|
|
|
|---|---|
|
Hann knappt få hem min nyinköpta 430i GC förrän följande felkod dök upp. "Drivetrain. Possible to continue journey". Köpte bilen i fredags, idag är det söndag, Den har gått 3200 mil och är av årsmodell 2017. Ska ta kontakt med säljaren men tar gärna tips om både vad det kan vara för fel och vad man har för garanti både från BMW och bilhandlaren? "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) | |
|
Hej och välkommen! När batteriet är dåligt laddat, är detta en typisk felkod. Om du kör en längre sträcka eller sätter batteriet på laddning, finns det en bra chans att meddelandet försvinner. Sen finns naturligtvis risken att batteriet i en bil som tycks ha gått ganska lite, och kanske fått stå stilla mycket, dött på grund av dålig laddningsstatus. Det blir mycket lätt så. /Lennart |
|
|
Hej! Tack men jag körde typ 20 mil hem från bilaffären. Felet uppstod efter en resa på typ 4 mil. Stannade men startade för att flytta på bilen. Nu borta igen... "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Ok. Det finns många olika scenarier, men ett svagt batteri är som sagt den troligaste orsaken till felmeddelandet. Om bilen stått länge och med dåligt laddat batteri, kan det helt enkelt ha förstörts. Likaså om bilen körts med oynnsam profil, dvs många korta körningar så batteriet aldrig hunnit bli fullt uppladdat. Kan du inte se eller ana något av ovanstående i bilens historik? /Lennart |
|
|
Är jättetacksam för all input! Kanske skulle se vad spänningen ligger på utan att starta den, bara för att se? "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Ja, en spänningsmätning kan ge en pusselbit. Egentligen helst med batteriet helt frikopplat från bilen eller åtminstone efter det att den somnat helt, när ingenting rörts på ca 16 minuter. Innan dess ligger en del förbrukare vakna och kan störa mätningen. /Lennart |
|
|
En liten update... Bilen går som en klocka. När felkoden dök upp hade jag precis stannat bilen på min uppfart som lutar lite. Lite suddigt vad som hände nu men har för mig att jag slog av bilen med lådan i ”D” läge. Minns inte varför jag fick för mig att starta den igen men undrar om denna procedur triggade felkoden? Funderar på om jag råkade ”lura ” bilen genom att göra så här. Någon som känner igen? "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Tack för din återkoppling. Jag har ingen aning om vad som kan ha hänt. Det är väl bara att gå vidare och tänka "en gång är ingen gång". :) /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.