AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.612

Vilket hjullager ska jag byta? F11

Har ett "ulande" ljud i bilen men kan inte avgöra vilket däck det kommer från.

Kan dock säga att det tystnar när jag svänger lite åt höger på motorvägen. (sick-sack körning)

Har hissat upp bilen och försökt känna om det är glapp när jag håller "kvart i tre", men är bomfast, bortsett från vänster bak där jag kan känna extremt lite glapp om man jämför med de andra däcken där det är noll glapp.

Några tips på hur jag kan kolla vilket hjullager det handlar om ?

Försökt att snurra på hjulen bak i upphissat läge, men svårt med bakhjulsdrift.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Börja med vänster bak, klart misstänkt med lite glapp.

// Magnus

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ofta maskerar bromsklossarna ev. glapp när man ska känna med händerna.
Så börja med att pressa tillbaka klossarna lite så klossarna är helt fria från bromsskivans yta.

Håller med Magnus att vänster bak är mest misstänkt utifrån vad du beskrivit.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Om ett lager är på g brukar det bli varmt. Känn med handen runt centrum på fälgen direkt efter en längre körning.
Men tystnar när jag svänger höger. Är inte det ett bevis på att det sitter på höger sida av bilen?
Eller tänker jag fel?

Tack för era svar för övrigt 👍🏼
Oftast är det framhjulslager som slits ut. Bakhjulslagren utsätts inte för lika mycket påfrestningar som dom främre gör.

Vilken sida det är det är inte lätt för någon här att avgöra, ett sätt som du kan prova med är att hissa upp framvagnen med domkraft och snurra på ett hjul och samtidigt känna på framvagnsfjädern på samma sida som du snurrar. Om ett lager är dåligt då vibrerar det i fjädern.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det här med att säga om det är höger eller vänster som är på gång att ge upp kan vara lite svårt. Ger man sig på fel sida först kan man alltid trösta sig med att ofta ger den friska sidan ändå upp en tid efter det dåliga så man byter inte förgäves.

Bytte på skodan för året, först höger bak och ett halvt år senare vänster bak. Bytte på 996:an för några veckor sedan, höger fram var slut och fettet i vänster var helt torkat så det hade inte rullat länge till om jag inte bytt det när jag ändå höll på.

// Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.