|
|
|
|---|---|
|
Kan mina hanbromsbackar rostat sönder tro? Kom från ingenstans o låter förjävligt, kan man åka med det i så fall eller bör jag fixa det snarast? Hur byter man hanbromsbackarna på e91 2007, är det avancerat? Tack på förhand | |
|
Ibland hoppar det in en sten mellan skiva och bromssköld. Låter som om bilen håller på att dö. Fast det där med sämre bromsverkan på handbromsen tyder kanske på att det ändå handlar om den. Nån brusten returfjäder eller nåt. Om bmw inte har ändrat sitt koncept kapitalt, borde det vara normalhändigt att fixa. Prova att googla eller, bättre, bmwTIS.info. /Lennart |
|
|
Tidigare var konstruktionen sådan att låsstiften som håller fast backarna, låser med små "bajonettfästen" i ett hål i den tunna plåten som utgörs av bromsskölden (plåten bakom skivan som skall skydda den från vatten och annat som kan spruta upp mot den från baksidan). När bromsskölden blir rostig lossnar stiften och backarna lossnar... Så lossa bromsskivan och se om backarna sitter kvar där de ska. Korrekt reparation sker genom att man byter bromsskölden men det medför även att man måste byta hjullagret då det går sönder när man ska lossa navet... Halv-fullösningen är att man tar bort gamla bromsskölden och kapar en ny i två delar och svetsar ihop den när den är monterad - då slipper du lossa navet och byta lager. Fullösningen är att man köper eller tillverkar små brickor med avlånga hål och sätter dessa bakom bromsskölden där hålen är för stiften och då får du lite respit innan skölden har rostat sönder så mycket att även brickorna går igenom skölden - lite pilligt men så gjorde jag temporär lösning på E46:an innan jag tog tag i det och bytte bromssköldarna enligt "halv-fullösningen". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vilka toppensvar hörrni! Stort tack! Om jag är oerfaren och varken har tillgång till en svets eller förstår mig på hur man skulle göra sådär med brickorna? Vad skulle ni rekommendera? Kan jag köra bilen i detta skick tror ni? |
|
|
Johan B:s lösningar kräver under alla förhållanden att du lossar (bromsoken och) bromsskiva. Sen ser du och kan välja väg. En tredje fullösning är att tillverka lite större bajonettbrickor - inte så svårt - och lägga bakom skölden. Ger lite andrum. /Lennart |
|
|
Lennart - det var min "ful-lösning"! ;) Jag har sett att sådana brickor finns i vissa handbrosmmonteringssatser (dock inte till just BMW - men det är samma mått på stiften och brickorna blir då i rätt storlek). T ex, brickorna i denna sats (vet inte om måtten är rätt men konstruktionsprincipen är det): Länk Eller denna: Länk Så sök lite i sortimentet hos lokala reservdelsfirman så kanske du hittar vad du söker eller så tillverkar du egna brickor med en dremmel eller liknande. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja, ja, jag missade där. Men vi är åtminstone på samma spår. :) /Lennart |
|
|
Otroligt att man ska behöva ta bort nav för en bromsköld för 100 kr? Hur tänkte bmw där... Får ta bort och de vad som är trasigt och gå därifrån tack igen hörrni |
|
|
Det går som sagt att dela den nya bromsskivan och svetsa ihop den på plats - då trär du den över navet utan att behöva ta bort detta. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Biltema har satser för typ 80 kr med lite längre stift och fjädrar samt bajonettbrickor, enklare än att tillverka själv. Kör in stiftet bakifrån och sätt på bajonettbrickan från framsidan. Höll många år på min bil innan jag behövde byta bromssköld. Köp dock inte biltemas handbromsbackar, friktionsmaterialet har en benägenhet att släppa från själva backarna på relativt kort tid. | |
|
Johan, du menar dela bromsskölden hoppas jag ;-) Ja det går utmärkt, har jag gjort några gånger. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Ola, jo det menar jag givetvis - var nog lite trött när jag skrev... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Uppdatering! Lämmnade in bilen hos en firma som hade möjlighet att "fullaga" så gjorde en undersökning hos dem. Det som är felet är att bromskivan har rostat innefrån och sedan rostat sönder backar osv så får byta skivor belägg och backar |
|
|
Tack för återkopplingen! Hoppas nu bara, att verkstadens diagnos och förslag räcker till. Håller tummarna. :) /Lennart |
|
|
Kommer ta hem den för byte av allt detta själv är ju inte det svåraste! Svåraste för mig blir bromsbackar. Han nämnde något om nån givare eller slitage varnare sitter inte dem bak? |
|
|
Slitagevarnarna brukar sitta en VF och en HB. Med lite försiktighet går de att lossa från skivbromsbromsbelägget (alltså inte bromsback) och återanvända. Fast det verkar ju som att rosten regerat ett tag och då kanske det blir svårt att krångla ur den ur beläggets lilla skåra. Men gör åtminstone ett försiktigt försök! En varnar kostar inte så mycket, visserligen, men allt man slipper byta förenklar. /Lennart |
|
|
Tack, ska försöka återanvända den ;) Nån som har några tips för att montera nya broms-backar? Försökt använda Youtube men inga Tutorials... vad jag kan hitta på bmw e9x |
|
|
Googla "hand brake linings e91". Det blir så många träffar att jag få svårt att välja... :) Eftersom de där pinnarna med bajonettfattning tycks ha släppt, kan det bli problem med att backarna ställer sig snett (kantrar) och låser fast skivan/trumman när försöker dra av den från axeln. Kan de f ö göra ändå, när trummans oftast rostiga innerkant skall passera över dem. En motåtgärd är att justera tillbaka backarna så mycket det går, men det kan bli svettigt ändå. Jag misstänker f ö att Tuben inte ger full rättvisa åt hur bökig operationen *kan* bli... /Lennart |
|
|
Uppdatering 2 :) Bytte belägg och backar bak skivan jag köpt passade inte och var för liten #BiltemaSkit så fick använda den gamla rostiga tråkiga skivan ska beställa nya senare Ena sidan var backarna helt slut och det var metall mot metall på, men dem satt inte löst så vet inte vad som orsaka hemska ljudet... var faktiskt struligare än jag trodde att byta backar men nu har jag lärt mig något också! Låter ytterst lite som något ligger på vid 60 km /h men borde slitas bort antar jag :) tack igen hörrni |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.