AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.723

Dieselbilar gamla och nya

hej
en fråga bara. Är det alltid partikelfilter på dieselbilar nya som gamla bilar ? (bara nyfiken)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nej.
när slutade dom använda partikelfilter då ? vilket år 2017 elr ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, nu var nog svaret snarare att äldre dieselbilar saknar partikelfilter och dieselkatalysator.

De senaste dieselbilarna har båda och även ad-blue-insprutning...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Som Johan skriver, frågan är inte när de slutade, utan när de började. Partikelfilter har ju inte funnits från dieselmotorns uppfinnande.
Första med partikelfilter var Peugeot 607 2,2 HDI år 2000 sedan följde övriga tillverkare efter. VW Phaeton V10 TDI (kom 2002) las ned för det inte gick att montera partikelfilter som behövdes för att uppfylla den kommande EU-nivån.

BMW 530d E60 fick partikelfilter i Sverige på årsmodell 2004 hösten 2003. Syns på att slutrören inte längre var nedbockade = lätt att se om det är en 2003as 530d.

Vissa dieselbilar klarar gällande miljögräns utan AD Blue men ingen klarar sig utan partikelfilter. Det kommer bli hårdare för dem personer som monterar bort befintligt partikelfilter på äldre bilar.

Stephan
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Grelle, Johan B och Stephan735i har i princip täckt in de största bitarna redan.

Partikelfilter är som sagt ett måste på dieselmotorer sen långt tillbaka (som Stephan735i pekar ut). Dessa filter är till i första hand för att fånga in de sotpartiklar som ofrånkomligen genereras av dieselmotorer. Brukar även sitta en vanlig oxidationskatalystor precis framför partikelfiltret (som gör den vanliga HC och CO omvandligen innan avgaserna matas vidare in i partikelfiltret).

Problemet är tillåtna nivåer av NOx (kvävemonoxid och kvävedioxid) har drastiskt sänkts de senaste årtionden. Och det är här AdBlue kommer in i bilden.
AdBlue är ett produktnamn (av många tillgängliga på marknaden - ungefär som Absolut Vodka är ett produktnamn men det finns många fler produkter av denna typ) men dessa produkter kallas allihopa för DEF (Diesel Exhaust Fluid). Detta är en kemisk vätska som måste användas om biltillverkaren använder sig av så kallad SCR (Selective Catalytic Reduction) för att reducera nivåerna av NOx. Förenklat så sprutas DEF in tillsammans med avgaserna precis innan SCR-katalysatorn och kemiska reaktioner uppstår som omvandlar NOx till kväve och vatten (grovt förenklat). Även en del HC och CO tas omhand också. En SCR-katalysator tillsammans med DEF-vätska är ett (effektivt) sätt att reducera NOx. Men det finns andra.

Exempelvis kan man använda NOx-katalysatorer av ackumulatortyp (i princip samma som används på de nya bensinmotorerna GDI - Gasoline Direct Injection som i princip var ett måste att gå över till för att klara utsläppskraven). Detta går att använda på dieselmotorer också. Lite knepigare men det går. Problemet är dessa NOx-katalysatorer måste "tömmas" med jämna mellanrum och det gör man genom att ställa om motorn så den går fett. Enkelt på en bensinmotor - men på dieselmotor måste man fippla lite mer med att trottla insuget och förändra timingen för insprutningen av dieseln och lite annat - utan såklart att föraren tycker att det är något märkligt med bilen!

Här har jag bara skrapat på ytan för vad som behövs för en modern diesel att uppfylla utsläppskrav och vara bränslesnål men samtidigt kraftfull nog för att släpa omkring på vardagsrummet som alla vill sitta i när de åker omkring på vägarna.

Jag kan säga såhär - jag skulle INTE vilja köra omkring och försöka underhålla en 2019 års dieselbil när den är 10 år gammal och 20 000 mil körda. Där kommer finnas så många komplexa system och dyra komponenter att du inte hinner bränna pengar på att fixa ett system innan det andra börjar strula!

Märks att de här reparationskostnaderna i form av "spikar" (dvs att det plöstligt kan smälla till med 15 000 SEK ena veckan och 15 000 SEK andra veckan för i princip småaktigheter) slår igenom bland försäkringarna. Det ger ju en del följdeffekter.
Det trendigaste just nu är att man tecknar en försäkring mot en alltför hög självrisk när man tecknar en försäkring :-)

Partikelfilter är numera nästan ett måste även på bensinmotorer, där kallas det GPF. Sen typ 2018 så sitter det ett sådant på de flesta bensinmotorer från BMW.

Angående NOx och bensinmotorer så hänger detta mycket ihop med introduktionen av GDI (direktinsprutade bensinmotorer). För att sänka bränsleförbrukningen (och avgasutsläppen) så började man gå över till direktinsprutning för bensinmotorer. Great! Löste ett problem men skapade två nya. Igensotade insug och toppar har nog alla sett vid det här laget så det skippar jag. Men GDI-motorer går ju ut på att förbränna en stratifierad blandning där det är överskott av syre dvs man kör motorn extremt magert under längre perioder. Problemet med detta är att det bildas löjligt mycket NOx. Så en NOx-katalysator av ackumulatortyp var såklart ett måste att hänga dit (den vanliga katalysatorn finns med som vanligt).

Och nu måste de även hänga på ett partikelfilter även på bensinmotorer.

Och om några år krävs ännu mer avancerade metoder för att få ned avgasnivåerna ännu mer - det börjar bli riktigt dyra och komplicerade system där under - där ingen ser...

Angående partikelfilter - såg att VW fipplar med bromsdammspartikelfilter som man hänger runt bromsskivorna. Lär inte dröja länge inte det blir lagkrav också.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Intressant med partikelfälla för bromsar, tack för inlägget!

Mvh
Tack för svar !
varför jag frågade var för en person sa att i audi a6 årsmodell 2014 finns inget partikelfilter för det är borttaget på nyare bilar , jag sa emot för jag tror att det måste sitta partikelfilter på dieselbilar. därav varför jag undrade ,blev lite osäker ändå .
men jag har ju fått bra svar här Tack.
mvh nilwe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.