|
|
|
|---|---|
| Vad behöver man demontera förutom skiva för att komma åt skölden? Antar nästan att backarna måste plockas bort också? Ser inte framför mig hur det exakt ser ut med infästningen på den plåten. | |
We 2.001 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Om det är som på de flesta BMWs måste navet bort också, om du nu inte kapar sönder bromsskölden. Om du ska ha dit ett nytt måste navet bort likväl. |
|
Jag klipper ett jack på sköden på smalast stället och skruvar på den över navet. Måla på med lite färg så håller det i många år ändå... |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stämmer det som Westersund säger, navet måste bort (vilket generellt sett innebär ett nytt hjullager). Jag får hålla med 2002ixen, det är ett fullt fungerande alternativ. Var förr emot det - men med tanke på hur saker snabbt kan eskalera på moderna bilar så är det att föredra. Du ska dra loss navet, hjullager måste pressas in och ut, nytt korrekt hjullager måste inhandlas, många har numera hjullager med inbyggda ABS-kransar vilket gör att det finns en risk att något går fel (fel lager, billigt lager som inte fungerar ihop med övriga systemet, lagret pressas in åt fel håll osv) och ABS-systemet inte fungerar och man måste göra om alltihopa. Det finns massor med saker som kan gå fel och speciellt då om man inte har de rätta verktygen är det väldigt lätt att stå där med en bil på en pallbock med ett hjullager halvvägs inne eller ute i bärarmen... Lagom roligt... |
|
Navet slipper man helst plocka bort sålänge det är möjligt. Men klipper plåten säger ni, så att man kan föra in den från sidan då antar jag? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kapar alltid och svetsar ihop skölden igen ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.