AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
678

Nervös efter oljebyte

Millerjord
Jag har precis bytt olja och stifft, men upptäckte något skumt.
Alla stift såg hur bra ut somhelst men stifftet på vänster sida närmast torpeden var dränkt i olja ???
Någon som har någon fundering.
Sista veckan före oljebyte så grå rökte den lite vid kallstart.
Bilen går för övrigt som en klocka och drar i stort sett 0 med olja den har dragit 0,5 l på dom sista 1540 milen, Bilen har gått 11200 mil
Nu är jag lite nervös att det kan vara något allvarligt

//Millerjord

Ri
137
Ricobmw
BMW M6 Cabriolet 2007
BMW X5 4,6is-2002
Kolla tändkabeln, är den trasig får du ingen gnista och tändstiftet blir oljigt.
Det kan vara andra fel också, men börja med att mät upp kabeln. Motståndet ska vara 6Kohm.

Lycka till!
Rico
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En gissning kan vara övre vänstre ventilkåpspackningen kanske. Var det oljadimma kring stiftet? Är milen verifierade? Så allvarligt är det nog inte om du inte har mekaniska oljud..
Asken
Kan nästan med all säkerhet säga att det är ventilkåpspackningarna som behövs bytas. Hade samma fel på min, inte riktigt samma bil men det är samma symptom. Du skall försöka fixa det så fort som möjligt, fick sagt till mig av en erfaren BMW mek att det kan bli överslag i tändhatten som följer upp till databoxen med en kortslutning i denna som resultat.

/Bimmerman
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Bimmerman:Olja isolerar dvs leder inte spänning.
Om den inte är full av föroreningar förstås, men det hinner den inte bli i en välskött BMW eller hur.
Varför tror du transformatorer har oljekylning mellan lindningarna?? som tål 20.000Volt

MVH
Hasso
som missade det 200.000ende inlägget pga. icke fungerande ADSL.(komplott?)

Millerjord
Det såg ut som man doppat stifftet i olja, jag gjorde ett komptest när jag fick se stiftet och allt verkar vara som det ska

Japp och milen stämmer.

Hhhmmmm.....jag får väl testa och kliva ner i ett oljebad med bara fötter och sticka ner en 220 volt kabel, då lär jag ju märka om det leder eller isolerar.

/Bimmerman
Det sitter en V8: i din bil va?
Om det är det så tror jag att det är det berömda insugsmembranet som spruckit.
Jag hade samma symtom på min bil, rök vid kallstart och det bakersta vänstra stiftet blött.

Mvh.
Micke Olsson
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jocke:) gör inte det, du blir så kladdig men kanske bra som fotvård:))Motorolja har inte lika hög isolerförmåga som trafolja, men är ändå isolator.

MVH
Hasso
som missade det 200.000ende inlägget pga. icke fungerande ADSL.(komplott?)

Millerjord
Japp det är en åtta
insugsmembranet vart sitter det

//millerjord

Millerjord:
Membranet sitter i bakkant på motorn mot torpedväggen till. =TRÅNGT!
Om du inte har mycket god mekarvana så bör du lämna bort jobbet.
Membranet sitter med sju torxskruvar som är mycket svåråtkommliga.
Jag har för mig att jag betalade runt en tusing för att få det bytt och det var väl investerade pengar.

Mvh.
Micke Olsson
SLÄLVKLART! Jag ger min högra hand på att det är det. Nästa "steg" du kommer märka är att den går oljämt på tomgång, därefter kommer mera blårök mm. Menmbranet kostar ca 300:- på BMW och ca 1000:- att få bytt. Rekomnderar att lämna in. Som micke säger, det är satans trångt!
MVH Tobbe

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
Millerjord
Japp det var som ni sa insugningsmembranet
1000 spänn fattigare men en klart jämnare gång

Tackar Micke och Tobbz nu går den som en klocka igen och ingen oroande rök

//Millerjord
Skönt att det löste sig...

_____
Micke
Länk
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.