AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.261

Bränna mp3 till cd/dvd till bilen

bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Äger en bmw F34 320d 2014 med nav och stora idriven om det hjälper att förklara. Vill bränna mp3 till ckivan antingen cd eller dvd för den ska klara av dem vad jag läst. Vilket program ska jag använda mig av för att få bilen att hitta mp3 för när jag bränner med win 10 direkt i utforskaren så läser han den inte. Hur ska jag göra enklast och kan man ha mappar på USB med olika mp3 för att hitta snabbare istället för alla öppet på USB? Snälla hjälp
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag kör med en USB-sticka på 64 Gbyte. Den är nästan full med låtar (ca 11000) och de ligger i olika mappar. Dock bygger presentation och sökning av låtar på att de ska vara taggade med artist, album och låtnamn. Det går att vandra runt bland mapparna men det som visas på skärmen då låten spelas är tagg-namnen inte filnamnen. Majoriteten av mina låtar är MP3 med variabel bit-rate. Men det finns även låtar i andra format som jag inte minns vilka det var (har fått filerna från vänner).

Kan det vara så att låtfilerna på din brända skiva saknar taggar?

En lite spekulation så du kommer vidare i felsökningen.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Men hur löser jag det? Vill helst ha allt på USB men har ingen aning hur jag får till väga
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
För en USB-sticka så hanterar du stickan som vilken disk som helst. Du skapar mappar på den och till mapparna kopierar du (cut and paste) MP3-filer. En vanlig mappstruktur om vi antar att minnet har enheten G:

G:\MP3\artist\album\låt.MP3

G:\MP3\Beatles\Revolver\Taxman.MP3

På en CDR är det viktigt att hantera CDR som en disk och kopiera MP3-låtarna dit på samma sätt som USB-stickan (cut and paste i utforskaren). Du får inte hantera den som en musik-CD utan som en data-CD.

En musik-CD ska ha WAV-filer och kan då spelas i en traditionell CD-spelare.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Så om jag laddar ner vanlig mp3 från youtube så kan jag inte lägga in den i mapp utan måste döpa om den osv? Konstigt att man inte kan använda gamla systemet då man kunde lägga in vad som och bara ha i mappar
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Ingen omdöpning. Då du bränner en CDR med MP3-filer ska du behandla filerna som datafiler och de kan ligga i olika mappar. Inte ljudfiler.

CD-formatet för musikskivor (.WAV) är annorlunda. Där ligger alla filerna på topnivån samt att CDR:en är avslutad (finalized) vilket betydet att det tillverkas en Table Of Contents (TOC) där information lagras av längden på CD:n, längden för varje låt etc. Då spelaren hittar en TOC så vet den att det är en musik-CD och inte en data-CD med MP3-filer.

Om man då har råkat gjort en CDR med MP3-låtar på topnivån och avslutat CD:n blir det helt fel. Spelaren tror då att det är WAV-filer.

Jag har för mig att prgrammet i Windows för bränning är gjort för WAV-filer för tillverkning av traditionell musikCD.

För MP3 ska du bränna skivan som en vanlig backup av datafiler.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Men om jag vill bränna dem på dvd kan jag då lägga in dem i mappar och sen bränna dem? Men för att ha dem på USB hur gör jag enklast om jag vill ha mappar
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag håller nu på och labbar lite och provbränner på en CDRW för att se om bilen kan läsa och spela MP3-låtar.

Stay tuned.

Vänligen Näckrosen.

P.S. Jag har ingen DVD-läsare i min bil. Bara CD-läsare. D.S.

I rather go ponding
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Jag har dvd i min men vet inte hur jag ska bränna och vilket program jag ska använda i datan för att få den kompatibel med bilen. Har provat par men då säger den att formatet stöds inte sen en annan dvd rw hittade jag gammal med mp3 och det kunde läsas men kommer inte hår när jag brände den och hur jag tror jag har fått den
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Vilken bithastighet på mp3?

Kör med 256 kbps på USB-minne.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Brännprogram i Windows 10 är ju inbyggt då du gör cut-and-paste.

Då du gör "klistra in" så kommer frågan om du vill göra en USB-Flash enhet (datafiler som t ex MP3-filer) eller en traditionell musik-CD.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Ska jag ta data cd eller något annat?
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
MP3-filer ska hanteras som datafiler. Du ska välja alternativet "som en USB-Flash-enhet".

Det andra alternativet är då du ska bränna vanliga CD-skivor.

Vänligen Näckrosen.

P.S. I DVD-fallet finns det bara filer Sen tolkas de på olika sätt beroende på hur mapp-strukturen ser ut. För DVD-filmer ligger allt om filmen i topp-mappen VIDEO-TS och för DVD-Audio ligger musikfilerna i AUDIO-TS. Saknas dessa toppmappar är det bara vanliga datafiler. D.S.

I rather go ponding
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Ska verkligen ta och försöka se efter senare ikväll och lyckas jag så får jag tacka er 1000 ggr för all info bmw vänner. Ska ta det lite lugnt har precis ätit mig mätt måste vila lite hehehe. Ha en fortsatt trevlig fredag och helg. Skriver sen om jag lyckas
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag får inte till det. Skivan jag bränner blir en med CD-format och inte en data-CD. Det säger min hemma-DVD-spelare. Jag har också en CDR som jag har fått av en vän med en massa MP3-filer på. För den säger hemma DVD-spelaren att det är en massa MP3-filer och dessa går att spela av hemma och i bilen.

Suck.

I rather go ponding
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Mittåt.

Jag har farit med osanning!

Jag provade på pin kiv att välja det andra alternativet vid bränning av en CD-RW. Alternativ 2 som heter "Med en CD/DVD-spelare".

(På mig låter det ologiskt och jag blev lurad(

Sen la jag 5 MP3-filer på toppnivån. Dessa var med fast bit-rate på 192 kbps.

Då blev det rätt. Hemspelare sa att det var MP3-filer och kunde spela av dem. Och det gick att spela skivan i bilen.

Nu måste jag äta en bit mat.

Nästa steg blir att prova om bilen kan hantera mappar.

Stay Tuned.

Vänligen Bäckrosen.

I rather go ponding
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Nu har jag testat mera.

Jag har bränt en CDRW med följande mappstruktur:

Creedence Clearwater Revival (Toppmap)

--- Cosmo's Factory
--- --- 11 MP3-låtar
--- Green River
--- --- 9 MP3-låtar
--- Pendulum
--- --- 10 MP3-låtar
--- Willy and the Poor Boys
--- --- 10 MP3-låtar

- MP3-låtarna har variabel bit rate

- Det fungerade att spela av skivan i min bil (F11 2011 med HiFi-ljudanläggningen). Det var bara att navigera sig runt i mappträdet med iDrive.
- Det som presenterades i display:er var filnamnen (inte taggningen)

Jag gjorde följande:

- Högerklickade på enhetsnamnet för brännaren/läsaren och valde "Rensa den här skivan" och utförde raderingen. (Bara för RW-skivor)

- Dubbelklickade på enheten (I mitt fall I:) (Alternativt högerklicka och välj "Öppna")

- På frågan "Hur vill du använda skivan" valde jag formatet "Med en CD/DVD-spelare".

- Valde ut ett mappträd jag hade på hårddisken som hette "Creedence Clearwater Revival och högerklickade på mappen och valde "Kopiera"

- Gick tillbaka i utforskaren till den öppnade enheten (Brännaren) som var tom.

- Högerklickade där och valde "Klistra in"

- Efter kopiering högerklickade jag och valde "Bränn till skiva"

- Valde ett lämpligt namn på skiva ("CCR") och startade bränningen.

Skivan klar att använda

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.