|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 318i T från -07 som jag nyligen börjat använda ( har fått bilen av en tidigare ägare som tröttnat på alla olika reparationer och kostnader ) Jag tog över bilen efter att det var problem med vevhusventilationen i höstas,och nu är den bytt.Men det verkar som om motorn drar extremt mkt olja. Jag lånade ut bilen till en kompis som efter han bytt ut komplett vevhusventilation först ville köpa bilen av mig, men sa att motorn verkar onormalt mycket olja. Jag bytte olja och filter för c:a 500 mil sedan,och jag har fyllt på ett flertal ggr sedan dess! Idag när jag kollade oljenivån,var den okej,men vill ha påfyllning inom kort. Jag vet att dessa motorer drar olja,och har provat med bra resultat att köra den sk WD40 lösningen,men i detta fall drar motorn c:a 0,5 liter olja per 100 mil ! Tänkte byta till en olja med annan viskositet,och se om oljeförbrukningen minskar! Det som är konstigt i mitt tycke,är att hög oljeförbrukning verkar komma efter att man bytt kamkedja med tillhörande skenor (kedja och skenor byttes nyligen efter ett haveri),och efter det började motorn dra olja. När jag började jobba med BMW bilar i början på 80-talet,så behövde man inte fylla på olja mellan dom serviceintervallerna som var då,men nu måste man kolla nivån hela tiden. Är det nåt jag göra åt förbrukningen,eller är det "normalt"? | |
|
Är ventiltätningarna bytta? Annars är de nog de med stor sannolikhet . Jättevanligt på N42/N46 mfl. Har själv (verkstad) bytt alla yttre packningar samt vevhusvent men har ventiltätningarna kvar. Funderar ev på att byta dessa i Berlin då det finns en man som gör det för 400€. Vet inte vad det kostar att fixa i Sverige. Min drar ca 0,5l / 100 mil. Annars går motorn kanon. |
|
| Har upptäckt att min e90 n46b20 drar en massa olja. Runt litern på 100 mil. I sverige verkar det vara väldigt dyrt att få de bytta. Har "mannen" som gör det i Tyskland för 400 euro någon hemsida eller hur kommer man i kontakt med honom? | |
Transocean |
Min gamla 530V8 drog 1 liter på 100 mil och jag körde den så i alla fall 17 000 mil. Såldes vid 36 000 mil. Nästa ägaren körde den ytterligare 14 000 mil med samma oljeförbrukning innan rosten knäckte bilen vid 50 000 mil. Ingenting att oroa sig för med andra ord. Bara att hälla billig 10w-40 i motorn när lampan börjar lysa och fortsätta att köra. Oljebyte kan man hoppa över, räcker med att byta filter. Ty; man byter olja kontinuerligt on the go så att säga. Dessutom säger BMW att upp till en liter per 100 mil är inom toleransen. Aldrig i livet skulle jag dra från Sverige till Berlin för att fixa sånt här på en så gammal bil. |
|
Perfekt om man vill dra på en liten semester till Berlin. Kanske svårmotiverat annars. Man kan plocka upp lite bira på hemvägen också om man känner för det :) Kolla Youtube eller Länk bmwfarid och vsd är sökorden. Verkar ha många nöjda kunder. Själv köper jag 20l dunk med Aral (Castrol) 5w-40 LL04 för ca 50kr litern men skulle gärna få det fixat för 400€ och kanske fixa kedjan och glidskenorna förebyggande samtidigt. Har man en fin kärra så är det ju småpengar att få det fixat där. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.