AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.226

Tips på kabeldragning E30

Jo
11
Joacim
318 IS -90
Jag skall montera in en baslåda i en E30 och behöver lite tips på kabeldragningen. Hur ska man lämpligast dra ström och lågnivå kabel?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jag har dragit kablar i min. Har dragit strömkabel in på förarsidan (leda kabel från batteriet via kabeltrumman, sätta säkring innan man drar ner kabeln och in i kupén. Lyft på plastbitar (kickpaneler), lyfta på instegslisterna (dra framåt och bakåt), lyfta på baksäte och leda igenom kablarna till skuffen.
Lågnivåkabel drar du bakom mattan (under handskfacket), ner på samma sätt som strömkabel och led in i skuffen.

Jag får inga störningar på det sättet och det hade jag inte min förra E30 heller.

Frågan är bara när jag ska dra bak ännu en lågnivå... Kanske går bra att dra på samma ställe som den första går, men annars får det väl bli att dra ovanpå kardantunneln. Borde funka bra.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Förutsatt att du har bra skärmade kablar fungerar det nog fint att dra dem på samma sida. Har dock hört att man ej ska dra lågnivå på samma sida som strömkabeln. Ang kabeldragning är det mycket smidigt i e30. Bara att plocka listerna och plasten som sitter för högtalarna... sen hittar du hål till motorutrymmet själv om du letar lite. In i bagaget kan du lyfta på dynan och sen föra in kabeln i nåt litet hål.

//Johan

dreiachtzehnis
Bu
10
Bujin81
328 -96
Ett litet tips för att slippa störningar.
Köp en rulle aliminumfolie i en vanlig matbutik.
Sen lägger du folie runt lågnivån. Sen kan du dra lågnivåkabeln var du vill.
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Inte för att säga att Bujin81 har fel eller så, men jag har hört att alufolie är bara skitsnack...
funkar det verkligen?

//Peter
Bu
10
Bujin81
328 -96
Det funkade i brorsan 540 iaf.
Si
17
Silvin
530i -93
Att lägga in en lågnivåkabel i alufolie är som att ha en ojordad skärm, borde fungera bra mot radiostörningar. Allt som ger transienter orsakar radiostörningar så tändstift, lysnknapparna hemma och såna där elektriska tändare ger den typen av störningar.

Om man nu även jordar skärmen får man också skydd mot kapacitiva störningar. Alla växelspänningsfält ger sådana, tex högtalarkablarna.

Den lurigaste störningen är ändå den induktiva, den ger blanka fasen i hur många skärmar du har i din lågnivåkabel. Varierande strömmar den den sortens störningar, så man borde hålla sin lågnivåkabel borta från sin stora strömkabel även om man rullat in sin kabel i alufolie.

mvh Micke
Lägg högtalarkabel på förarsidan,lågnivå i mitten och ström högersidan..

Blev kanon bra för mig,har varit i bilstereobranchen i ca 6år..

Aluminiumfolie = skitsnack......

Vill du slippa störningar så tar du och klär över kabelen med en delad blykabel..

Bengan
ma
129
martin1980
320i (E30) -86
hej. jag ska dra 3 st lågnivå kablar till skuffen och om man nu drar dom i mitten? menar du konsolen med handbroms m.m. det ser i så fall dumt ut om man ser kablarna i mellan rummet innan bakstätet, finns det ingen stans att sätta dessa utan att dom syns alla. jag har dragigt tjockare högtalar kablar längs listerna så dom är fulla. jag har lite gran panik över detta. Det är juh trots allt en bmw och då ska det se snyggt och stiligt(det hade juh kvittat om det hade varit en ford sierra:), eller hur?. mvh martin

mk
Ch
230
Charlie_don
[-E30-][-325im-][-89-]
Du kan dra de i mitten fast under mattan, då blir det snyggt. Lite mer jobb bara.
Intressant att det här med al-folie, blymantel osv lever och frodas ännu. För elektriska fält (tändstörningar, störningar från gnistrande brytkontakter osv) är en jordad skärm verksam. Gärna jordad endast i ena änden för att undvika jordslinga i skärmen. En ojordad skärm kan förvärra ev. problem, man arbetar aldrig med ojordad skärm i audiosammanhang, usch och tvi!
För magnetiska fält hjälper inga skärmar typ flätor och folier alls, möjligen riktigt tjocka material av magnetiskt ledande metall, helst u-metall (mymetall). Tyvärr helt uteslutet på flexibla kablar. Däremot hjälper partvinnade balanserade kablar mot magnetiska fält, inducerade störningar tar utvarandra i den partvinnade kabeln och ger inga störningar in i de anslutna apparaterna. Givetvis förutsätts balanserade in/utgångar, inte bara kablarna..
Frågan är då om det förekommer magnetiska växelfält i en bil? Alla är livrädda för den grova pluskabeln mellan batteri och startmotor. När går det stor ström här, förutom i startögonblicket?
Man ser ibland rent magiska påståenden om att inte korsa vissa kablar, inte hamna för nära pluskabeln osv.
Min erfarenhet är: Sällan eller aldrig problem med magnetiska fält från närliggande kablar, men mycket ofta problem med jordslingor mellan de olika enheterna i bilinstallationer, vilket ger t.ex generatorstörningar i högtalarna.

FP
Vart nånstans under baksätet kan man dra lågnivåkabeln?? har en 325-87 kupé
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Stick in den från sidan eller varifrån som helst. I mitten av ryggstödet (bakom) ca 1 dm upp från sittdynan hittar du ett 2 cm brett hål som är fiffigt att använda för att få kablarna till skuffen.
ser inte en kupé lite annorlunda ut bak än en vanlig 4-dörras?
Mr
32
MrFiB
316i -90
Jag har oxå en 325-87. Har kommit så långt som till under baksätet men där tar det stopp. Har inte hittat några hål i själv ryggstödet eller plåten in mot bagage utrymmer där jag har slutsteget. Funderar på o borra hål i brist på annan lösning. För för övrigt endå borra i hatthyllan för att sätta in en port. Glad är man dock över att batteriet ligger i bagaget =)
er
11
erik*e30
320i cupe 89
ja rev isär min igår och kom fram till följande; ta loss högtalarna vid fötterna lyft på plastlocket som finns i botten volla där finns en gång som leder bak genom trösken tillräkligt för att fåplats me tio lågnivåer Me folie! sen river du loss sidoklädsen bak (kupe) så fiskar du upp kablarna där, jag röstar för att lägga ström kabeln i vänster tröskel signalerna i höger och högtalarkablarna under mattan så slipper du en massa signal kablar som passagerarna stampar sönder.
Går det att ta loss ryggstödet på ett enkelt sätt? Har problem med att hitta hål in till bagageutrymmet.
er
11
erik*e30
320i cupe 89
ta ett ordentligt tag i sittdynans framkant och slit till så har du den snart i handen sen sitter de två tior en i var nedre hörne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.