|
|
|
|---|---|
|
Finns det serviceintervall vad gäller olja i bakaxel resp olja i växellåda. Behövs oljan i dessa bytas överhuvudtaget? Bilen har gått ca 23000 mil. | |
|
Hej! På min bil som har, i princip, samma drivlina som din ska man aldrig behöva byta olja i vx-låda eller slutväxel. Jag har bytt på min efter 14 år. Det råder en del olika meningar på AP om vad som är rätt här. För egen del utgick jag från principen att det är bättre att byta för säkerhets skull. Jag tror inte bilen tar skada av att du byter och operationen är inte allt för svår eller kostsam. E |
|
|
I vart fall har diffen (bakaxeln) "Life time". dvs inget byte föreskrivet. Har för mig att det samma gäller transmissionsoljan (rätta mig om jag har fel). Själv planerar jag att byta diff.oljan, inom kort (kanske redan till helgen). Förefaller busenkelt. Finns bra instruktioner på Tuben. Du behöver drygt 1 liter olja 75w-90, nya kopparpackningar och en insexhylsa (14 mm). Min bil har gått 28.000 mil och mår säkert fint av lite ny olja. (PS - På min förra Hummer H3 bytte jag diff.olja vid föreskrivna 8400 mil. Det var verkligen välbehövligt, den gamla oljan var nästan svart). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.