|
|
|
|---|---|
|
Är det nån som monterat lackskydds/stenskottsfolie på stötfångaren bakom hjulhusen? Funderar på att sätta det istället för stänkskydd då jag tycker de är lite väl klumpiga, men är lite orolig dels hur det kommer se ut då där inte finns nån naturlig delning eller linje att följa samt om det håller? Åker brett bak och det sliter hårt på lacken. | |
| Du ska aldrig lämna en skarv mitt på en lackyta vad du än gör. Det kommer in smuts i kanten och det blir repor som syns efter du tar bort folien. Ska du göra det får du täcka hela vägen fram till en plåtskarv. | |
|
Okej. Montören hävdar att det inte ska vara några problem? Har för mig jag sett en del ”lackade” originalvarianter på diverse bilar på tex skärmkant mot bakdörr men det är kanske inte samma sak? Ska man köra till nästa skarv får det bli hela stötfångaren i såna fall... |
|
|
Har iofs stänkor på min sjua men har delfolierat andra delar av stötisen bak för att minimera skav när saker ska in och ur skuffen. På lite håll syns inte detta även om jag vet att filmen sitter där och inte stannar vid en naturlig skarv. Som du själv säger så finns det inga egentliga naturliga skarvar på dagens kofångare. Så den visuella biten stör inte om man inte är superpedant förstås. Jag har även del av främre flyglar folierade och det syns knappt heller förrän man står framme vid bilen. Har haft detta monterat sedan 5 år i alla fall och kan inte se att det har kommit in smuts under kanten. Att det kanske måste poleras efter att man tar bort folien en dag är väl inte så dumt att misstänka men då kanske hela bilen i övrigt ändå skulle må bra av en polering. Jag skulle säga GO FOR IT om du inte vill ha stänkor. Niklas Fransosen |
|
|
Hade jag ny fräsch lack så hade jag folierat både främre och bakre stötfångaren men även trösklarna för att jag är för pedant. Har sett bilar med skarv där folien sitter och på vissa, speciellt de med ljusare lack ser man skarven riktigt väl när bilen blir lite smutsig och andra har fått lite gulaktig färg på filmen med tiden och det ser inte så vackert ut tycker jag. |
|
|
Moderna filmer gulnar inte på det sättet, åtminstone inte de första 10 åren. Du behöver inte sätta hela stötfångaren bak, du kan sätta en "lapp" upp bakom hjulen. Visst, har du en vit bil så kommer det komma in smuts i skarven, detta går dock att tvätta bort om man är lite händig. Jag säger kör! |
|
|
Tack för input. I värsta fall får man väl ta bort det igen tänker jag om det kommer in skit el ser skamfilat ut. Bilen är spacegrå så det borde väl vara hyfsat tacksamt gällande den eventuella smutsproblematiken? Men vad tror panelen om hållbarheten? På min gamla stötfångare (fått ny monterad precis pga skada) var den ”invikta” kanten mot däcket helt blästrad och färgfri längst ned även med original hjulsetup. |
|
| Jag tror ju mer på en relativt billig folie som man kan byta själv ofta när den blir ful i stället för en dyr som man har länge. | |
|
Jag tror anledningen till att dagens bilar snabbt blir fula på dessa områden är den nästan löjligt tunna lacken/klarlacken. Minsta lilla sten som tänker tanken att komma nära lacken gör ju ett märke. Så en folie, oavsett tjocklek, är ju tjockare och därmed tåligare än vilken lack som helst. Jag skulle personligen gå på en tjockare/dyrare och slippa hålla på med att byta. I synnerhet om man ska lämna bort, kostnaden för jobbet lär väl vara densamma oavsett kvalitet på folien. Niklas Fransosen |
|
| Ja gör man inte det själv är det ju lika bra att ta dyr folie. | |
| Uppdatering... satte folie för ca en månad sen och jag måste säga att jag är nöjd, i a f än så länge. Syns nästan ingenting och är inget man tänker på om man inte vet att det sitter där. Jag följde linjen mitt på stötfångaren en bit bakåt och skar sen nedåt i samma radie och vinkel som bakskärmen har uppåt mot bakljuset, dvs inga skarpa hörn och räta vinklar. Det gör att folien slutar i en spets strax innan stötfångaren viker runt mot bakändan. | |
| Kanske en liten bild? | |
|
Såklart... Länk Skitig i solsken. Länk Ren bil inomhus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.