|
|
|
|---|---|
|
Stänger jag av bilen med torkarspaken inställd på intervall och sen startar bilen igen så måste jag själv starta torkarna innan de börjar gå. Det spelar ingen roll om jag ställer spaken på noll och sen upp till intervall igen eller om jag drar spaken mot mig för att starta dem. Har provat häromdagen om den bara är seg i starten men den startar verkligen inte förrän jag hjälper den med första svepet. Bilen ska tydligen ha regnsensor och min fundering är om det kan vara den som ställer till det på något vis? Finns det något smart sätt att kolla detta? ///BMW - Was sonst! | |
|
Hej, Det har varit samma fel på min bil ända sedan jag tog över den 2012. Den har också regnsensor. Enligt instruktionsboken skall det vara så här: - Tändningen på, spaken förs från avstängd ett snäpp uppåt: regnsensorn är aktiv. - Spaken får stå kvar i sitt läge, tändningen slås av och sedan på igen: vanligt intervalltorkarläge är aktivt (men alltså inte regnsensorn), På min bil (liksom på din) händer ingenting i det andra fallet ovan. Torkarna måste slås av och sedan på igen. Men då aktiveras också regnsensorn igen. Vanligt intervalltorkarläge finns alltså inte. Situationen fungerar ok för mig och jag har inte tänkt så mycket på den. Men det ju "fel, enligt boken" och jag skulle också gärna vilja återställa originalskicket. Nu, när jag läser att felet finns hos fler, kan det kanske vara dags att agera. Jag har svårt att tro, att detta går att koda friskt, mer lutar jag åt att någon modul har ett typfel. Kom felet på din bil nyss och plötsligt? /Lennart |
|
|
Nej, felet har varit sen jag tog över den, tror jag. Har bara ägt den i ett drygt halvår. Ska prova din beskrivning. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Kollade nyss i instruktionsboken och det visade sig att jag mindes fel. Om man lämnar spaken i läge 1, när man stänger av tändningen, måste regnsensorn nästa gång aktiveras genom att man gör något av fyra olika moment, som jag får återkomma om. Men i princip handlar det om att spola, justera känsligheten eller t ex som vi gör, stänga av och sätta på torkarna. Jag ber om ursäkt för min felguidning. Å andra sidan har vi ju nyss fått ett "fel" mindre. :) /Lennart |
|
|
Aha, så det SKA alltså vara som det är. Hm. Ja jag ska väl erkänna att jag inte har läst i instruktionsboken om detta. 😳 Jag trodde ju att nåt var galet. Tack för dina svar Lennart. 😊 ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jag lovade komma tillbaka med den exakta ordalydelsen i min instruktionsbok. På sidorna 72 och 73 beskrivs regnsensor-funktionen: "1.Intervalltorkning eller regnsensor* (Intervalltorkningen får några rader, som jag hoppar över här.) Regnsensor: (En beskrivning av funktionen inleder. Hoppar jag över.) Aktivering av regnsensor: Ställ fr o m tändningsnyckelläge 1 (vindrutetorkar-)spaken i läge 1. Torkarna utför alltid först en torkning. Du kan låta spaken stå kvar i läge 1 och behöver då endast aktivera regnsensorn fr o m tändningsnyckelläge 1 genom att • Vrida kort på hjulet 7, • Använda vindrutespolarautomatiken 5, eller • Använda intensivrengöringsautomatiken 6 Inställning av regnsensorns känslighet: Vrid på hjulet 7 Varning: I automattvättar ska regnsensorn kopplas ur, eftersom skador annars kan uppstå vid oavsiktlig torkning." /Lennart |
|
|
Tror även BMW anfört att man riskerar torkarmotorn om den startar med fastfrusna torkarblad och därför måste det till mänsklig interaktion för att aktivera den igen efter tändningen varit i läge noll. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Det står visserligen inte i boken men har ju en fullt rimlig säkerhetsaspekt. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.