AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.016

Krävs nya topplocksbultar M43

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hej, då man skall byta topplockspackning för M43 (518iE34) rekommenderas det nya topplocksbultar?
Hej,

newTIS.info: byt ut, tvätta och olja in skruvar.

Länk

/Lennart
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ja de skall otvivelaktigt bytas!

Men tänker på topplockspackningen, vilken tjocklek skall användas, blir ju planat lite och vanligen finns 1,74mm eller 2,04mm att köpa, skall man behålla så mycket som möjligt av förhållandet bör man inte gå ner i tjocklek till 1,74mm eller liknande utan välja den tjockare, eller hur resonerar man?
Nu går jag över min kompetensnivå, men rent fysiskt bör det ju bli mera "kläm" med den tunnare packningen, eftersom det är fråga om vinkeldragning. En tjockare packning, förmodar jag, är mer kompressibel och ger efter mer. Och ger därmed ett svagare slutresultat.

Nå, snart kommer de som kan. :)

/Lennart
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
så varför marknadsförs båda, du har definitivt rätt ur den synvinkeln tycker jag!
Det k a n ju vara så, att den tjockare packningen inte är mer kompressibel och att den är tjockare enbart av det skälet att den skall kompensera för en planing. Det verkar logiskt, men jag är ute på väldigt tunn is nu.

/Lennart
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Vi får invänta expertis här, hoppas någon med mer kunskaper kring detta kan yttra sig.
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Korrekt, nya topplocksskruvar ska användas (detta för att uppnå rätt klämkraft). Skruvar som dras förbi sitt elastiska område och in i sitt plastiska område (som i princip alla standard topplocksskruvar gör och även andra skruvar på en bil numera) är permanent deformerade. Därför ska nya användas.

Tjockare topplockspackning används i de fall då block och/eller topp planats såpass mycket att man måste kompensera för detta.

Ta exempel en M30 som exempel. Här erbjuds en tjockare (+0.3) topplockspackning i de fall det finns behov av detta.
Länk

Själv så planade jag 0.1 från toppen och 0.1 från blocket och när jag räknade ut teoretiskt så var det inga problem att köra med original tjocklek.

Går som sagt att räkna teoretiskt vad som händer med CR'et vid planing av topp/block. Nu gjorde jag en viss förenkling i mina uträkningar - går inte in på detaljer här - vill någon veta mer kan jag beskriva det i detalj.

@FRIFART : Hur mycket har du planat blocket och toppen?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Har ej lossat toppen ännu, tror inte den är mkt oplan om den ens är det, gissar mellan 0-0,3mm kommer att vara aktuellt
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä, skulle också gissa på att den bara behöver ett minimum av hyvling (typ 0.1). Beror såklart lite på vad som skett innan det bestämdes att topplockspackningen skulle bytas men generellt sett så ska inte mycket behövas hyvlas av.

Så du kan med största sannolikhet sikta in dig på att en vanlig tjock topplockspackning är den mest lämpliga.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Exakt detta säger verkstaden också.
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
Vad är åtdragningsmomentet? Dra med moment först och sen vinkel?
Vad är vinkeln? Måste toppen planas?
Grabbens 518 tar lite vatten och värmen kommer ordentligt först vid 3000 v/min.
Har bytt motorn i den,vet inget om motorn,köpt på skrot.
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nya oanvända topplocksskruvar ska användas och oljas in mycket lätt.

Därefter dras alla först med 30 Nm, sen dras alla 90 grader och slutligen dras alla 90 grader igen.
Länk

OBS! Du MÅSTE dra åt skruvarna i rätt ordning - det finns en strikt åtdragningssekvens. Du ska dra åt skruvarna från 1 till 10 enligt skissen nedan.
Länk

Det vill säga först drar du skruv #1 till 30 Nm, sen skruv #2 till 30 Nm osv upp till skruv #10. Därefter drar du skruv #1 90 grader, sen skruv #2 90 grader osv upp till skruv #10. Sist drar du skruv #1 90 grader, sen skruv #2 90 grader osv upp till skruv #10.

Huruvida toppen måste planas eller inte avgörs genom att göra noggranna mätningar mha främst straight edge och bladmått samt kunskap om hur man gör detta. Nä, det går inte göra detta med den vanliga stållinjalen. Det krävs en straight edge med verifierad tolerans om detta test ska ha någon mening överhuvudtaget.

Eftersom den tar vatten och det verkar vara lite vajsing med temperaturen kombinerat med att motorn har en helt okänd historia så är nog en mindre undersökning av toppen på sin plats.

Jag skulle rekommendera att lämna in toppen till en maskinverkstad för kontroll. Eventuellt visar det sig att den behöver planas en aningens och då kan verkstaden göra det också. Eftersom det är en fyra så är det fullt möjligt att den klarat sig, då kanske verkstaden bara skimmar av toppens yta och du får samtidigt en mycket fin yta mot topplockspackningen (du slipper rengöra denna yta själv).

Då kan du fokusera på att (FÖRSIKTIGT) rengöra blockets yta. Undvik få ned massa skräp i olje- och vattenkanaler (mycket kan du få upp genom att stå med en grovdammsugare precis intill dit skrapverktyg - lämpligtvis av plast - samtidigt som man täcker de största hålen - då brukar det bli minimalt med skräp ned i kanalerna). Men för helsike - om du stoppar ned något i hålen - glöm inte bort det eller tryck inte ned det av misstag. Mycket lätt att en tygtrasa trycks ned i oljetråget och sugs sedan upp och sätter igen oljepickupen totalt med följd av totalt oljetrycksbortfall och totalhaveri).
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
Ok,han körde bilen ca 35 mil med den gamla motorn och värmen var fram och tillbaka då oxå. Termostat och allt följer ju motorn.
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Problem med värme kan ju såklart bero på mycket annat än en trasig topplockspackning. Samma sak med med förlust av kylarvätska som också kan bero på mycket annant än en trasig topplockspackning. Men samtidigt kan det också vara indikationer på en trasig topplockspackning, spricka i toppen eller liknande.

Så felsökning följt av lämplig reparation är rekommenderat tillvägagångssätt.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Blev 0,1mm synd att toppen uppenbarligen har en spricka någonstans då den fortfarande tar vatten, utbytestoppar finns ej någonstans, hmm .
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@STENFELT

Det här luktar lite fishy.

Hur ser tidslinjuen ut?
* En E34 518i M43 köptes och det visade sig efter runt 35 mil att kylarvatten försvann och att värmen in i kupén var ostabil och kom och gick men kom oftast vid högre varvtal som 3500 rpm och högre?
* En annan begagnad motor inhandlades och monterades.
Bilen uppvisar exakt samma felsymptom.

Det är extremt osannolikt att två helt vitt skilda motorer uppvisar precis exakt samma felsymptom.

Har man gjort någon typ av felsökning vad förlust av kylarvatten och instabil värme in i kupén kan orsakas av?
Har det bekräftats till 100% att det läcker kylarvatten internt i motorn?
Har det bekräftas till 100% att läckaget av kylarvatten INTE är externt?

@FRIFART

Jepp, 0.1 mm låter rimligt - ska inte behövas mer (såvida inte något totalt katastrofalt har hänt).

Jo, spricka i topp går ju inte att utesluta.
Men även här gäller frågorna huruvida man med säkerhet vet att det läcker kylarvatten internt i motorn och huruvida man vet med samma säkerhet att det inte läcker kylarvatten externt?

Finns en del tester som när de ger utslag vet man med 100% säkerhet att man har ett internt problem.
* Sniffa avgaser med avgasmätare från expansionskärlet (de kemiska testkit som finns på nätet är på tok för okänsliga - de der utslag först när du har så massiva problem att du inte behöver något testkit för att förstå att du har ett internt problem).
* Trycksätt en cylinder i taget via tändstiftshålet (bubblar det i expansionskärlet så är det ju ganska cut and dried så att säga).

Sen finns indikationer man kan använda sig av som ibland kan ge en guide om vad eller var ett problem finns.
Om exempelvis ett förbränningsrum ser lite renare ut än de andra, så kan det vara en indikation på att det läcker in kylarvätska i det förbränningsutrymmet.
Om exempelvis ett tändstift ser lite renare ut än de andra, så kan det vara en indikation på att det läcker in kylarvätska i det förbränningsutrymmet.

Börjar ju bli lite ovanligare med M43-toppar numera, men jag har sett en del annonser då och då. Så väntar man ett tag och samtidigt letar så brukar det dyka upp M43-motorer och/eller M43-toppar.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ja det är olika smutsigt i inlopp och kolvtoppar, bilen vitryker vilket den gjort i 5000mil redan sålänge man inte kör med Wynns då tar den lite kylvätska och fick HC 29 i besiktningen nu med lite K-sprit i tanken, känns bra men det är irriterande att knte kunna dra ur bilen på växlarna och behöva fylla oå och bevaka, en spricka blir ju inte mindre med tiden tyvärr. Man får gubbköra för att inte riskera större spricka.
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
@bmw-slangen.
Motorn byttes i första hand pga den lät som en stenkross. Ett riktigt obehagligt ljud från,som jag tyckte,botten av motorn. Trean var nog slut i synkningen så den hoppade ur lite nu å då. Kupévärmen var dålig på vägen hem men jag tänkte att det skulle ändra sig vid motorbytet,det problemet kvarstod så jag misstänker igensatt värmeelement. Allt är dock av akademisk betydelse för mig nu då bilen är såld.
Mvh
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
@bmw-slangen.
Motorn byttes i första hand pga den lät som en stenkross. Ett riktigt obehagligt ljud från,som jag tyckte,botten av motorn. Trean var nog slut i synkningen så den hoppade ur lite nu å då. Kupévärmen var dålig på vägen hem men jag tänkte att det skulle ändra sig vid motorbytet,det problemet kvarstod så jag misstänker igensatt värmeelement. Allt är dock av akademisk betydelse för mig nu då bilen är såld.
Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.