|
|
|
|---|---|
|
Vad behöver jag för något när jag ska byta hjullager fram båda sidor på min F11? Räcker det med att beställa en "hjullagersats" så har man allt komplett som behövs för att slippa det här donande ljuder i fram när man kör :) Har någon en länk kanske till ett lämpligt kit man kan beställa? Tack på förhand | |
|
Är du säker på att det är dåliga hjullager? "Dånet" kan likagärna vara de hemska Run-flat-däcken som BMW envisas med... RFT-däck i allmänhet och Bridgestones skitdäck i synnerhet väsnas något fruktansvärt om asfalten är det minsta grövre i ytan än ett nybonat balsalsgolv... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| RFT åkte av efter inköp av bil :) funkar inte åka med sånna däck.. haha | |
|
Haha, jag håller med! BMW gör ett finstämt chassi och sedan smäcker man på fruktansvärda däck som tar bort all körglädje och komfort...hål i huvudet enligt mig! :( Ok, då kanske det är hjullager som är dåligt (har du felsökt eller går du bara på ljudet?). Satsa på kvalitetslager så håller de länge! SKF eller Timken i första hand och ev. FAG som alternativ om du inte får tag på de första. Autopartsmarket.eu är billiga och pålitliga. Autodoc, Mister-auto kan strula en hel del, även om de är billiga. Profiteile.de är rena lurendrejerifirman och bör undvikas som pesten - jag beställde delar från dem och betalade samma dag med pay-pal, en månad senare hade de inte ens lyckats ge mig en preliminär dag för avtransport trots att alla delar fanns i lager (både vid beställning och under hela månaden) enligt deras hemsida. Allt jag fick som svar efter många mail var att något blivit fel och de skulle leverera så snart de kunde... "Kundtjänsten" är ett skämt och de svarar i bästa fall på meddelanden (via hemsidan eller mail) efter en dryg vecka - oftast uteblir svaret helt. Ordern är nu annullera hos dem (de har bekräftat detta) men jag har inte fått tillbaka pengarna ännu...som tur är betalade jag via Pay-pal så det ska gå att få pengarna via dem om de strular mer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Min ”meck” som sa åt mig va det var. Allt annat uteslutet tydligen. Men vad behövs? En ”sats” räcker? Varför ser olika hjullagersatser till samma bil olika ut på bild. |
|
|
Bilderna stämmer inte alltid - det kan vara "mönster-bilder" ibland. I vissa fall ingår fler delar än i andra satser - kan vara skruvar mm. Sedan blandar en del handlare ihop bilder från bak- och fyrhjulsdrivna bilar - då kan lagersatserna se helt olika ut. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vad är skillnaden på dessa? Både heter ju samma sak men ser olika ut på bilden. Båda passa en f11 av min modell. Länk Länk |
|
|
Utifrån bilderna skulle jag säga att första länken är till en bakhjulsdriven bil och den andra länken till en x-drive med drivning på framhjulen också. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bultmått: M12 x 1,5 eller M12 x 1,25? |
|
|
?? I satsen ingår rätt skruvar för respektive utförande, men x-drive har "ihåligt lager" då det ska löpa en drivaxel genom det hålet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Läser på Realoem.com och där verkar det finnas massa olika hjullager? Wheel hub with bearing, front M12X1,5 31206850158 Wheel hub with bearing, front M12X1,25 31206872888 |
|
|
Exakt vilken information får du i realoem om du knappar in sista sju symbolerna i ditt chassinummer? (länk?) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bilen: Länk Delen efter chassinr: Länk |
|
| Ring till din lokala ÅF och fråga vad lagren kostar original, de söker med ditt reg nr. Och du får rätt reservdel efter ditt chassi nr. Oftast är det inte mycket dyrare och du får 10% rabatt i de flesta fall. | |
|
Realoem var lite otydlig där, men jag tolkar det som att är en version upp till 2014 och en annan efter det. Bäst i det fallet är nog att be en BMW-verkstad om en skriftlig offert på byte av hjullager - då får du både prisförslag och art.nr. på delarna... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ringde Bavaria och fick nummret på delen/offert: 31206872888 Kostar 2900kr/st på Bavaria. Nästan 6000kr för båda sidor. Så det är en markant skillnad mot att köpa dem på nätet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.