|
|
|
|---|---|
|
Hej en kompis behöver lite tips angående hans 330d e91 2009. Bilen startar en sekund och sedan dör den direkt. Vi får felkod 004e1e swirl flaps position sensor. Fick även felkod på spjällhuset men efter radering av koderna så är fortfarande 004e1e kvar. Några tips? Adu Oancea När du älskar att köra | |
| Bränslepump kanske. | |
|
Då ska vi se om någon kan bekräfta min teori.... Denna motor verkar ej ha swirlflaps? då jag inte kan hitta några om jag tittar under insuget. Denna insug hos kompisens 330d 2009 skiljer sig mot min 335d 2008. den är smalare på något vis. Vi kollade lite på den igår och efter ett tag så tog jag bort tryckslangen ( plast ) som gåt till spjällhuset. Bad kompisen hoppa in i bilen och starta den medans slangen va av, Då står spjället i öppet läge altså i mitten av spjällhuset och när han startade den så åkte den direkt till stängdläge. altså ströp den motorn på luft. Stoppade in en mora kniv skaft och blockerade den för att stänga, ja då gick han ju utan problem. men drog jag bort kniven så dog den direkt då den åkte till stängd lägen igen. Vi får felkod på swirlflap posision senor och accelerator module, Så vad säger ni, Spjället som gett sig ? Adu Oancea När du älskar att köra |
|
|
Hej, Skall man vara noga, översätts "accelerator" vanligen med "gaspedal". Vad sedan tillägget "Module" innebär, kan jag bara spekulera i, men ligger det inte nära till hands att misstänka den enhet som brukar kallas "gaspedalspotentiometer" eller liknande och som alltså är den som påverkas mekaniskt direkt av gaspedalen och sänder signal till spjällmotorn? Möjligen sitter det ytterligare en "modul" på vägen mellan pedal och spjäll, men pedalens givare är åtminstone en känd strulare. /Lennart |
|
|
Felet va spjällhuset. Nytt på bilen och den går igen :) Adu Oancea När du älskar att köra |
|
|
Skönt! Tack för din återkoppling! /Lennart |
|
|
Tack själv Adu Oancea När du älskar att köra |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.