AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.879

Ej fungerande AC samt AUX fläkt. e46 2004.

Hej grabbar!

Jag äger en e46 320ci och problemet jag har är att varken kompressorn går eller elektriska fläkten går.Elektriska fläkten tycks gå på men inte när man trycken på Acn (Misstänker att det fungerar då jag inte haft problem att tempen går över mitten)
Acn fungerar som sagt inte och jag vill börja med några frågor.

1. Är dessa 2 problem relaterade med varandra?
2. Om dom är relaterade startar inte kompressorn utan fläkten eller vise versa?
3. Om systemet har tappat allt köldmedel pga t.e.x läckage, skulle detta påverka att båda dessa är ur funktion?

Saker jag testat.
Kontrollerat ström till kompressorn, inget kommer in.
kontrollerat säkringar i handsfacket och allt ser OK ut, (Skall även kontrollera relän bakom handsfacket)

Saker jag ännu skall testa
"jumpa" kompressorn
"jumpa" elektriska fläkten
Se om det kommer fram ström till "pressure switchen"
Kontrollera trycket i systemet (Går detta att kontrollera fast inget fungerar?)

Om ni har flera idéer som jag kan behöva kontrollera så får ni gärna komma med detta!
Jag tar gärna all hjälp jag kan få :)

Mvh
Jonathan
Önskar tillägga att det kommer ström till fläkten.
Har testat att "jumpa" compressorn och den klickar och går. Kontrollerat ström fram till "Pressure switchen" och det finns ström. Relän och säkringar är kontrollerade och OK. Kan det vara så simpelt att den har lite gas i systemet?
Hej,

Nio gånger av tio handlar en felande AC om brist på gas. Och av de fallen handlar det nio gånger av tio om en korrosionsskada i kondensorn, särskilt om bilen körs på normalsaltade vintervägar.

Ibland kan det vara kompressorn som läcker, men då egentligen bara när den arbetar, inte när den slutat göra det.

Så om du testar att trycka ner stiftet i påfyllningsventilen en pyttekort stund och kollar om det pyser till - ganska kraftigt - kan du kanske utgå från att kompressorn läcker. Finns det noll tryck i ventilen, är systemet tomt, vilket tyder på läckande ledningar och då i första hand kondensorn, som sagt.

Hjälpfläkten styrs antagligen av DME och har (minst) ett av två startvillkor. Antingen att AC-kompressorn startar eller att motortemperaturen blir så hög att DME anser att normalkylningen inte räcker till och drar igång den.

/Lennart
Hej Lennart!

När vi tryckte in stiftet tidigare idag så pös det till. Men om det finns tryck i systemet så bör den väl gå?
Nej, bara *tryck* räcker inte. Det måste vara över en viss gräns för att kompressorn skall starta. Det skulle i o f s kunna handla om en defekt trycksensor, men det vore då den tionde möjligheten. Gissar nog snarare på kompressorn.

En gasfyllning vore min första chansning. Om den hjälper och sedan AC:n slutar fungera snart igen, lutar det mer åt kompressorn.

Fast nyss här i forumet hade AC:n på en E61, trots tryckprovning (hur den nu gått till! ) och fyllning, strax efteråt slutat fungera och konstaterats ha en läckande kondensor. Allt verkar vara möjligt, alltså...

/Lennart
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Med all sannolikhet gasläcka nånstans, provtryck på nån verkstad eller hos nån bekant. Jag har manometer men du verkar bo på Gotland?

Mvh
Ja det stämmer, gotlänning så kanske lite långt bort :P
Har kopplat in dator nu och varken inne temepen eller yttertempen i bilen har gått sönder, båda läser rätt. När man kontrollerar trycket via datorn säger den 3.75 bar vilket är ca 50 psi? Men det går väll inte att utgå från eftersom kompressorn inte går?
Sedan så när jag läser via dator så står det under AC, Climat controll button - Inactive. Och när jag trycker på ACn så ändras inte detta, kan det vara ett så enkelt fel som att det sitter i klimatenheten? Dock så hör jag relä samt fläkten gå på när jag trycker på knappen.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En stenkall motor i en omgivning under 15’C brukar ha ett vilotryck på runt 5 bar, men korrekta tryckförhållanden kan egentligen bara avläsas vid drift.

Tyckte du skrev i ditt första inlägg att kondensorfläkten inte funkade, men det gör den nu?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.