|
|
|
|---|---|
|
Min 328i -97 läcker kylarvätska från expansionskärlet, när jag kollar ser det ut som att kärlet sitter fast i kyaren och inte går att ta loss. Måste jag alltså byta kylaren också? | |
|
Så här ser det ut: Länk |
|
|
Hej, Så här bör det se ut, när du plockar ner systemet: Länk Det finns säkert undantag, men det är lite standard hos BMW att ha ett separat expansionskärl. /Lennart |
|
|
Jag trodde kärlet gick "ända ned" till botten, men nu när jag tittar lite noggrannare på länken som du postade så ser jag att det läcker från kylaren, precis under kärlet. Hittar nya kylare på nätet för under tusenlappen (inte original), funkar det eller är det original som gäller? Hittar begagnade original för samma pris, men då är man ju lite orolig för att dom också ska börja läcka. |
|
|
Kvalitetsmässigt är det väl inga problem med alternativen, men jag tror att det lätt kan bli fel grejer. Kanske gäller det inte E36, men väldigt många bmw-modeller har flera olika kylaralternativ beroende på utrustning. Piratfirmorna har inte alltid full koll på det. Här säljer man bmw original till oftast bra priser. Fast de blir ju inte SÅ bra med nuvarande Euro-kurs, förstås. Länk /Lennart |
|
|
Kylaren är bytt, men bilen vill gärna koka och trycker ur sig vatten. Viskofläkten är trasig märkte vi. Ska beställa ny viskofläkt, men hittar den inte på realoem.com, vill gärna ha OEM-numret. Nån som vet? |
|
|
Fyllning av kylarvätska är en lite bråkig process. Lätt att det blir luftfickor som lurar systemet. Men här borde du hitta fläkten. Kolla bara så att jag valt rätt bil. Länk Hur mår kylvätskepumpen? Det inte den som felar? /Lennart |
|
|
Tack! Mekanikern sa inget om pumpen (så den lär väl vara ok), vi byter viskofläkt & termostat och utvärderar. |
|
|
Fortsätter i samma tråd: Nu har sensorn som mäter kylvätskenivån gått sönder. Jag ska beställa en ny, men blir lite osäker när jag kollar på autodoc, det verkar finnas två olika. Här är kylaren: Länk Bilen har *inte* AC/klimatanläggning. Denna sensor kollade jag på: Länk Men där står det klart och tydligt att den är för bilar *med* AC. Meyle har bara en enda sensor, men andra tillverkare har två, en liknande Meyles - och en annan som ser lite annorlunda ut. Den andra *borde* ju vara för bilar utan AC. T ex: Länk Nån som kan sprida ljus över detta? |
|
|
Utgå från realoem.com - knappa in ditt chassinummer (sista sju) och stega dig fram till kylare och ta fram reservdelsnummer i listan. Det är det art.nr. som du använder som "sökord" när du handlar av näthandlare. Informationen hos Autodoc och andra näthandlare går INTE att lita på generellt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar för tipset om realoem.com! Är det svårt att byta sensorn? Var sitter den, hur mycket måste man riva? |
|
| Ignorera, det syns ju faktiskt på realoem.com | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.