finland som Transportstyrelsen godtar får du betala vägtrafikregisteravgift tills vidare, 65 kr/år.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.