|
|
|
|---|---|
|
Hej gott folk! Undrar om någon vet hur man felsöker oxygen sensorn eller lamdan? När jag googlar på det så dyker det upp flertalet fina lösningar, men det som krånglar till det är ju matningen från multimetern. Har förstått att det måste vara någon form av lågnivå utgång från multimetern plus att man kan använda ett 100 kohms motstånd. annars går sensorn sönder! jag har en digital multimeter men vet inte om jag vågar använda den. Vad jag förstår så skickas det en svag ström genom sensorn som då svarar med olika värden vid tex 2500 v/min med varm motor.. Någon? | |
|
Nej, då förstör du lambdasonden - de tål INTE att man skickar ström genom dem, vilket man gör om man ohm-mäter dem eller "piper" dem. De fungerar så att de genererar ström när det blir en skillnad i syrehalten på ut- och insidan - det är den voltsignalen som motorstyrningen använder för att reglera bränsleblandningen. De ska voltmätas på plus och jord - sedan bränner du med gaslåga på sensorn så syret försvinner på utsidan (när den har blivit varm) - då skall den ge lite drygt en volt. När du slutar bränna skall den gå ner till 0 volt snabbt - desto lägre spänning och desto slöare reaktion (upp och ner mellan 0 och drygt 1 V när du bränner/slutar bränna/bränner etc.) desto sämre skick är sonden i. Men man kan räkna med att en lambdasond har en livslängd på ca 15.000 mil, sedan börjar den bli sliten och bör bytas pga. långsam reaktion. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ok! Det var det jag misstänkte! antar att det var därför någon hade kopplat ett motstånd mellan multimetern och sensorn. så när jag värmer den så skall den alltså ge en signal? Hittade några data som var på runt 0.9 volt eller så. men det var detta jag undrade över! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vill flika in här att det finns två olika typer av syresensorer, den gamla traditionella "smalbandssyresensorn" och den idag vanligt förekommande "bredbandssyresensorn". Smalbandaren går att mäta direkt på (man mäter den låga spänningen som den genererar) med multimeter eller oscilloskop. Bredbandaren kan du >>>inte<<< mäta! Den fungerar helt annorlunda (den signalerar sina värden genom en varierande löjligt liten ström i ena eller andra riktningen och kräver extra elektronik runtomkring för att fungera. Enda sättet att felsöka dessa är via diagnostikutrustning. Typ efter M54-motorn bytte man i grova drag till bredbandare, så motorer som N52 och N46 har bredbandare. Det ger en någorlunda indikation på om man håller på och fipplar med en smalbandare eller en bredbandare... |
|
Tror det var m52 tu i min e39:a borde vara den äldre modellen. Hittade en eller flera sidor från bosch eller hella ? som visar hur man går tillväga. men lite krångligt ändå....bra att ändå känna till! tänkte ge bumsen lite mer omsorg nu när den ändå gick igenom bes trots sina 30700 mil.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.