|
|
|
|---|---|
| Har fått tag en uppsättning fälgar ifrån en E91,och tänkte montera på en E36. Kollat och det skiljer lite på ET,men bultmönstret och navdiameter är samma. Måste jag ha spacer typ 10 mm,eller funkar det ändå? | |
|
ET hänger ihop med bredden på fälgen. Olika ET och olika bredd kan bli "lika" (eller ännu mer "olika"). Jämför här Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Tack för svar,men det gör ändå inte min fråga besvarad! Hade tidigare en E36 cab där monterade E46:ans 17-tums M-fälgar,och dessa funkade helt perfekt.Nu har jag fått tag i en uppsättning 17-tums fälgar ifrån en E91:a med ett annat Et mått,men bultmönster och navdiameter stämmer!! Har precis köpt en gammal sliten E36 cab med org lättmetall fälgar som inte fyller ut hjulhusen alls. Antingen köper jag tillbaka mina E46 fälgar,men helst vill montera dom 17-tums E90 fälgar jag fått "gratis"! Är inte främmande att köpa och montera spacers,men vill veta innan beställning om det funkar eller inte..... Mvh Thomas |
|
|
ET-måttet är som sagt bara en del i ekvationen som du måste räkna på. En fälg som är 10" bred breddar både utåt och inåt mer än en fälg som är 5" bred, även om de har samma ET-mått.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det går ju inte att svara på frågan när du inte nämner vilken bredd och ET fälgarna har... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Ok Detta har jag hittat på realoem: Fälgar jag vill montera är Doublespoke 194 ET. 34 FRAM resp ET.37 BAK Fälgbredd 8 fram resp 8,5 bak däcken fram 225/45-17 däcken bak 255740-17 Har på en tidigare E36 cab jag hade E46:ans M-fälgar,och dessa satt perfekt,och dessa hade ett ET 41 resp 50 Så som jag förstått det,så gör ett högre ET att hjulet sitter längre ut. Originalhjulen har ett ET på 47.så därför enligt mig skiljer det 13 resp 10 mm , och då är det väl rimligt att montera 10 mm spacers,eller funkar det ändå? Ha tidigare köpt spacers och längre bultar ifrån en bra firma till tex E38, men vill helst slippa !!! Så nu hoppas jag att jag blivit lite mer tydlig.... Ha det gott o ha en bra helg |
|
|
Ju högre ET en fälg har desto längre in kommer den. Kolla originaldimensioner här : Länk och jämför på den här sidan vad som händer med ändrade fälgspecar : Länk så får du en uppfattning om var i hjulhuset dom nya fälgarna hamnar. |
|
|
Om du använder spacers i detta fall, så blir felet ännu större...dvs. du flyttar ut hjulen mer och "minskar" inpressningsmåttet (ET/IS) totalt (fälg plus spacer)! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det funkar sannolikt. Eventuellt får du minska bredden på däcken bak men testa först. | |
|
Tack igen för besked/synpunkter ! Kommer prova om hjulen passar innan beställning nya bakdäck ( helt slut) Annars köper jag tillbaka E46 hjulen jag vet passar. Mvh Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.