AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.159

E39 stendöd på marknaden

Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Hej,

Har haft min 530iA Touring ute i 3 veckor.
Allt funkar, i bra skick, elstolar, skinn, AC, nivåreglering, pdc, välservad, skattad och besiktad ett år fram, sommardäck 1säsong...

Lite rost börjat komma, bytt baklucka nästan rostfri men i annan färg.

Låg ute för 25 som jag sänkte till 17-18, inte ett ljud.
Sålde idag till en jobbarkompis för 10k då vi inte kan ha 4st bilar ståendes utanför huset.

Att E39 var såhär jävla döda på marknaden trodde jag inte.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det börjar bli rejält gamla bilar och de är inte "heta" för ungdomarna längre heller. Ekonomiskt sett lönar det sig också vanligen att köpa betydligt nyare "tråkigare" bil istället pga höga försäkringspremier, hög felfrekvens och rostbenägenhet. Tyvärr för en välfungerande E39 är ju fortfarande en fantastisk bil att åka i.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Sålde en 540iAMT för en månad sen med en hel del fix på och fick ett otroligt gensvar.
La ut den på kvällen och hade 40 meddelanden på morgonen. Ca 15 seriösa. Satte priset på 28k men fick till sist gå ner lite.

Kanske var V8 som lockade.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
@BaNa Synd att du inte kunde stoltsera med det tyngsta försäljningsargumentet alla kategorier: "Har fått beröm av besiktningsmannen". (ironi). I går på Blocket fanns endast 7 bilar med denna beskrivning. Varav 2 BMW... Avvikande färg på bakluckan lät ju dock inte så attraktivt.

@Löwet. Där tro jag du har fel. Ekonomiskt sett kan en "nyare tråkig bil" knappast slå en väl fungerande BMW i 10.000 kr klassen: Trafikförsäkring. Service efter behov (som du kan göra själv). Ingen värdeminskning.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Största problemet med E39:orna och även E46:orna är nog ROST - det är mycket svårt att hitta en som är i fint skick i plåten, visst de finns men ofta begärs rena fantasisummor för dem...

Men jag håller med om att en E39:a i fint fungerande skick är en härlig bil att köra - det är svårt att hitta en modern bil som man åker bättre i.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Baklucka i annan färg tror jag är det som tar bort intresset.

Och ev. rosten i övrigt beroende på hur omfattande det är. "Lite rost börjat komma" kan innebära allt från att det är lite brunt med ytrost på bakaxelbryggan till att det är hål i trösklar och dörrar... Allt beroende på vilken referens man har.
Att deklarera E39an som stendöd på marknaden baserat på den annonsbeskrivningen är kanske att ta i? Det rullar gott om bruksisar som ofta kanske går bra maskinellt men som är bitna av tidens tand utseendemässigt, men dessa betingar ju inget större värde. Begynnande rost och avvikande färger vittnar kanske för de flesta om en vagn som sett sina bästa dagar och med en prislapp på 25k väljer man nog hellre nån annan. Antar den har en del mil på mätaren med?
Att den sen blir prisjusterad nedåt tolkar jag i de flesta fall (om det initiala priset är rimligt) att där är fler fel och brister än vad annonsen påvisar.

Sen tror jag personligen att Touringen är mindre intressant på marknaden...
M-sport, låga mil, manuell låda och minimalt med rost är nog nog det som krävs för att få upp prisbilden på e39.
Jag tror det också, vi pratade om detta vid träff igår att ungdomarna är inte intresserade av dessa gamlingar som vi är då vi växte upp med dessa bilar
Jag tror att det är skicket som gör bilen lättsåld som vanligt. Jag såg e39ans annons som trådskaparen lade ut. Att visa upp en baklucka i helt annan färg och med matta baklampor gör ingen glad. Om man skall få bättre betalt bör bilen vara i fint visuellt skick till att börja med.

Det är gamla bilar och de kostar att laga vilket inte många vill göra. Håller hårt i min gamla e39a som är i mkt bra skick! Har lagt ner stora mängder pengar och byter delar undan dör undan vilket inte jag får igen vid försäljning...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
När bakluckan är i annan färg, ja, då andas det mycket 5-10' klassen. Tror det är en sån där tydlig sak som inte är så lätt att komma ifrån.

Själv varit lite sugen, men rosten har tagit många så de som finns där ute lockar lite mindre. Men visst är det "rostfria" manuella sedanbilar med M-paket och större motor som lockar då.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@johan b: På tal om optimistisk prissättning på e39: Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Lite partisk i målet kanske :)

Jo, E39:or är inte världens mest lättsålda bil vad det verkar, men sköter du den så har du en bil som är mycket trevlig att köra och har en komfort även idag som överträffar de flesta andra bilar i den prisklassen som dessutom är betydligt nyare.
Inredningsmässigt har vagnen ett bra detaljarbete.
Ta bara instrumentpanelen, mycket snyggt och bra/rejält materialval man inte ens ser idag på sprillans nya bilar.

Med skrivelsen "sköter du den", så innefattar det även att man ska underhålla den "plåtmässigt" vilket för många innebär ett otroligt onödigt huvudbry som man ska slippa på alla bilar!? och antagligen för mycket pengar/jobb för att motiveras av en "vanlig" bilägare.

Tror iofs inte heller att spekulanter idag(läs främst ungdomar) riktigt förstår hur bra bilen är...
Mycket slitstarka bilar enligt mig.
Det ser man om inte annat på hur långt många av E39:orna trots allt har rullat idag.
Dvs många anser att det har varit ekonomiskt försvarbart(antar jag) att äga en dylik till långt över 30000mil hur som helst.

Men det är givetvis en gammal bil idag med möjligen för få finesser och enligt många känsliga köpare en "tråkig design"(men M-pkt säljs lättare som andra också skriver) som gör att den har blivit så billig idag + såklart som så att rost finns på många av vagnarna som idag säljs för låt säga 5-10000kr.

Det du får som inte alla i den prisklassen har är komfort, trevlig väghållningsmässigt och körglädje.
Inga "onödiga" finesser som bara dj*vlas.

Men>>>Ett bra antispinn/antisladd system som standard bl.a.!
Detta hade inte många bilar på 90-talet som standardutrustning eller ens möjlighet att få som tillval..t.ex.
Därmed inte sagt att krocksäkerheten är i topp såklart(återigen gammal bil), men om man har ett bra antisladd/antispinn system så höjs den aktiva säkerheten otroligt mycket mot bilar som ej har detta.

Vad vill jag ha sagt med detta, tja möjligen att många av ägarna myser vidare i bilar som är för bra för att säljas för pengarna man idag verkar få för en hyfsat frisk E39:a. :)

Mvh Janne.
Jag är en av dem som myser vidare i min ”fullutrustade” e39a. En manuell med mkt utrustning där t o m navin är modern med DVD på hela Europa och där jag uppgraderat med streaming via bluetooth med aktuell låt visad i skärmen.

Har kört den från 852 mil till just nu 24 500 mil. Inte dagligen men minst varje semester och häpnar varje gång att förbrukningen mellan 0,9 och 1,0 liter milen inte är långt undan de modern turbostressade bensinmotorerna av modell 2019.

Gillar dessutom att PDC fram och bak, automatisk avbländning alla speglar och elstolar samt ratt fortfarande imponerar på de som åker med 👍.
Jag har haft 3st540 1st528 1st523 ock nu så har det blivit en 530,och varje gång jag säljer så vill jag ha en igen så jag har otroligt svårt att släppa e39. Jag tycker det är en perfekt bruksbil som är snabb o bekväm o snål (förutom540) som i vart fall i stadskörning häller i sej en del. Med 530 blir det lite av två världar bra klipp samt förbrukn landsv 0,73

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.