|
|
|
|---|---|
|
Hej Ska beställa en bmw 540i, har nu EDC, kör i princip bara i sport+ samt comfort (20%). Gillar styva chassi med sportiga egenskaper, har comfortstolar i. Gillar att bilen är sänkt 1 cm i m paketet med m suspension. Vad säger ni? E det någon vits att ha edc eller adaptive drive? då blir bilen 1 cm högre. PS har man m suspension finns knapparna "eco, comfort, sport, sport+"? rykten säger att vad gäller fjädringen då så ändras inget utan samma när man har m suspension. | |
|
Om du läser ditt inlägg en gång till så märker du nog att det är lite svårt att förstå vad du vill veta, så jag chansar. Vill du veta om stötdämpningen ändras av knappen körlägesknappen (ecopro, comfort, sport, sport+)? I så fall är svaret ja. Lägger du ex i sport så väljer den ett hårdare dämpningsprogram. Väljer du ecopro så väljer den ett mjukare växlingsprogram. Observera att du alltså inte själv kan välja att sätta bilen i hårdare dämpning, det väljer bilen själv genom analys av ett antal parametrar som hastighet, rattutslag, vägens beskaffenhet, acceleration med mera. Det du väljer är bara en karakteristik-kurva när stötdämpningen ändras från mjuk till medel till hård. Jag har dessutom för mig att den i sport väljer mellan medel och hård, och i eco pro och comfort får stötdämparna även välja soft inställning. Rätta mig någon om jag har fel. Gillar du det styva chassit så har du ju nästan svarat på frågan om du skall ha edc. Tycker du utseendet är viktigare än det styva chassit så har du ju också svaret på frågan, då ska du ju inte ha edc. :) |
|
|
Fördelen med Adaptive Drive är att man slipper krängning. Även i de 'mjukare' lägena är krängningen minimal pga aktiva krängningshämmare. /M Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.